Kan man räkna om värdena från hö-analys

M

malört

..till analys för hösilage.
Samma vall har använts till både Hö och Hösilage. men det finns bara analys på höet.
Alltså hösilaget togs först och sen när det var torrt för att pressas togs höet. Inget regn , utan bara vackert väder. Kan man använda samma alalys och sen på nåt sätt räkna om???
 
Ja, det stämmer nog ganska bra. Beroende på hur många gånger höet har vänts kan det ha något lägre energi och protein än hösilaget.

Kolla torrsubstansen i hösilaget genom att väga upp en liten tuss (ett par hg) och lägg på ett papper. Torka det (t ex i ugnen på låg värme. Man kan vara lite beredd på underlig lukt i köket efteråt...) och väg då och då, tills provet slutat minska i vikt. Dela det torra provets vikt med det våta provets vikt, så får du fram ts-halten.

Ex: Vått prov: 200g, torkat prov 125g. ts=125/200=62,5%.

Dela analysvärdena för höet med 0,84 (höets ts-halt). Multiplicera det med ts-halten för hösilaget och du får värdena per kg hösilage.

Ex: Energi i höet: 8MJ. Energi/kg ts hö=8/0,84=9,5 MJ. Energi/kg hösilage=9,5x0,63=6 MJ.
 
Nej säger jag.

Om det inte är slagit på samma tid.
En vall som är slagen tidigare på året har högre protein än en senare slagen vall. Det har inte med att göra hur många gånger höet har vänts.

Det ända man kommer fram till med att torka är torrsubstansen. Inte värdet i grovfodert.
 
OK, det beror naturligtvis på hur lång tid det gick mellan skördarna. Jag uppfattade det som att det inte var så lång tid. Ju längre tid det går desto mindre energi och protein innehåller höet, och desto mer fiber.

Hösilagets torrsubstans är viktig att räkna fram om man ska kunna jämföra analyserna, det är ändå ts-halten som har störst betydelse för hur mycket näring ett kg foder innehåller. Antagligen är det ganska stor skillnad i ts mellan höet och hösilaget, och då innehåller ju ett kg hösilage mycket mindre än ett kg hö.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 048
Senast: Skye
·
L
Foder & Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 489
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp