Kan man ha utebur direkt på marken vintertid??

M

Merrimon

Vi har en ganska stor utebur, utan botten. De har inte kommit på att gräva nån av kaninerna ( Stampe och Lara) :p

Bodelen har de valt att ha till toa, isolerad och fin:) Så jag har ordnat en provisorisk mindre låda som jag fyllt med hö som jag hoppas de kryper in i när de vill sova. Ska fixa en bättre, isolerad när det blir kallare.

Buren har ett ordentligt tak och nu undrar jag: Kan man ha den på marken även när snön kommer?? Tre sidor vägg, står vindskyddat... Ingen risk att det snöar in i buren alltså...

Vill inte ha dem i nåt mindre helst....

Sv: Kan man ha utebur direkt på marken vintertid??

Jag har hört att man inte ska ha utekaninersburar direkt på marken.
Har aldrig haft det till mig kanin heller.
Och jag kan tänka mig att det är för att det är mycket kallare ( ? )

sockerdricka skrev:
Jag har hört att man inte ska ha utekaninersburar direkt på marken.
Har aldrig haft det till mig kanin heller.
Och jag kan tänka mig att det är för att det är mycket kallare ( ? )

Oh ja, marken kyler. Och yrsnö kan täppa till bo-ingången...

Aldrig i livet!!

Kaniner är så pass "marknära" djur (de har ganska korta ben) att jag inte skulle vilja att de bodde direkt på marken ens när det var frost ute på nätterna.
Buren måste upp en halvmeter i alla fall, då kan det komma in snö under. Snö isolerar faktiskt, men kaninen ska inte vara direkt på den.

Mina kaniner får vara ute och springa i snön (turvis) under vintern. Det tar de ingen som helst skada av (de är utekaniner, men bor i burar på ben som är vindskyddade osv). Men däremot skulle jag inte vilja ha dem i en bur på marken, om de inte kunde "komma undan" markkylan. Dvs en bur som är på ben, men har en ramp ner till en rasthage på marken, det tror jag inte är något problem.

Självklart får de vara ute och springa i snön, men inte längre perioder och de ska inte bo direkt på backen.

Ok, tack :)

Jag har också tänkt på att det nog blir kallare från marken än om den kommer upp en bit. Ska försöka få till en övervåning med isolerat golv och en trappa som jag kan välja att stänga till om jag vill att de ska hålla sig på "övervåningen".

Måste vara rätt smart att ha ett flervåningshus, särskillt i den storlek som deras bur är. De får gott om utrymme:)

Nej, man ska inte ha kaninerna dirkt på marken. Det blir alldeles för kallt. Iaf att bo i om de är ute och springer där på dagen är det ingen fara men de ska komma upp under natten.

Blueberry skrev:
Vad gör vilda kaninen då?

det är ju viss skillnad på vildkaniner och våra framavlade tamkaniner... :smirk:

Liknande trådar

M
Övr. Djur Dà min kanin inte trivs inomhus hadde jag tänkt att hon ska fà flytta ut. Dock behöver jag lite ràd om buren. Jag har en mycket fin...
Svar
17
· Visningar
2 639
Senast: mimmi_t
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama