kan inte backa....?!

Jempan

Trådstartare
Min häst har aldrig kunnat backa, varken med eller utan ryttare. När man försöker backa drar hon upp huvudet så mkt att huden rynkar sig vid manken, flyttar vikten bakåt o nästan ramlar bak o blir stående som en tax. Hon är kollad av equi o massör + klinik men dom hittar inget. Nån som hsr nått förslsg på hur man ska lösa problemet? :(

Jag har svårt att tänka mig att hästen rent fysiskt inte kan backa om hon kan röra sig normalt i övrigt. Därmot kan jag nog tänka mig att hästen försöker lura er att hon inte kan för att slippa. Om hon märker att ni ger upp så fort hon "nästan trillar" så kan det mycket väl sätta sig.

Vad händer om ni fortsätter sätta press på henne när hon står så? Går det så långt att hon faktiskt trillar? Hästar brukar normalt sett inte fejka att trilla ihop, det skulle isf vara om hon lägger sig ned självmant, men att rasa i backen på ett förtroendeingivande sätt bara för att slippa en sådan enkel sak har jag aldrig varit med om.

Hon kan hasa nått ben bakåt o upp med huvudet igen alt vilja resa sig, känns som nått e fel o att nån missat nått

Vad händer om ni fortsätter pressa? Reser hon sig helt? Hur ser hennes hagmiljö ut, går hon med andra hästar eller själv? Är hon ledarhästen eller underhuggare?

Hon kan nästan sätta sig ner om man "trycker" bak henne. Inte vågat testa så lång att hon reser sig helt. Hon går med mina 2 andra, mamma o föl, hon är inte ledaren o har aldrig vart vilken hage hon än gått i, brukar ligga nånstans i mitten typ

Vad skulle hända om man tar in henne i en liten fålla byggd av t ex låga hinder där hon blir tvungen att antingen backa ut eller kravla sig över/välta hinderbommarna? Det förutsätter förstås att det går att få in henne i trånga utrymmen över huvud taget utan att hon blir alltför upprörd och stressad, men går det så kan det ju tänkas att hon kommer på att det är lättare att backa ut än att kravla över bommarna.

Hon välter bommarna/stöden till 200%
hon e inte den stressade typen så har funderat på o göra en smal gång med återvändsgränd så hon måste backa, men känns taskigt om nått e fel i tex ryggen :(

Hur fungerar hon i transporten? Är det framurlastning som gäller eller utan mellanvägg så hon kan vända sig om när hon ska av?

Hon backar faktiskt ut ur den utan problem....! Går inte fort, ett ben i taget men ut kommer hon.

Hon backar faktiskt ut ur den utan problem....! Går inte fort, ett ben i taget men ut kommer hon.

Men då kan hon ju backa, men förstår nog inte riktigt hur hon ska lösa det när någon ber henne. Om hon står på stallgången, kan du backa/flytta henne åt sidan då?

Men då kan hon ju backa, men förstår nog inte riktigt hur hon ska lösa det när någon ber henne. Om hon står på stallgången, kan du backa/flytta henne åt sidan då?

Flytta på sig i gången e inga problem alls, dock samma med backningen där, trögt o upp med huvudet

Om du har tillgång till transport, prova att fortsätta backa efter att hästen kommit ut :) sen är det nog bara att öva öva öva :) De flesta hästar är ju lite motvilliga till att backa speciellt under ryttare. Brukar vara lättare att öva in från marken och sen använda samma kommando när man sitter på ryggen och i början bara be om något steg.

Med min ena har jag haft ganska mycket probem med att få till ryggningarna. Mitt tips är att träna från marken-men aldrig att dra eller putta bakåt. Peta istället med ett spö nere på benen och få hästen att lyfta benen och flytta bakåt-samtidigt som du gör det på kommando. Beröm med massa godis och klappar:). Låt det dessutom ta tid och gör träningen bara korta korta stunder. I början är du nöjd med ett halvt steg bakåt osv.

För vår del har vi gått från ryggningar långt över tygel med tveksamma halvsteg bakåt med 2-4p på tävling till ganska bra ryggningar hyfsat på tygel med 6or på tävling. Har tagit två år...

Om du inte prövat så ta ngt hon tycker riktigt riktigt mkt om och håll i handen och be henne backa.. Kan hon då backa med näsan på din hand med det goda så är det inget fel på henne..

Om det inte beror på att hon har ont, så kanske det beror på någon traumatisk händelse långt tidigare i hennes liv? Hon kanske t ex har råkat backa ner i ett djupt dike el dyl.

Förutom alla andra bra funderingar som nämnts här kom jag och tänka på att hästar med shivering ofta har svårt att rygga. Speciellt innan de är uppvärmda brukar försök till backning resultera i att hästen "fryser fast" med bakbenen och nästan sätter sig ned, samt vid faktiskt steg bakåt släpar bakhoven i marken eller liksom snubblar bakåt ett steg och blir sedan som fastfrusen igen.

Omöjligt att bedöma vad problemet är utan att se hästen/se en film med backningsförsök så det blir en gissningslek av det.

Min häst har aldrig kunnat backa, varken med eller utan ryttare. När man försöker backa drar hon upp huvudet så mkt att huden rynkar sig vid manken, flyttar vikten bakåt o nästan ramlar bak o blir stående som en tax. Hon är kollad av equi o massör + klinik men dom hittar inget. Nån som hsr nått förslsg på hur man ska lösa problemet? :(

Det går inte att säga så mycket utan att ha sett det. Som flera sagt så kan det vara fysiskt eller så är det något hon varit med om eller helt enkelt bara att man aldrig tagit igenom det och lärt henne hur man gör.

Det är däremot inte något hon är helt ensam om. Jag har stött på ett flertal individer som inte kunnat rygga eller ens backa. Några har ägarna ägt hela deras liv och ofta har man då "inte velat backa dem iom att de inte får lära sig tänka bakåt".
En del kan hasa sig bakåt något steg avsuttet iom att man gjort det. Men man har aldrig gjort det uppsuttet. Och då det blir tid för det får en del problem.
Jag upplever det som att de hästarna ofta har lite känslig balans och just då de ska backa tror de faktiskt att de ska välta. De har då lagt sig till med att resa sig i vissa fall om folk pressat dem på fel sätt.
Ofta brukar de hästarna rygga med bakbenen långt bakom sig till en början. Och ibland fryser frambenen liksom fast som om de inte riktigt fattar att de kan röra dem bakåt just då utan att välta. När de väl flyttar dem är det mkt släpigt först. För att ha nära till marken och hålla balansen.

Jag brukar ta sånt i träns, avsuttet. Jag lägger hästen i form(det tränas in före). Sen ryggar jag sakta(!) på det viset och låter hästen ta korta steg om den vill, den får stanna. Men den får inte köra upp skallen/spänna till och den får inte gå fram.
För max belöning kan man släppa tygel etc helt när de gjort rätt och pausa.
Sen upprepning befäster ju.
Och till slut börjar stegen bli längre, mer avspända och komma mer in under hästen i takt med att de dels slappnar av och vågar lita till sin balans. Men också att de faktiskt stretchas ut en del i muskulaturen.

När hästen förstår och känner sig trygg i övningen kan man börja uppsuttet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 945
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 488
Senast: Lager
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 559
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar