Kan jag sälja min idé/design?

H

HorseBusiness

Jag har kommit på ca 10-15 nya hästtäcken, som idag inte finns på marknaden. Det är ny design och på vissa täcken är det även en ny uppbygnad för att minimera risken för skav och tryck på bog, bogblad och manke.

För att ni hästägare där ute i vida världen skall få använda dessa täcken, så behöver dem bli verklighet och då kommer min fråga..

Kan jag sälja dessa designer/idéer till företag som tillverkar egna täcken/hästutrustning?

Jag har i dagens läge inte möjlighet att ta fram dessa täcken på egen hand och tänkte då, eftersom att det är bra designer och idéer/tankar kring dessa täcken, att ett annat företag kan få nyttja dessa.

Men hur går jag till väga? Betalar företag för nya designer eller vill dem bara ha framgångsrika människor som redan syns och kan på så sätt, vara ansiktet utåt för produkten?

Jag menar, jag själv är inget dragnamn så ett samarbete där mitt namn syns, vill nog inget företag ha, därför tänkte jag på att sälja design och idé, så att säga.

Tankar, frågor och funderingar, men även kloka svar med råd och tips mottages tacksamt! :bump:
 
Sv: Kan jag sälja min idé/design?

Är det något som är bra som de själv inte kommit på och att det är intressant för marknaden tror jag säkert att det kan gå att sälja alt få igång ett samarbete.

Men det är nog inte helt lätt att slå sig in på marknaden med nya modeller. Titta bara Trust täckena som ju har en ny design och kända namn men ändå inte verka sälja här i alla fall. Jag har ett som reades ut till nästan inga pengar alls vid en lagerrensning i hästshopen. Jag gav inte många kronor för ett täcke som skulle ha kostat tusenlappar.
 
Sv: Kan jag sälja min idé/design?

Det är inga täcken som skulle vara direkt svårsålda i alla fall. :) Egentligen borde ju alla sträva efter att slippa tryck och skav på sin häst, tycker i princip alla täcken ger skav och tryck just nu.. För tunga spännen, dåligt material, kass passform och allt vad det nu kan vara. ;)

Hoppas i alla fall att någon vågar ta sig an det nya! :)
 
Sv: Kan jag sälja min idé/design?

Har du mönsterskyddat/designskyddat dem då? Annars är det ju enkelt för andra företag att "låna" idéerna + tror inte nåt företag är intresserat av att köpa av dig om du inte skyddat designerna.

Patent- och Registreringsverket: http://www.prv.se/sv/Design/
 
Sv: Kan jag sälja min idé/design?

Om jag var du skulle jag ta kontakt med Sverigetäcket, de är såpass små att de säkert kan vara intresserade och de är vettiga att resonera med.
Kanske de inte kan köpa en design, men du kanske tex kan få % på försäljningen eller liknande.
Men hör med dem, jag vet att de har en del egna modeller och även justerar efter vad kunderna önskar.

Lycka till!
 
Sv: Kan jag sälja min idé/design?

Tack för tipset, vad snällt! :)
 
Sv: Kan jag sälja min idé/design?

Har tänkt på detta också men är inget jag prioriterar, innan jag vet om det finns en möjlighet att få mina designer till verklig produkt. Annars får dem ligga i tryggt förvar tills jag själv kan ta tag i det på annat sätt, men det känns inte som att jag vill vänta. :)
 
Sv: Kan jag sälja min idé/design?

Det är inga täcken som skulle vara direkt svårsålda i alla fall. :) Egentligen borde ju alla sträva efter att slippa tryck och skav på sin häst, tycker i princip alla täcken ger skav och tryck just nu.. För tunga spännen, dåligt material, kass passform och allt vad det nu kan vara. ;)

Hoppas i alla fall att någon vågar ta sig an det nya! :)

Finns nog inget segare folk än hästfolk när det gäller "nymodigheter" ser ett täcke annorlunda ut än vad de gjort i typ 10 år så måste de först höra från typ hundra andra att det verkligen är bra innan de vågar prova.
Har själv kommit över ett helt gäng supertäcken specialdesignade just för att ta bort tryck och skav från frontpartiet för halvapriset just för att det inte går att sälja "nymodigheter", klart de bästa täcken passformsmässigt jag någonsin har haft och nu väntar jag bara på att nästa säsongs täcken skall bli över så att jag kan skaffa ett gäng sådan a billigt också :angel:
 
Sv: Kan jag sälja min idé/design?

Haha, smart! :) Förstår vad du menar med att hästfolket är lite segt på så sätt.

Men en del av mina täcken skiljer sig inte alls så mycket ifrån dagens täcken utseendemässigt, utan där är det mestadels uppbyggnaden inuti och själva funktionen som är skillnaden, just för att ta hänsyn till de mesar som inte vågar prova nytt. Lite svårt att förklara utan att säga för mycket..

Men jag har även en del täcken som skiljer sig mer ifrån mängden, där det syns mer på utsidan och där funktion och passform är betydligt bättre. Beror helt på vad man vågar sig på helt enkelt. ;)
 
Sv: Kan jag sälja min idé/design?

Ursäkta jag låter skeptisk men det låter inte sannolikt att du kommit på 10-15 nya unika designer för täcken och att alla är objektivt bättre än allt som finns att tillgå idag, om du inte menar färg/mönster och storlek och smärre variationer i designen.

Som någon föreslog så bör du mönsterskydda dina design, då får du också svar på om du verkligen är först med idéerna annars kan du ge dig på att någon stjäl dem.
 
Sv: Kan jag sälja min idé/design?

Men jag har även en del täcken som skiljer sig mer ifrån mängden, där det syns mer på utsidan och där funktion och passform är betydligt bättre. Beror helt på vad man vågar sig på helt enkelt. ;)

Ja men passformen handlar väl om individen???

Funktion?

Låter ju bra att du hittat på bättre täcken än någon annan, go for it! Men jag är skeptisk till ditt uttalande om att passformen generellt är bättre. Till vilken hästras då?:p
 
Sv: Kan jag sälja min idé/design?

Kommer man på en ny idé så tar man patent på den! Annars kommer någon att stjäla idén och allt ditt jobb är förjäves.
 
Sv: Kan jag sälja min idé/design?

Jag vet om patent och jag vet om designskydd, men det var inte det jag undrade om!
 
Gammal tråd jag vet men väldigt intresserad av om du fick till nåt med dina täcken? Har själv lite samma idé :)
 
Kl
Tråden är ju äldre men man behöver i regel sy upp prover och utvärdera om man verkligen vill leva upp till att produkten verkligen lever upp till ens koncept om pitchen är just excellent passform och kvalitet .
 

Liknande trådar

Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 413
Senast: Fenestra
·
M
Hästmänniskan Vet ej om denna tråd hamnar rätt nu, men gissar. I juni i år köpte jag en helt ny sadel åt min kuse, en Albion SL, speciellt utpassad...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 692
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp