Kan jag ha katt?

Notthejello

Trådstartare
Hej!
Jag har äntligen lyckats övertala min sambo om att vi behöver en katt i hushållet! *segerskratt*
Men självklart när man får ett 'ja' så börjar man tvivla.
Jag och min sambo har en lägenhet på 47 kvadrat, vardagsrummet är "center" och har anslutning till kök, hall och sovrummet.
Vi har en liten balkong som jag funderar på att "näta in" så katten kan sitta där och titta på fåglarna.

Jag går i skolan men har ganska korta dagar och har även möjlighet att åka hem under håltimmar och långa raster. Min sambo jobbar heltid.
Kan jag ha en katt i min lägenhet eller är den för liten?
Och kan man skaffa en katt och sedan lämna den ensam flera timmar i början? Jag tänkte matcha in kattköpet när jag har lov så att jag kan vara hemma med den första veckan.
Jag talar självklart om att köpa en relativt vuxen katt.

Tankar, åsikter?
 
Sv: Kan jag ha katt?

Jag hade min första katthona i en etta på 40 kvadrat de första fyra åren, och det var inga problem. Nu är hon i och för sig relativt lat, och väldigt nöjd med att ligga på sängen eller soffan större delen av dagen. Jag köpte henne när hon var 1,5 år, och då var hon redan van innekatt. Jag skaffade henne dessutom som student, så hon har aldrig varit särskilt ensam. Nu när både jag och sambon är borta mer så valde vi att skaffa 2 st pigga kattungar, men då har vi numera även en tre på 76 kvadrat.

Skaffar du en katt som redan är van vid att vara inne, och ensamkatt, så skulle jag nog tro att det fungerar. Vad gäller balkongen så tänk bara på att man i regel behöver tillstånd från hyresvärden/bostadsrättsföreningen om man ska näta in den. Vi har istället valt att göra en nätdörr så vi kan vädra och ha balkongdörren öppen under de varmare månaderna, i de fall vi inte fått tillstånd.
 
Sv: Kan jag ha katt?

jag är fodervärd åt en katt nu sedan ett halvår. 52 kvm här. Han ligger lugnt och sover mest eller knallar runt lite. Verkar nöjd, men sen är det ju en lugn ras också, en Birma. Köper du en aktiv ras tror jag den kan bli frustrerad
 
Sv: Kan jag ha katt?

Självklart kan du det.
Jag har bott i lgh med varierande storlek med mina två killar.Har gått alldeles utmärkt.Du kan skaffa en kattunge om du så vill.Lycka Till!:)
 
Sv: Kan jag ha katt?

Tack för alla svar :)
Om man ska generalisera lite så vad är det för kattraser som är lite "lugnare"?
Blir inte kattungen ledsen om den får vara ensam om dagarna, eller är det kanske bara bra för den att utforska lite själv?
Jag vill verkligen inte skaffa en unge som sedan blir ledsen och kanske skygg.
 
Sv: Kan jag ha katt?

Nu blev det så att jag skaffade huskatter till kattungar, så det är möjligt att de är extra energiska, men om det inte är en känd soffpotatis till ras så hade jag inte skaffat en kattunge själv, utan skaffat 2 i sådant fall. De har väldigt mkt roligt ihop, mina två marodörer (som jag så kärleksfullt kallar dem ;)). Jag hade aldrig kunnat aktivera dem själv på samma vis, men det är möjligt att det finns en ras som trivs bra själv/är lugnare även som kattunge, det vågar jag inte uttala mig om.
 
Sv: Kan jag ha katt?

Tack för alla svar :)
Om man ska generalisera lite så vad är det för kattraser som är lite "lugnare"?
Blir inte kattungen ledsen om den får vara ensam om dagarna, eller är det kanske bara bra för den att utforska lite själv?
Jag vill verkligen inte skaffa en unge som sedan blir ledsen och kanske skygg.

tex Birma , Perser och Ragdoll är väl raser som är lugna.

för min katt går det då utmärkt att vara själv, kan tycka att det blir lite trångt med mer än en katt på liten yta.
 
Sv: Kan jag ha katt?

Jag kan också tycka att två katter i min lägenhet blir lite trångt. Men att ta hem en kattunge och vara hemma med den i ca en veckas tid och sedan låta den vara ensam på dagarna klarar den av?
 
Sv: Kan jag ha katt?

Köp en sesådär 1 år gammal katt, (hälst rumsren eftersom h*n kommer antagligen inte gå ut något vad jag förstår?) Anars så tror jag inte att det kommer vara några problem, det är super bra om du planerar in så att du är hemma några dagar så h*n vänjer sig:) DET är ett måste att det finns åtminstånde ett fönster h*n kan kolla ut igenom, katter kan bli depremerade anars, anars så tror jag inte att det finns några problem;)
Mvh AthosIII:banana:
 
Sv: Kan jag ha katt?

En vuxen katt skulle väl inte vara något större problem med att lämna ensam ett par timmar i början.

Ang. din lägenhet så är den då inte för liten för en kisse. Köp du bara. En katt är ett jättefint sällskap.

Lycka till!
 
Sv: Kan jag ha katt?

Om du vill ha en raskatt så hade jag tipsat dig att kolla på kategori Semilånghår. Jag har själv två huskatter.Nu för tiden får dem gå ut men det har dem inte fått göra i hela sitt liv och det har fungerat fint:).
Jag tycker att två katter får mkt utbyte utav varandra men det avgör man också själv hur mycket tid och pengar man har att lägga på sina katter.
//Zarro som snart har 3 katter :p
 
Sv: Kan jag ha katt?

Tycker inte det ska vara några problem med katt för din del.
Tänk bara på att bygga högt för katten så att den kan ta sig runt väggarna ovan golvplan. Med hjälp av möbler, hyllor och höga klösträd tex.
 
Sv: Kan jag ha katt?

Blir till att leta en ragdoll för mig och karlsnoken.
Tack allihopa för era visa svar :) Jag visste att buke kunde hjälpa mig med det här.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har funderat ett tag på att skaffa katt (eller katter) men jag är himla osäker på om jag har rätt förutsättningar för det. Är...
Svar
11
· Visningar
1 494
Senast: Beet
·
Övr. Katt Min blivande sambo har sedan tidigare en katt, men jag lobbar för en till (och jag har inte ens flyttat in än :angel: :o). Frågan är...
Svar
2
· Visningar
1 291
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag och min sambo har blivit med två söta och underbara små jamare. Vi vill båda ha dem men vi är inte riktigt överens om hur...
Svar
5
· Visningar
3 401
Övr. Katt Ska försöka sammanfatta detta så kort som möjligt. (ursäkta långt inlägg!) Obs. är att detta är inte mina katter. Jag är inte heller...
Svar
9
· Visningar
1 417
Senast: lahsd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp