Kan ledbrosk återbildas?

S

Salla

Ja, som rubriken lyder är min fråga om ledbrosk kan återbildas? Mitt sto fick för ca 1,5 år sen diagnosen kraftig inflammation i båda haslederna. På det ena benet var det så illa att allt ledbrosk försvunnit och det hade legat och gnagt ben mot ben med skelettförändringar som följd. Hon blev behandlad och har sen dess gått som sällskapshäst. Nu har jag tänkt att börja promenadrida henne lite smått om hon vill. Kan ledbrosk återbildas när det har varit helt borta?

Sv: Kan ledbrosk återbildas?

Ungefär samma hade min häst i hovleden, och då sa veterinären att skadat ledbrosk kan aldrig repareras.

Nej :cry: Tog bort honom efter beskedet eftersom han hade t.o.m ont av att gå i hagen och det inte gick att göra något för att få honom bra.

Är din häst smärtfri?

Jag tror att hon är smärtfri, det är ju jättesvårt att säga... Men hon rör sej relativt mycket i alla gångarter i hagen och de få ggr jag har skrittat ut på henne har hon "seglat" iväg, glad och med spetsade öron. Men om nu inte brosk kan återbildas borde hon i praktiken fortfarande ha ont. Jättesvårt...

Tråkigt med din häst :(.

Har du någon erfarenhet om hästar med sådana skador kan bli ridbara igen?

Min häst hade när hon var som sämst en stor genomgående galla vid vardera hasled, på ena benet är den i dag borta, medans den finns kvar på det andra.

Låter inte troligt. Jag tog bort en egen häst med betydligt lindrigare skador än vad du beskriver o var helt säker på att jag gjort rätt när jag öppnade leden o såg slipskadorna.
PL

hästar visar sällan smärta - tänk på att de är bytesdjur - den som verkar knackig signalerar - kom och ät mig, därför visar de inte

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag har hamnat i ett läge där jag varken kan säga det ena eller andra. Ska dra sjukdomshistorian lite kort: Kände att hästen kändes...
Svar
2
· Visningar
1 157
Senast: dengra
·
Hästvård Alternativen börjar ta slut. Hästen har varit halt i nio veckor nu. Veterinären är rådvill, jag likaså. Så snälla Bukefalister, kom med...
2
Svar
27
· Visningar
4 958
Senast: lillcrim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka