Kan man ha hingståring med dräktiga ston?

Spirit

Trådstartare
Tyvärr verkar det som om jag eventuellt inte kan ha kvar min swb unghingst -2010 där han står.
Har för tillfället 2 dräktiga ston hemma som ska föla 2012. Varav det ena är moder stoet.

Jag kan lösa sommaren & en bit in på hösten genom att låta honom gå på ett alternativt ställe, men i vinter blir det lite knivigt.
Jag kan ha honom & valacken antingen på lösdriften eller på box eller låta dom skiftas om med stona.
Ena stoet trivs inte alls inne, drar tänderna i gallret & boxvandrar trots hela flocken är inne.
Valacken har problem med luftvägarna på ålderns höst (23), han blir rosslig uppstallad = ett alternativ jag helst inte vill göra.

Min undran är om man kan ha honom tillsammans med dom dräktiga & valacken över vintern på lösdriften, han ska kastreras nästa vår när det fortfarande är frost ute. Egentligen helst först till hösten, beroende på hur han uppför sig. Hade helst haft lite massa på honom innan jag kastrerar.
Skulle han visa intresse i vinter, kniper jag honom direkt.
Valacken var själv hingst tills han var 6 & är en otroligt duktig uppfostrare av små snorungar, även äldre hingstar.

Är idag bottensnäll i allt i sig själv dvs fullständigt okomplicerad, perfekt nybörjarunghäst.

Att ha dom tillsammans hade underlättat otroligt mycket för min del, helst hade han fått stå kvar där han är.

Vad säger ni?

Sv: Kan man ha hingståring med dräktiga ston?

Han kan få stona att kasta.

Hade inte varit ett alternativ för mig iaf...

Hsd du tillgång till stall, så ställ honom där. hage borde du väl kunna dela av en bit om inte annat.

Han kan få stona att kasta.

Hade inte varit ett alternativ för mig iaf...

Hsd du tillgång till stall, så ställ honom där. hage borde du väl kunna dela av en bit om inte annat.

Ajdå det är definitvt inget alternativ. Då får jag smälla upp en till liten ligghall till honom & valacken i sommar.
Ena stoet kan stå på stall, får se hur jag löser det.

Som älgen sa, när hingstarna är i den åldern spelar det ingen roll om stona är brunstiga eller inte, hingstarna är på dem i alla fall vilket kan skapa oerhörd stress för stona och det kan orsaka komplikationer i form av kastning bla.

Däremot äldre hingstar som är vana att gå med ston och håller sig lugna är ofta inga problem, men just unghingstar och hingstar som inte är vana att gå med ston och som tänker med sina bihang skulle jag inte rekommendera.

jag haller inte med algen och andra i detta fallet.. hade min da 2 aring ga med draktigt sto och aldre vallack samt aldre sto (29 ar)hela vintern utan problem. Nar folungen foddes separerade jag dem. Vallacken arinte hemma over sommaren sa hingsten gar sjalv nu. Dock delad stangsle linje med ston och folunge..
Visst kan stona kasta, men min erfarenhet har varit bara positiv med ung hingst aldre ickebrustande sto. Stoet uppfostrar unghingsten bra.. Har gjort sa med alla sma hingstar som kommit till varlden..
Helt beroende pa hur di unghinst ar, om han ar laid back och inte "hingstig" mot stona skulle jag nog inte tveka alls att ha dem tillsammans..

Nu går han med andra hingstar sen sent i höstas, han är undergiven mot dom andra hingstarna & gudasnäll i all hantering av människor, inte alls uppstudsig trots han är störst. Dom andra är ngt hingstiga i hanteringen.
Står det ston i stallet där han är nu, när jag har honom inne för pyssel bryr han sig inte om dem. Inga kulor har trillat ned sist jag tittade.

Hur han skulle reagera hemma gåendes med ston vet jag faktiskt inte, just nu kan jag inte ta hem då jag har odräktiga ston gåendes med mina dräktiga, dom säras först i sept & åker till sina egna hem

Fram tills dess har jag altenativlösning & kan lösa situationen, men det är just "installningen" som ger mig problem. Annars får jag försöka hitta ett annat ställe att inackodera honom på, men det är svårt om man inte redan har det ordnat det som föl. :crazy:
Att hitta till 1½ åring är kört.

Frågan är då till hösten när han kommer vara 1½ år?

Nu går han med andra hingstar sen sent i höstas, han är undergiven mot dom andra hingstarna & gudasnäll i all hantering av människor, inte alls uppstudsig trots han är störst. Dom andra är ngt hingstiga i hanteringen.
Står det ston i stallet där han är nu, när jag har honom inne för pyssel bryr han sig inte om dem. Inga kulor har trillat ned sist jag tittade.

Hur han skulle reagera hemma gåendes med ston vet jag faktiskt inte, just nu kan jag inte ta hem då jag har odräktiga ston gåendes med mina dräktiga, dom säras först i sept & åker till sina egna hem

Fram tills dess har jag altenativlösning & kan lösa situationen, men det är just "installningen" som ger mig problem. Annars får jag försöka hitta ett annat ställe att inackodera honom på, men det är svårt om man inte redan har det ordnat det som föl. :crazy:
Att hitta till 1½ åring är kört.

Frågan är då till hösten när han kommer vara 1½ år?

Nu är han snäll ja när han rasar av sig med jämnåriga vänta skall du se hur trevlig han blir utan lekkompisar..........
Tycker jag har sett många häromkring som annonserar på hösten om lösdrift för unghingstar. Om du tvunget skall behålla honom som hingst så hade jag definitivt sett till att ordna plats till honom i någon lösdrift från och med hösten. Du vill inte ha en understimulerad snorunge i den åldern hemma kan jag lova dig och du vill definitivt inte ha honom hoppande på dina dräktiga ston för klättrar de gör dem i den åldern även när den de klättrar på säger nej. Att ha dem med en sur kärring ökar risken markant även för att få ett avsparkat ben på unghingsten.

Nu är han snäll ja när han rasar av sig med jämnåriga vänta skall du se hur trevlig han blir utan lekkompisar..........
Tycker jag har sett många häromkring som annonserar på hösten om lösdrift för unghingstar. Om du tvunget skall behålla honom som hingst så hade jag definitivt sett till att ordna plats till honom i någon lösdrift från och med hösten. Du vill inte ha en understimulerad snorunge i den åldern hemma kan jag lova dig och du vill definitivt inte ha honom hoppande på dina dräktiga ston för klättrar de gör dem i den åldern även när den de klättrar på säger nej. Att ha dem med en sur kärring ökar risken markant även för att få ett avsparkat ben på unghingsten.

Han ska kastreras i början på nästa år oavsett vilket, ska inte behållas som hingstämne.
Idag när jag var ute passade jag på att kolla skapet, där hade han enbart en microliten kula. En kastrering just nu är inte genomförbar.
Att ha honom hemma är det sista alternativet för mig, vill ha honom på hingstdrift så han får härja av sig tills kastreringen.

Hade jätteproblem att hitta lösdrift i höstas, så jag betvivlar det är lättare i höst.

Att han är snäll nu & kan bli monster hemma är jag medveten om.

Jag får lösa det, så han inte går med flickorna helt enkelt.

Tack för era svar

Min numera 3-åriga valack gick med dräktiga ston i lösdrift som 1-åring. Bara det att 1 av stona kastade på hösten, min då 16-månaders hingst betäckte och det kom ett föl i augusti följande år.
Detta upptäcktes inte förrän stoet "gått över tiden", rejält, då började uppfödaren lägga ihop ett och två... Till saken hör att jag köpte hästen på våren när han var två, då gick han fortfarande kvar med stona (eftersom betäckningen inte upptäckts än) och uppfödaren hävdade att hon aldrig sett honom hingsta.
Nåväl, byte av miljö när han kom hem till mig gjorde att han blev hingstig och han kastrerades några veckor senare. På hösten samma år fick jag höra att han hade en avkomma.:D Med ett sto av annan ras (korsning halvblod * finnhäst).Så nej, jag skulle inte ha hingståringen med dräktiga ston..

Liknande trådar

Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: iNHALE
·
Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
2 114
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har fyra ponnys, två valacker och två unghingstar. Hagar på ca 2h. Jag hade hoppats på att kunna ha alla tillsammans men det verkar...
Svar
7
· Visningar
2 258
Senast: Mli
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras