Nej det är ingen större risk.Finns det en risk att du någonsin blir arbetslös/uppsagd? Då är det viktigt att hålla sitt CV:t starkt och ditt CV blir inte starkt av vara på samma ställe länge inom min bransch.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej det är ingen större risk.Finns det en risk att du någonsin blir arbetslös/uppsagd? Då är det viktigt att hålla sitt CV:t starkt och ditt CV blir inte starkt av vara på samma ställe länge inom min bransch.
Jag 23....Jag har haft samma jobb i 19 år borde väl byta för att inte slita ut kroppen och få upp lönen, men jag är bekväm och trivs väldigt bra!
Känns så konstigt! Vad är det för bransch?Finns det en risk att du någonsin blir arbetslös/uppsagd? Då är det viktigt att hålla sitt CV:t starkt och ditt CV blir inte starkt av vara på samma ställe länge inom min bransch.
Intressant tråd! Jag har funderat mycket på det här på senaste eftersom jag befinner mig i en liknande situation som du TS. Även jag har känt mig lite jagad av den här magiska "max 5 år på samma ställe"-gränsen, trots att jag inte vet var jag har fått den ifrån eller vad det grundar sig i.
När jag nämnde för en vän, som driver eget företag och därför har rätt mycket erfarenhet av rekrytering, att jag kände att jag borde börja titta efter nytt jobb eftersom jag varit på samma ställe så länge så blev hon jätteförvånad. Hennes fem cent var att som rekryterare är det snarare positivt att se att någon varit på samma ställe en längre period. Det visar att:
Det enda hon sa är att det kan vara bra att kunna visa att man utvecklas under årens gång, att man inte stått helt stilla så att säga. Det kan man göra genom att prata om nya arbetsuppgifter man tagit på sig, visa att man intresserat sig för utveckling genom att gå kurser, eller att man kanske rent av befordrats och fått en ny titel. Eller kanske har du tagit ansvar för nya kollegor som kommit, och tagit på dig lite av en mentorroll? Det finns många olika sorters utveckling och många sätt att visa att man har lite driv.
- Du är lojal
- Du är/var en uppskattad kollega/anställd
- Du har hittat sätt att stimuleras och trivas tillräckligt mycket för att stanna kvar
Ja, det är ett minst lika gott betyg för arbetsgivaren när en anställd blir kvar länge!I min bransch blir det stort tvek på nån som bytt jobb multipla gånger på kort tid. Det är för lång tid till effektivitet och den vill man jobba med under lång tid. Men det ställer också stora krav på arbetsgivare att kunna utmana och se till att jobbet är varierande, givande och roligt även efter många år.
Jag är civilingenjör och jag stannade nästan 10 år på min första arbetsplats. Sen la de ner min arbetsplats och nästan ingen över 40 år fick en ren teknikroll. De fick ta mer administrativa roller med personalansvar eller projektledareroller.Känns så konstigt! Vad är det för bransch?
Hos oss anses det snarare negativt om ngn byter jobb väldigt frekvent. Främst för att vi då tänker att det kommer bli kortvarigt även hos oss och vi vill ha stabilitet i vår personalgrupp
Jag är också civilingenjör och håller delvis med dig. Inte om tidsgränsen fem år, jag har inte haft några problem att byta efter ~8 år. Men definitivt att det är lämpligt att hålla sig anställbar och CV:t i trim. Jag har bekanta som jobbat hos största arbetsgivaren i stan större delen av sina karriärer, och de är i princip inte anställbara utanför det företaget längre. Dessutom har deras löneutveckling gått i stå eftersom lojalitet inte betalar sig där. Viss bitterhet hos dem nuförtiden, och då tycker jag man stannat för länge. Är man glad och nöjd med arbetet är det väl fine däremot.Jag är civilingenjör och jag stannade nästan 10 år på min första arbetsplats. Sen la de ner min arbetsplats och nästan ingen över 40 år fick en ren teknikroll. De fick ta mer administrativa roller med personalansvar eller projektledareroller.
Bara för man är teknisk expert på ett företag betyder inte att man är anställningsbar på något annat företag. Därför tycker jag ingen inom min bransch ska stanna mer än fem år på samma jobb, om man är rädd om sitt CV.
Jag har varit på samma arbetsplats i 27 år, men haft 7-8 olika tjänster under dessa år. Löneutvecklingen har varit bra och jag känner att jag kunnat utvecklas genom att få nya arbetsuppgifter och ansvarsområden, så jag har inte känt behov av att byta arbetsplats. Arbetsgivaren är bra och jag har haft bra chefer nästan hela tiden.Hej kära bukefalister,
Jag har varit på samma jobb sen jag tog min kandidatexamen för sju år sen. Trivs väldigt bra, därför har jag stannat även om det finns gott om jobb inom min bransch.
Många av mina kursere har hunnit byta jobb både en och två gånger sen vi tog examen. Det verkar vara lite allmängiltigt att man inte bör stanna längre än 5 år på samma arbetsplats. Så nu funderar jag på om det rent av är dåligt att vara på samma jobb för länge. Och när är "för länge"?
Vad anser ni? Hur länge har ni stannat på samma jobb?
Jag är civilingenjör och jag stannade nästan 10 år på min första arbetsplats. Sen la de ner min arbetsplats och nästan ingen över 40 år fick en ren teknikroll. De fick ta mer administrativa roller med personalansvar eller projektledareroller.
Bara för man är teknisk expert på ett företag betyder inte att man är anställningsbar på något annat företag. Därför tycker jag ingen inom min bransch ska stanna mer än fem år på samma jobb, om man är rädd om sitt CV.
Svarar båda.Jag är också civilingenjör och håller delvis med dig. Inte om tidsgränsen fem år, jag har inte haft några problem att byta efter ~8 år. Men definitivt att det är lämpligt att hålla sig anställbar och CV:t i trim. Jag har bekanta som jobbat hos största arbetsgivaren i stan större delen av sina karriärer, och de är i princip inte anställbara utanför det företaget längre. Dessutom har deras löneutveckling gått i stå eftersom lojalitet inte betalar sig där. Viss bitterhet hos dem nuförtiden, och då tycker jag man stannat för länge. Är man glad och nöjd med arbetet är det väl fine däremot.
Personligen har jag bytt för att jag slutat tycka jobbet är stimulerande, löneutvecklingen planat ut eller det har dykt upp ett erbjudande för bra för att tacka nej till. Tidsspann 1 - 8 år mellan jobbytena, har gjort fyra år på nuvarande arbetsplats. Här trivs jag jättebra, så jag blir kvar ett tag till om inte ett fullkomligt drömmigt jobberbjudande dyker upp.
Haha, du beskriver i princip en f d (kortvarig) kollega till mig. Väldigt snacksalig typ, enormt mycket glättiga inlägg på LinkedIn, stannar ett-två år på samma plats. Jag var inte helt imponerad av hans tekniska kompetens dock. Skulle nån be mig om åsikt om honom för nån tjänst han sökt skulle jag avråda, faktiskt.Jag har ett par före detta kollegor som är sådana - 2 eller max 3 år på ett jobb och sedan byte igen. HELA karriären, 25+ år. Den erfarenhet jag har av just de personerna jag tänker på är att de är bra på att snacka och "ta folk", men att de inte är så kompetenta egentligen. Och det tar väl 2-3 år för omgivningen att lista ut det....