Kan man ändra "kohö" till hästhö tro?

Snobben

Trådstartare
Har fått en analys på vårt hö, men bonden har ju då gjort en analys för kor.. Är värdena samma vad gäller protein, energi mm?
Har ju kollat annat specifikt för kor osv ,inte ca & fosfor men analysen är:

TS 84%

Per kg foder:

Energi 7,5
Smb rp 74
Råprotein 107gr
(Fiber 563)

Bra? glömt allt om hö sen man läste foder tycker jag:crazy::p

Sv: Kan man ändra "kohö" till hästhö tro?

Läste i Krafts Utfodrings ABC. Riktvärden för hästhö där visar på:
Energivärde: 7,5-8 MJ
SMRP: 30-60 gram
kalcium:2-3 gram

För vuxna hästar ligger proteinvädet ganska högt då. Då hö till vuxna hästar inte ska vara för proteinrikt. det står så i boken iaf.

Du kan räkna på samma värden till häst som till ko.

Superbra hö!:d Det hade jag velat ha till min svårfödda fullblodsdam!

MJ värdet blir samma men det smältbara proteinet är något lägre för häst

Ett bra tips till de som skickar in analys: Det kostar oftast inget extra att kryssa i både häst och nöt på blanketten. Den på Analycen jag pratade med sa att det i grunden är samma analys med olika korrektionsfaktorer som datorprogrammet lägger på.

*KL*

Annars kan man bara ringa till Analycen och fråga, Roland svarade mig direkt på telefon vad hästvärdena blev när jag uppgav nötanalysen. :)

Vi har ungefär samma värden på vårt hö (ko-värden som vi får från dom vi köper höet av) fast mer energi, och vi ger det rakt av. Hästarna är jättefina på det.
Enligt vad jag har lärt mig via buke och andra sidor är värdena för ko och häst väldigt lika.

Grattis till bra hö.

Det är skillnad på häst och ko värden!
Tror att hästvärden är lägre än kovärden.
Tycker om rekomendationen att ring till analycen och fråga de vet hur man räkanr om.

Skulle någon vänlig själ kunna förklara HUR man räknar ut analysen? Vi har skickat in men vet inte hur vi ska räkna ut den sedan.//bonny

Om ni har skickat in hö/hösilage på analys så jämför ni ju bara värdena med riktlinjerna för hur mycket varje häst ska ha beroende på ålder/vikt/arbete. Går att hitta i foderböker och finns även foderräkningsprogram på nätet, vet man bara vad alla fodersorter innehåller så är det lätt & räkna ut. (inte alltid man vet vad allt kraftfoder innehåller för värden om man kanske köper havre av en bonde) Lite pyssel men har man all info framför sig så är det lättare:)

Vi saknar ju tex kalcium /fosfor värde på vårt hö, ger därför extra kalcium då det iaf är bättre än för mkt fosfor.
Men det bästa är ju & veta alla värden.

Skulle någon vänlig själ kunna förklara HUR man räknar ut analysen? Vi har skickat in men vet inte hur vi ska räkna ut den sedan.//bonny

Att räkna ut foderstater är ibland svårare än man tror. Det lättaste för dig är nog att hitta ett foderstats program på internet där lägger du bara in värdena och vips så räknar programmet ut vad din häst får och vad den skulle behöva mer/mindre av.
Jag vet tyvärr inga sådana program jag har gjort ett eget. Men jag tror det finns massor som kan berätta vilka program som är bra / dåliga...

Jag tänkte mest på hur man får fram kvoten. Hur mycket ska kvoten ligga på för en äldre ponny som körd 3 ggr i veckan? //bonny

Vilken kvot vill du ha hjälp med?

Calcium och Fosfor delar du med varandra och får då fram den kvoten svaret ska ligga mellan 1,2-1,8.

Sedan finns det för hur mycket Grovfoder du bör ge din häst och då tar du först formeln (hästens vikt x 1,5 ) 1,5 kommer från att man bör ge hästen 1,5 kg ts / 100 kg häst. sedan tar du svaret på ovanstående och delar med ditt hösilage ts halt. då kommer du att få fram hur mycket din häst bör äta.
(ts= torrsubstans.)

tex hästen väger 500 (5'1,5= 7,5 kg ts
hö har en ts halt på 0,786 (7,5/0,786= 9,5)
Denna hästen ska ha minst 9,5 kg foder.

Eller ä'r det någon annat?

Någon som har bra tips om gratis foderstatsberäkningsprogram på nätet? Har ju tyvärr inte kalcium & fosfor värdena, men övriga.

Hittade denna informationen:

Protein
Smältbart råprotein är samma för kor som för häst. Finns det värdet på analysen behöver man inte göra någon beräkning. Men i det fall endast råproteinet är angivet måste smältbarheten räknas fram. Det gör man med följande formel:

Smb.rp. = CPsmb.koeff * CP

CPsmb.koeff = 93.9 - 313/y

där:

CPsmb.koeff = Råproteinets smältbarhetskoefficient i procent

y = Torrsubstanshaltens råproteinhalt i procent

CP = innehåll av råprotein i g/kg ts.

så med andra ord så stämmer smb.rp värdet också för häst utan att ändras!, råproteinhalten behöver man inte titta på. Energin vet jag inte om den är samma??

Ja sen flera år menar man att skillnaden är så marginell att man inte måste räkna på den. Jag vet inte var Adenocrome fått sina formler från men det är för stor skillnad.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 970
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 095
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 599
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka