Kan inte koppla nya transporten på min bil...

escade

Trådstartare
Fick min nya transport levererad av fd ägarna. Idag skulle jag premiärköra med den, och det går inte! Det känns som att kulan är för stor för handsken, hur sannolikt är det? Bilen är en Saab 9:3 sportcombi 2006 och transporten är en Ifor Williams 1,5 hästars 2009. Ska prova fetta in kulan och se om det kan hjälpa. Kulhandsken fastnar i kulan, men kommer inte ner ordentligt så att handtaget klickar i. Tips eller idéer?
 
Fick min nya transport levererad av fd ägarna. Idag skulle jag premiärköra med den, och det går inte! Det känns som att kulan är för stor för handsken, hur sannolikt är det? Bilen är en Saab 9:3 sportcombi 2006 och transporten är en Ifor Williams 1,5 hästars 2009. Ska prova fetta in kulan och se om det kan hjälpa. Kulhandsken fastnar i kulan, men kommer inte ner ordentligt så att handtaget klickar i. Tips eller idéer?
 
Provat att hoppa pa den? Seriost alltsa. Jag har samma problem - min forra bil (Volvo XC90) klickade i sa fint, aldrig nagra problem, nuvarande bilen (V70) vill sallan ga i utan "hjalp".... Vet inte riktigt varfor, kan det ha att gora med hojden kanske?!
 
Jag har ställt mig på den och "gungat", men inget händer! Är rädd att jag ska förstöra ngt... Sjukt frustrerande!!
 
Jag tyckte en Ifor jag lånade några ggr var seg att få på min kula. Och det var då första släpet någonsin som inte hakat fast direkt. Fick gunga i den rejält. Mitt egna släp klickar i direkt men det är ett Henra.
 
Hmm, frågan är hur pass mkt man kan tvinga på den. Jag tyckte ändå att jag tog i rejält, och har försökt flera ggr. Drygt om det ska krävas våld varje gång man ska köra...
 
Nejmen! Ifor är jätteknepig, du måste hålla i handtaget och vinkla upp det JÄTTEmycket så kommer det klicka på.
Jag lovar, du måste verkligen hålla upp handtaget hela tiden.
 
@skuggi
Jag får gå ut och brottas med den imorgon igen, grannarna undrar nog vad jag pysslar med :) tycker ändå att jag tagit i för kung och fosterland helt utan resultat! Är rädd att jag ska bryta av handtaget eller dragkroken, fast så stark är jag nog inte...
 
@skuggi
Jag får gå ut och brottas med den imorgon igen, grannarna undrar nog vad jag pysslar med :) tycker ändå att jag tagit i för kung och fosterland helt utan resultat! Är rädd att jag ska bryta av handtaget eller dragkroken, fast så stark är jag nog inte...
Fast man behöver inte ta i HÅRT, bara se till att hålla undan den lilla spärren och lyfta den HÖGT, MEDAN du vevar ner kopplingen. Asbökigt ;p
 
Kolla också undertill så att du inte lyckats vika upp den lilla "läppen" inne i kopplingen. Den kan bli upptryckt om man försöker koppla utan att lyfta spärren ordentligt. Då får man sticka in fingrarna och dra ner den, den ska liksom vara vinklad lite ner.
 
Ska ut och inspektera den närmre imorgon, tack för tipsen! Pratade med en kompis imorse som har ifor, hon trodde att jag kanske släppt handtaget för tidigt. Men det hjälpte inte att vara noggrann med det, men jag kanske måste pilla lite inne i kopplingen som du föreslog. Fortsättning följer :)
 
Det finns ju olika storlekar på kulorna. Det kanske inte är samma som på handsken och då blir det ju tokigt. Skulle nog inte våga köra med 'fel' även om den verkar gå att få på.
Kompisen hade tvärtomproblem med hyrd transport (för stor handske till kulan) och är det 60handske på 50kula märks det kanske inte heller. Transporten hamnade rejält i diket efter en bit med häst och allt efter att ha lossnat från bilen..:cry:

Hoppas det bara är trögt att få på den, det vore ju det smidigaste :p. Hoppas det löser sig!
 
Har också funderat på storleken på kulan. Men efter en snabb googling verkar standard vara 50mm, och det står 50 på kulhandsken (vet iofs inte om det är kulmåttet). Och enligt det jag hittade var det större dragbilar som har 60mm kula, tror inte vår lilla sportcombi räknas dit :) men något är det ju som inte stämmer. Retar mig på att jag lät köparna behålla släpet en extra vecka mot att de körde hem det till mig.... @Magnum
 
Lyft handtaget ordentligt och lägg vikt på dragstången. Tyvärr innebär detta troligen att det inte är en perfekt matchning mellan bilen och släpet...
 
Har också funderat på storleken på kulan. Men efter en snabb googling verkar standard vara 50mm, och det står 50 på kulhandsken (vet iofs inte om det är kulmåttet). Och enligt det jag hittade var det större dragbilar som har 60mm kula, tror inte vår lilla sportcombi räknas dit :) men något är det ju som inte stämmer. Retar mig på att jag lät köparna behålla släpet en extra vecka mot att de körde hem det till mig.... @Magnum
Vi har haft även den större kulan men det var på en Landrover Defender. Max dragvikt 3500kg. Har svårt att tänka mig att man har något annat än 50 mm kula på en vanlig personbil annat än i undantagsfall.
 
Har en IforWilliams. Har ibland råkat ut för problemet. Enligt min uppfattning kan det bero på avståndet från marken på dragkroken eller kärran. Viktigt förstås att handtaget hålls upp hela tiden medan du vevar ner kärran på kroken, men ibland kommer kärran alltför lågt ner och det går inte att veva ner den sista centimetern som behövs för att handtaget ska släppa. Brukar därför vara noga med när jag ställer av kärran att den står kvar på samma plats där jag ställde av den. I somras vare det någon som vred på den efter avställning och jag trodde jag skulle gå bet med att få på den igen. (Jag var ju inte hemma heller förstås). Det beror på att marken är ojämn och en liten grop kan orsaka problemet. Hoppas det löser sej! Tror inte på våld eller att du ska hoppa på den. Antar problemet kan bli att du inte får av kärran sen istället. Det är ju inte heller så kul! Antar nu att det är rätt storlek på kulan på bilen förstås. För det skulle kanske vara ett problem som jag inte vet något om.
 
Fick min nya transport levererad av fd ägarna. Idag skulle jag premiärköra med den, och det går inte! Det känns som att kulan är för stor för handsken, hur sannolikt är det? Bilen är en Saab 9:3 sportcombi 2006 och transporten är en Ifor Williams 1,5 hästars 2009. Ska prova fetta in kulan och se om det kan hjälpa. Kulhandsken fastnar i kulan, men kommer inte ner ordentligt så att handtaget klickar i. Tips eller idéer?
På vårat Umesläp måste vi ALLTID viksom hålla upp handtaget ORDENTLIGT när man vevar ner den på kulan. Går den inte ner ordentligt på kulan ändå kan det hända att man antingen måste backa eller köra fram liiiiiite grann. Då brukar den "falla ner".

NEJ nej nej inte hoppa eller bruka våld på släpet. Då kanske inte försäkringen gäller om det verkligen skulle vara nåt fel.
 
Fick min nya transport levererad av fd ägarna. Idag skulle jag premiärköra med den, och det går inte! Det känns som att kulan är för stor för handsken, hur sannolikt är det? Bilen är en Saab 9:3 sportcombi 2006 och transporten är en Ifor Williams 1,5 hästars 2009. Ska prova fetta in kulan och se om det kan hjälpa. Kulhandsken fastnar i kulan, men kommer inte ner ordentligt så att handtaget klickar i. Tips eller idéer?

Svårt att säga hur just ditt "drag" är konstruerat "uppifrån" men numera är så många dragkonstruktioner så olika att det är ett "meck" att veta hur just "det" dragt funkar... Men det vanligaste felet är att man inte "öppnat upp" ordentligt.. Som många påpekar inte fått upp handtaget på draget tillräckligt så man är "förbi" spärren som sen är den som ser till att draget inte kan släppa...

På mitt ena drag sitter som en "svart flärp" som man trycker NED för att kunna lyfta upp hela handtaget ordentligt.
På andra släp finns det andra anordningar som "spärrar" ... Så kolla det =)
 
Precis som du gissade @corzette så handlade det om teknik att få upp handtaget den sista millimetern. Och när jag lyckades med det fick jag trycka till draget och äntligen klickade det på! När jag skulle koppla av det var det bara att hålla upp det lika högt så funkade det. Men jag saknar min Star trailer lite nu, men det går nog över när jag fått in tekniken på denna :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp