Kan man tävla dressyr i tretornstövlar?

Sv: Kan man tävla dressyr i tretornstövlar?

Dressyr är när det gäller utrustning mossigt, bakåtsträvande och fjantigt tycker jag!

Som jag tolkar TR får man tävla med Tretornstövlar. Om man sedan blir nerdömd och får sämre poäng av någon domare, det är ju en annan sak! Vete 17 om jag skulle våga prova?! :crazy:

Många är ju utrustningsförbuden i dressyr med motivationen "det ska vara så". Ibland är det ju så illa att "det ska vara så" gör det sämre för hästen, jag tänker tex på att man inte får ha benskydd. Kul för den häst som stryker sig rejält att inte få ha benskydd utan behöva bli sårig för att "det ska vara så"!
Att hästen ska gå så rent att den inte behöver skydd är ju ett larvigt argument tycker jag, dressyr rids ju faktiskt inte alltid med tanke på avancemang upp till svår klass!

Och ja, jag tävlar dressyr men jag har genom åren mest tävlat hoppning som jag tycker har en mycket bättre syn på utrustning. Och hoppning talar ju också om varför något är tillåtet/förbjudet till skillnad mot dressyren.

*kl*

TR säger ingenting om stövelns utseende, utan säger bara just "ridstövel"

TR II Mom 221

Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Riddräkt består av
ridkavaj, ridbyxor och ridstövlar samt ljus polotröja eller ljus skjorta med ljus krage,
vit slips eller vit plastrong.

jag har aldrig tänkt på det innan, har alltid haft olika stövlar för de olika grenarna så jag ifrågasatte inte utan bytte bara med en kompis å så var det löst.

Precis..hos en del övergår den från att vara snygg plastrong till gigantisk plastrong = propeller :rofl:

Förlåt att jag var lite elak där....:angel:

Precis..hos en del övergår den från att vara snygg plastrong till gigantisk plastrong = propeller :rofl:

Förlåt att jag var lite elak där....:angel:

:D:D

Kan hålla med om att reglerna blir konstiga ibland!
Jag minns på den tiden när kavaj eller klubbjacka var obligatoriskt på i det här fallet hopptävling.
Klantiga jag hade glömt min kavaj hemma, och domaren hade bestämt att det var kavaj eller klubbjackatvång trots att det var närmare 30 grader varmt. Andra domare brukar ju då tillåta ridning i skjorta.
Nåväl, jag är LÅNG, jag kan inte låna kavaj av vem som helst, är 179 cm lång och bredaxlad, sådana kvinnor är inte 13 på dussinet!
Jag frågade om dispens att få rida i min långärmade Kyra K skjorta, fick tvärnej. Så åka hem igen såg ut att vara alternativet! Då kom en tjej i sista minuten som var i min storlek, fick låna hennes kavaj! :bow:
På samma tävling red flera från en klubb i sina klubbjackor. Bylsiga vindtygsjackor i knallorange som visserligen var knäppta, men luftfyllda så att ryttaren såg ut som en michelingubbe under ritten! Hejja vägverket! :angel:
Dessa horribla jackor var ju tillåtna enligt TR, men att rida i långärmad, välsittande skjorta? Nejdå! :p

Tävla i dom du! Jag börjar tycka dom är mer och mer fin och har haft funderingar på att köpa ett par själv:D tyvärr finns dom inte så hög som jag skulle behöva, men skönare stövel går ju inte att hitta!

Knapplån

Jag tävlade dressyr idag med mina tretorn och fick tillsägelse från domaren innan jag startade att dte var förbjudet att tävla dressyr i tretornstövlar! Nu var det bara klubbtävling så jag fick ändå rida, men ville undersöka hur det var!

men som jag fattar det efter denna tråden är det alltså tillåtet att tävla i tretorn (svarta har jag)?!

Jag har tävlat i mina, gick utan problem! :D

img_9188_60968452.jpg

Som jag tolkar TR får man tävla med Tretornstövlar. Om man sedan blir nerdömd och får sämre poäng av någon domare, det är ju en annan sak! Vete 17 om jag skulle våga prova?! :crazy:

Jag vann då båda klasserna jag startade med mina tretorn på fötterna, min dommare brydde sig i alla fall inte :D

Senast ändrad:

Knapplån

Jag tävlade dressyr idag med mina tretorn och fick tillsägelse från domaren innan jag startade att dte var förbjudet att tävla dressyr i tretornstövlar! Nu var det bara klubbtävling så jag fick ändå rida, men ville undersöka hur det var!

men som jag fattar det efter denna tråden är det alltså tillåtet att tävla i tretorn (svarta har jag)?!

Men du...det var inte det enda den domaren hade fel i idag!:D Och ja, du får rida i dom, det står bara "ridstövel" inget annat i TR!

Här kan du läsa mer själv, på sidan 11 står det du vill veta:
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_108/ImageVaultHandler.aspx

Senast ändrad:

Ne det var nog faktiskt inte det;)! Skönt att veta att man inte gjort fel iaf;)!

Nu har man iaf koll på reglerna, om det skulle hända igen;)!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: Mli
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 021
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka