Kan inte smälta cellulosa?

G

Gisburne

Jag har funderat på en grej... Man måste hacka/riva/mosa grönsakerna till hundar för att de inte kan smälta cellulosafiber. Det är vad jag har fått lära mig i alla fall. Men hallå... Människor kan inte heller smälta cellulosa (vi kan inte gnaga på trä som faktiskt hundar kan utan att bli dåliga i kistan...) men inte sjutton måste vi äta mosade grönsaker för att kunna ta upp näringen. Så jag bara undrar, eftersom det måste finnas någon annan anledning till att hundar uppenbarligen inte kan äta "hela" grönsaker... Varför måste/bör man hacka grönsakerna till beståndsdelar innan man fodrar hundar med dem? Jag är helt öppen för att jag kan ha tagit del av felaktiga uppgifter i ämnet... hehe... :)

Sv: Kan inte smälta cellulosa?

För att vi har andra tänder som tuggar grönsakerna, hundar är gjorda för att äta redan tuggade grönsaker = tarminnehåll. Tror jag, har dock aldrig tänkt på det där med att hacka grönsakerna, det gör jag ändå ju.

Oki... Men vovvar har ju flatare tänder längre bak i käkarna... De kan ju äta både kött och grönt utan problem i det vilda, så varför inte som tamindivider? (Vill inte böja någon diskussion om hur tamhunden skiljer sig från vargen och vildhunden med mera, bara påpekade att även förvildade tamhundar klarar sig oftast rätt bra i naturen.) Som sagt, detta är ingen "så-här-är-det-tråd" utan jag bara ställer en fråga som har gäckat mig en tid. Tha's all.

Hundar tuggar inte maten som vi, men jag tror inte det är farligt att äta grönsakeri större bitar, det blir bara utbajsade lika hela sen...
Och vargar äter väl inte så mycket grönsaker heller? Råa? Vad skulle de äta då? Menar då på grönt med långa fibrer, inte små bär och sånt.

Hundarna har en helt annan tanduppsättning än människan har. Såhär ser en hund ut i munnen: http://medicalillustration.net/surgery_images/images/Canine_Skull.jpg

Det där är inte tänder som är gjorda för att mala vegetabilier utan det där är tänder och käkar gjorda för att krossa och skära i animalisk vävnad.

Här är en människas tänder: http://www.talkorigins.org/faqs/homs/sapiens.gif

Tänderna har plan yta som vegetabilier kan malas mot.

That's the difference... det och att människan har längre tarm än hunden vilket gör att vi kan tillgodogöra oss vegetabilier bättre än hunden.

Men spjälkning har ju inte bara med tänder att göra utan också vilka enzymer kroppen är utrustad med och hur tjock tarm/magvägg individen har. Som sagt, hundar kan tugga i sig stora flisor trä utan problem, det kan inte människor. Vi skulle bli dåliga i magen.

Vilda hunddjur äter det de hittar, i form av bär, fallfrukt, gräs med mera. Så ja, jag menar att även vargar äter "grönsaker". Och självklart äter de sin mat rå, inte sjutton sitter väl alfahannen och grillar! :D

Ibland när hästägarna har med sig hundarna till stallet så springer dem lyckligt och snor morötter, och tuggar lätt i sig dem fast de är hela. De gnagar precis som det är ett ben och tuggar när de får in det i munnen. Så de kan tugga det, däremot kommer det ut lite små bitar av morötter i bajset..
Så de kan tugga det, om de vill.:D

En stor vovve kan nog tugga i sig allt om den bara vill. Se min nya tråd som behandlar ämnet! :D

Gisburne skrev:
Men spjälkning har ju inte bara med tänder att göra utan också vilka enzymer kroppen är utrustad med och hur tjock tarm/magvägg individen har. Som sagt, hundar kan tugga i sig stora flisor trä utan problem, det kan inte människor. Vi skulle bli dåliga i magen.

Vilda hunddjur äter det de hittar, i form av bär, fallfrukt, gräs med mera. Så ja, jag menar att även vargar äter "grönsaker". Och självklart äter de sin mat rå, inte sjutton sitter väl alfahannen och grillar! :D

Nej, det har inte bara med tänder att göra, men tänderna är en viktig del av matspjälkningen och de visar vad djurets huvudsakliga föda är. Varför tror du att växtätare som tex. hästar har de tänder de har och lång tarm? Varför tror du att köttätare som hund och katt har de tänder och de har och kort tarm? Gissning från min sida, men jag skulle tro att hundar inte heller har särskilt hög aktivitet på de enzymer som är inblandade i spjälkningen av stärkelse.

De däggdjur som äter cellulosa och kan tillgodogöra sig näring och/eller energi från dem har bakterier i tarmen till hjälp, utan de bakterierna skulle de inte kunna spjälka cellulosan.

Tuggar en hund i sig trä kommer det ut som trä också om det inte fastnar på vägen. ;)

Dundret skrev:
Ibland när hästägarna har med sig hundarna till stallet så springer dem lyckligt och snor morötter, och tuggar lätt i sig dem fast de är hela. De gnagar precis som det är ett ben och tuggar när de får in det i munnen. Så de kan tugga det, däremot kommer det ut lite små bitar av morötter i bajset..
Så de kan tugga det, om de vill.:D

Ska man vara petig så tuggar inte hundar. För att ett djur ska kunna tugga krävs det att käkarna kan röra sig i sidled och att de har plana tandytor. Det har inte hundar.

Hundar kan gnaga och de kan krossa och skära med sina tänder, men de kan inte mala med sina tänder och tuggande innebär att mala.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka