Kan jag använda nyhö

Boj

Trådstartare
Tyvärr kanske jag måste ställa pållan på box för behandling, ivarje fall förbereder jag mig för det nu även om svaret ännu inte kommit.

Vet har nu sagt att det enda pållen får äta under behandling är hö, inte hösilage eller gräs. Det verkar just nu som om det enda grovfoder jag kan få tag i är nyhö.

Hur funkar det med sådant, jag har ju aldrig varit i denna sits tidigare och alltså inte behövt bry mig. Förra året fodrades hon med nyhö, men då hade hon precis fölat och det ansågs som helst ok att använda detta foder. Så är alltså inte sitsen i dag, men hon måste antagligen stå på box och äta måste hon ju. :confused:
 
Nyhö? Alltså hö som är skördat i år?

Nyfiken: Varför får hästen inte äta ensilage eller gräs?
 
Ja precis, hö skördat i år.

Eventuellt skall hon bli behandlad för erlichea, stå på box. Hon får endast äta halm eller hö i samband med behandling. Hösilage är inte lämpligt pga tarmstörningarna som kan bli i samband med denna behandling, sen något magmedel som är balanserande men det är allt.
 
:bow:

Någon sa att man inte skulle använda det till henne, då det kunde bli för starkt.
 
"Styrka" /näringsvärde är beroende när det är skördat o inte hur länge det är lagrat. I det här fallet vill man nog undvika ett väldig tidigt skördat hö med häftiga värden.
PL
 
Om hästen kan tänka sig att äta halm så kan du väl blanda hö och halm? I halmen finns ju de grova fiber som hennes mage behöver, men där finns nästan ingen näring och energi.
 
Nyfiken igen: Varför kan du inte ge ensilage? Och varför inte gräs??
 
Även om hästen måste stå i box borde väl allra minsta tarmstörningen bli att fortsätta äta gräs, om det är så att du har hästen på bete nu. Har du ingen lie så du kan slå gräs till hästen. Då slipper du foderbytet till hö och tillbaks till gräs igen om hästen efter behandling skall ut på betet.

Eller är det något speciellt med behandlingen som gör att hästen måste äta just hö?
 
Jag skrev ju det, hösilage har en syrahalt som ger vissa tarmstörningar. Med den behandling som kan bli, orsakar stora tarmstörningar och man skall då inte blanda in annat som också kan ge detta.

Hö eller halm, gräs blir ju inte aktuellt när de står på box.
 
Har du ingen lie så du kan slå gräs till hästen.

Jo lie finns, men inte längd på gräs som går att slå.

Eller är det något speciellt med behandlingen som gör att hästen måste äta just hö?

Svar ja, hon skulle ha behandlats för en erlichea infektion men bredspecktrapreparat iv. Nu blir det som tur är inte en sådan behandling, men dock någon annan form som jag ännu inte vet. Ja det enda hästen får äta i samband med denna behandling är, torrt hö eller halm.
 
Det finns inga belägg för påståendet att ensilage har en syrahalt som skulle påverka mag-tarmkanalen.
Med hjälp av magsafter sänks pH i magsäcken oavsett fodrets art. Kroppen har sedan ett system som buffrar pH till lämpligt värde innan det passerar vidare.

I de fall man upplevt mag-tarmrubbningar vid utfodring av ensilage har man i de flesta fall funnit att man antingen gjort ett för tvärt foderbyte eller att ensilaget innehållit för lite fibrer.

Källor: T.ex. Müller och Lingvall, 2001: Ensilage till hästar, Fakta Jordbruk, SLU publikationstjänst.
 
Ja detta är vad vetrinären har sagt, detta är också det man tillämpar på vetkliniker i samband med behandling.
 
Jag förstår verkligen att du inte vill ta några risker just nu. Men om din häst tidigare stått på ensilage utan problem kommer det inte att vara det nu heller, ur fodersynpunkt. Dock är jag inte veterinär och vet inte något om behandlingen - så jag tänker inte rekommendera dig att byta till ensilage.

Hoppas det går bra med behandlingen!
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 150
Senast: Habina
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 206
Senast: Ajda
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 890
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp