Kan man räkna så här???

W

Warmia

Kan man räkna ut vilka värden höenselaget borde ha om hästen fick följande....

12kg höenselage
300g betfor
2kg helhavre
0,5kg kornkross
1dl mineraler

Vbl valack 9år 162cm ganska hård träning.....

Sv: Kan man räkna så här???

Nu hängde jag inte med.. Vill du veta värdena på hösilaget via de andra fodrena elelr vaddå?

Eller vänta nu e jag med på vad du menar tror jag.. Du vill veta vilka värden ett hösilage börha för att få en bra foderstat tllsammans med de där fodrena?

Jag skulle säga att det låter som ganska omständigt att räkna om det så.. Det är bättre att räkna på de värdena hösilaget har och se hur mycket man ska ge av det och sen hur mycket extra krafft etc. den behöver!

Min gissning är att trådskapren undrar om man kan "baklängesräknaut" vilka värden ett hösilage hade, om man vet vad hästen har ätit i övrigt.

Mitt svar är nej, då hästens behov är så osäkert.

Jag menade precis så ja, att räkna ut vad enselaget borde ha för att täcka hans behov med det övriga fodret!!!

Det borde väl inte vara något svårt att räkna fram. Ta fram vad de övriga fodermedlen har för värden och sedan tar du fram vad hästen är i behöv av. Skillnaden bör vara vad hö/ensilage och hösilaget skall innehålla.

Vad har dina mineraler för värden?
Behöver få följande;
Ca i gram
p i gram
MG i gram och Selen i milligram Allt bör stå på burken eller säcken

Jag använder kraft blå.... kan ta reda på värdena!

Om hästen väger ca 500 kg så är ett ex på silage som skulle funka:
TS >50%
6,5 MJ
36 Smrp
2,4 Ca
1,7 P
0,7 Mg

Det räcker då med 75 gr Miner Blå för det täcker behovet av E-vitamin o selen.

mvh Jessica

Ok! Tack jag som inte kan så mycket om värden är detta ett normal enselage eller finns det några värden som är onormala höga/låga?

Om värdena är höga eller låga beror på hur hög ts-halt silaget har. Är ts-halten precis 50 % så är värdena jättehöga, men är den 70 så är det ganska normala värden.

Liknande trådar

Foder & Strö Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att...
Svar
9
· Visningar
1 380
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej! Behöver er hjälp efter som detta är vår första häst och ägt henne sen skiftet nov-dec. Hon är precis fyllda 19år(förra lördagen:) )...
Svar
4
· Visningar
1 274
Foder & Strö Följande värden fick jag på hösilageanalysen: TS: 59,6 % smrp häst: 35 g/kg foder energi häst: 5,6 MJ/kg foder Ca: 4,2 g/kg TS P...
Svar
2
· Visningar
4 147
Senast: Majskolven
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 100
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar