Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jo det går att ge hel korn men den måste stöpas annars kan inte hästen tillgodogöra sig någon näring ur den. Stöper gör man genom att slå kokande vatten över kornet och låta det stå en stund.
Om man vill slippa krånglet med stöpningen så kan man ju ge krossat korn annars.
Vad jag har förstått så säger de senaste rönen, att det räcker inte med att blötlägga, inte ens med varmt vatten.
Kornet MÅSTE malas för att hästen skall kunna tillgodo göra sig det. Annars kan du lika gärna hälla allt direkt på gödselstacken, utan att ha passerat igenom kusen.
Enligt SLU så fungerar det jättebra med stöpning. Det ska stå ca 45 min för att dom ska bli mjuka.
Jag gav stöpt korn till min häst förra året, det räcker om man kokar upp vattnet i tex en vattenkokare och häller det över kornet. Du behöver alltså inte koka kornet.
När jag gjorde det åt min häst stöpte jag det med den pelleterade betforn och vattnet som "blev för mycket" fick hon dricka upp.
Ja, du kan blötlägga det med lusernet.
Om du vill ge korn även på morgonen så låt det då stå i blöt över natten. Då kan du använda kallvatten men då bör den stå i ett rum som inte är jätte kallt, jag upplevde det som att det inte hann bli riktigt lika mjukt då.
Låt inte stöpt foder stå för länge....
Det blir en oönskad bakterie tillväxt när det svalnar långsamt och får stå.
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Juridik & Ekonomi Jag är medveten om det. Det var inte min fråga. Jag har ju haft kontakt med min egen styrelse och de har inget system för sånt här...
Hundavel & Ras Staffe, Dvärgschnauser och vissa sällskapsterriers skulle jag tro ger dig det med färre hälsoproblem. Nu är ju de dock aktivare, just...
Islandshäst Jag är åter igen ute i bett-djungeln. Vi hade tandläkaren ute för några veckor sedan. S såg över lag fin ut i munnen, några inpackningar...
Ekonomi & Juridik Ja så är det. Sen är jag rädd att min rädsla ska smitta av sig på hösten så jag gör ett problem som egentligen bara var en engångsgrej...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.