Kan jag göra ngt?

malinsky

Trådstartare
Hej!

Behöver hjälp med en häst jag rider ngr gånger i veckan. Det är ett äldre bortskämt sto som jag skulle vilja ha lite "hyfs" på. Tex när jag ska leda henne ur boxen så nafsar (hugger) hon alltid mot mig, och alla andra för den delen. Hon bryr sig inte så mycket om att jag står och borstar henne utan hon kan helt sonika sätta sin hov på min fot och flytta tyngden dit... aj, aj, aj...! Hon är däremot mysig och gossig, så det är ingen elak häst, bara lite (?) ouppfostrad.

Fram till nyligen så har vi bråkat om bettet. Matte brukar locka med sockerbit och jag tvärvägrar, så med två händer i hennes mun så har jag fått in bettet.. ska man hålla på så? :confused: Nu vet jag inte om hon har gett upp, för det går mycket bättre nu.

Hur tränar jag upp "ledarskap" med denna donna? Har ni ngr tips? När jag sitter på ryggen gör hon allt jag ber om, väldigt välskolad/riden, snäll och tillmötesgående vid ridning.

Hjälp mig gärna med små tips om hur jag får lite fason på denna brytiga lady. Hon är också ganska stor, 169, så jag vill gärna inte att hon ska fortsätta vara frun på täppan.

Sv: Kan jag göra ngt?

Känns som att jag inte gör annat än gör reklam för mig själv, men va fan... ;)

Kika in på http://takeoff.to/cnc ... Där står det en del om grunden i horsemanship, samt om Seven Games (klicka på "CNC i praktiken"). Jag tror att ett lite annat tänkande och kanske lite jobb med Seven Games kan hjälpa dig en bra bit på vägen.

www.nnha.nu finns länkar till en del tränare, ifall du känner att du vill fördjupa dig ännu mer. Sök runt här på NH-forumet, så kan du dessutom hitta en del mer eller mindre bra boktips ;)

Liknande trådar

Träning Har hittat en urbra tränare som hjälper mig med lilla damen jag har som medryttarhäst. Hon har de senaste åren mest fått skrota i hagen...
Svar
8
· Visningar
1 459
Senast: Nepeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30