Kan man räkna ut hästens förbränning?

F

FTW

Finns det något sätt att ta reda på hur mycket en häst förbränner när den jobbar - på samma sätt som man kan säga att man själv bränner ca x antal kalorier när man springer i tio minuter?

Vilken typ av motion bränner mest fett hos en häst? Långsamma travpass? Galoppträning? Klättring?

(Jag har en djävulskt fet häst, som verkar bli tjock på luft ... :crazy: och nu MÅSTE hon ner i vikt innan hon spricker ...)

Sv: Kan man räkna ut hästens förbränning?

Puff puff
Är det ingen som vet nå't om detta? :cry:

Sv: Kan man räkna ut hästens förbränning?

Att räkna ut på sin egna häst är en mkt komplicerad procedur. Det franska forskningsinstitutet INRA har gjort ganska detaljerade beräkningar av energi- förbrukningen vid olika typer av arbete/gångarter osv. Tror inte du hittar det på Internet men du kan söka på namnet Martin-Rosset. Det pågår ett motsvarande arbete i England och man kommer där så småningom att publicera detta för hästägare.

Snabb trav bränner mer än galopp i medeltempo. Exempel:
1 min medeltempo trav 560kg häst,100 kg ryttare bränner 160 kcal (du får räkna om till MJ själv!) HH

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har klockat mig själv senaste veckan för att ta reda på vad jag lägger tid på hos hästarna för att få en uppfattning av vad som tar...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 868
Senast: FunnyFlyer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar