Kan man bli allergisk mot räkor helt plöstligt?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag har alltid ätit skaldjur osv och aldrig märkt något. Men efter jag blivit vegetarian (för 4:de gången) så har jag börjat må illa efter varje gång jag äter räkor! Jag åt friterade räkor för typ 4 dagar sedan och då höll jag på att spy flertal gånger direkt efter vi kommit hem från restaurangen. Jag tänkte att det säkert var något fel på maten men så idag så åt jag räkor med avokado och creme fraiche (stavning?) och efter första avokadon så kunde jag inte äta mer. Det sa bara stopp och nu mår jag skitilla! Jag är inte allergisk mot något i matväg eller så och har aldrig reagerat på något tidigare.

Kan man bara bli allergisk eller så helt plötsligt eller är det något annat tror ni?
 
Sv: Kan man bli allergisk mot räkor helt plöstligt?

Jag tror att man reagerar olika på olika saker beroende på hur man mår och hur omständigheterna såg ut. Jag bodde utomlands i några år och när jag flyttade till Sverige igen blev jag laktosintolerant. Kom efter ett par månader i Sverige. Nu, 7 år senare, är det borta och jag kan äta alla typer av mjölkprodukter.

Jag var helt enkelt inte van vid så mycket mjölk att min kropp reagerade. Det är nog lite samma med dig och räkorna. Mår man illa av räkor ska man inte äta räkor.
 
Sv: Kan man bli allergisk mot räkor helt plöstligt?

Ja, plötsligt och tillfälligt kan hända, det beror lite på omständligheterna. Det finns flera i min omgivning som reagerat med överkänslighet mot olika saker som de alltid kunnat äta när de har blivit gravida, till exempel.
 
Sv: Kan man bli allergisk mot räkor helt plöstligt?

Kan ju vara gallan som är besväret, både friterad mat och avocado kan ge gallbesvär, så det behöver inte vara räkorna.
 
Sv: Kan man bli allergisk mot räkor helt plöstligt?

Kort svar:
Ja. Man kan bli allergisk helt plötsligt.

Men jag vet inte om enbart illamående är ett tecken på allergi, utan mer att kroppen reagerar för att det är ovant att hantera.

Jag blev tokallergisk mot tomat för några år sedan, idag får det inte ens finnas tomatpulver i någon krydda till det jag ska äta, det går åt skogen, Ingen dödlig allergi men jag kan oftast int stoppa reaktionen själv, utan de flesta gångerna är det ambulans som gäller.
 
Sv: Kan man bli allergisk mot räkor helt plöstligt?

Jag fixar inte räkor i perioder, konstigt nog. Ibland går det jättebra, men sedan kommer en period när jag bara får FRUKTANSVÄRT ont i magen om jag får i mig en endaste liten räka. Vad jag har hört så är skaldjur lite lurigt, kroppen kan tydligen reagera på enzymet som finns i skaldjur olika beroende på hormonbalans och liknande. Tyvärr har jag inga källor, det är bara vad jag hört...
 
Sv: Kan man bli allergisk mot räkor helt plöstligt?

Ja. Det hände en anhörig till mig, snabb och häftig reaktion på skaldjur. Hade aldrig tidigare reagerat på något...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 11-åriga schäfer har en period haft lite skumma symtom, harklingar, svullen under ögonen, ont i ansiktet, blödit näsblod ett par...
2
Svar
34
· Visningar
5 048
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp