Kan man få ner temp. hos en häst

ankic

Trådstartare
Hästen står med 39,7 i feber . Är ej varm i hovarna , magen fungerar. Han har ingen speciell aptit och dricker inte.
Har varit i kontakt med distrikvet. som sa att vi kunde avvakta på ev. symtom.
Vi avmaskade i går kväll ( dubbeldos) Kan det ge feber?
Vet. kunde inte såga med säkerhet att det berodde på det, men jag tycker att det lät som hon inte trodde att det var orsaken

Hur kan man få ner febern på en häst?

Sv: Kan man få ner temp. hos en häst

En liten fråga bara:
Har han varit ute i solen idag? Det kan ju ge rätt hög temp, speciellt i den här "medelhavsvärmen" :crazy:

Det enda man kan göra för att få ner tempen är att ta reda på varför hästen har feber, så ta ut en veterinär och ta blodprov och bukpunktat.

Men det kan väl inte ge feber?

Hästar ligger i regel över oss människor i normal temp.
Om du sitter ute i solen en hel dag, blir du ju varmare i kroppen, samma med hästarna.
Det va nog så hon menade.

Han blev utsläppt vid 4 på morgonen och när jag skulle ge lunch vid halv11 så såg jag att han var hängig ( så jag tog in och tempade)
Vi är ut 1 gång i timmen till honom. Nu äter och dricker han men temp. ligger på 39.3

Har som sagt var varit i kontakt med vet. redan vid lunch, och som jag skrev så tyckte hon inte att det var akut, men vi skulle ha koll på honom .
Här uppe är det inte ngt överskott på veterinärer,så dom måste prio. det som är mest akut. Men självklart så har vi tele.kontakt

jo solsting kan ge feber!
jag vet en häst som stått ute i gassande sol hela dagen utan skugga, den blev apatisk och svag och vägrade äta och dricka. dessutom feber.

den kvicknade till efter att ha blivit spolat med kallvatten i omgångar.

sen, läs i bipackssedeln på maskmedlet. dom har ju faktik en hel del biverkningar, även om det verkar vara sällsynt. kanske feber är en av dom.

Febern hade gått ner till 38.3 vid 17-tiden.
Pratade med hon som ansvarar för avmaskningen i stallet, och sa att en del kan tyvärr drabbas av feber. Hon tyckte inte att det var "oväntat" att det var våran kille som drabbats. Hade vi tänkt på det innan så kanske vi valt att låta bli och köpt kolla masken istället-
Han stod sjuk i början av denna månad. Misstänkt förgiftning
Så hans kropp är nog svag ännu.

Det som gör mig lite ledsen är att folk sett honom ligga helt utslagen i hagen ( enligt dom som sett honom) redan vid halv 9 och ingen har kollat honom eller ringt mig.En sa att han inte ens hade tittat upp när hon gått förbi . han såg död ut sa hon.

Senast ändrad:

Det enda man kan göra för att få ner tempen är att ta reda på varför hästen har feber, så ta ut en veterinär och ta blodprov och bukpunktat.

Och varför ska hästen genomgå en bukpunktat tycker du????

Peace..
Man ta ett prov genom bukväggen för att t.ex se om hästen har grumlig vätska i hinnan på grund av ett svårt tarmvred/brusten tarm

Man kan ta det även efter en svår fölning om man misstänker att fölet har repat sönder stoet inuti.

Finns flera orsaker men i TS fall så är inte detta någon "behandlingsmetod" för att få ner febern..

AM

varför inte?

Peritronit etc...

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 507
Senast: Ela
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 953
Senast: Pallen
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 829
Senast: Imna
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit