Kan inte öppna ögat

D

Dalmatinen

Hejsan!
Min hund kan inte öppna ögat och håller det stängt hela tiden. När jag har öppnat och kollat på att är det en brun hinna över ungefär halva ögat. Vad kan det bero på? Skulle bli väldigt glad om snabba svar kom ..

Sv: Kan inte öppna ögat

Hejsan!
Min hund kan inte öppna ögat och håller det stängt hela tiden. När jag har öppnat och kollat på att är det en brun hinna över ungefär halva ögat. Vad kan det bero på? Skulle bli väldigt glad om snabba svar kom ..

Ögon ska man vara rädd om och är det så pass illa att den vägrar öppna ögonlocket och tredje ögonlocket täcker halva ögat, så bör du åka till en veterinär - låter som hunden har en skada på ögat som behöver vård.

Åk in med hunden på en gång, tid är väldigt viktig när det gäller ev allvarliga ögonskador/sjukdomar. In till närmaste djursjukhus.

Vet. genast är påkallat. Om du har ögondroppar lämpliga för djur (zilkEye är bra) kan det skydda och lindra lite tills ni får komma till. Men vänta inte. Vi känner en hund som förlorade synen på ena ögat för att ägarna väntade över helgen med att åka in.

Hoppas ni var i kontakt med veterinären redan i dag, det finns jourveterinärer att ringa även på helgen och Agrias veterinärer har öppet dygnet runt.

Vad gäller ögat så skulle det kunna vara Entropion, dvs att ögonlockskanten rullas in över ögat. Detta måste opereras.
Eller felväxande/felplacerade ögonhår (distichiasis eller ektopiskt cilie) Detta måste också åtgärdas av veterinär för att inte orsaka sår på hornhinnan.

Om det inte finns gegga i ögat är det troligtvis en skada och i så fall gör det otroligt ont. Hoppas du redan varit akut hos veterinären idag.

Ögonskador ska man vara mycket uppmärksam på.

Dock gällde mitt fall en häst som kisade med ena ögat. Man såg ett litet litet sträck i ögat. Inne på klinik sa det att hornhinnan var på väg att pungteras och smälta bort. ---> akut.

jag hoppas att det har gått bra med din hund.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 201
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
593
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 108
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
616
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka