Min häst har aldrig kunnat backa, varken med eller utan ryttare. När man försöker backa drar hon upp huvudet så mkt att huden rynkar sig vid manken, flyttar vikten bakåt o nästan ramlar bak o blir stående som en tax. Hon är kollad av equi o massör + klinik men dom hittar inget. Nån som hsr nått förslsg på hur man ska lösa problemet?
Det går inte att säga så mycket utan att ha sett det. Som flera sagt så kan det vara fysiskt eller så är det något hon varit med om eller helt enkelt bara att man aldrig tagit igenom det och lärt henne hur man gör.
Det är däremot inte något hon är helt ensam om. Jag har stött på ett flertal individer som inte kunnat rygga eller ens backa. Några har ägarna ägt hela deras liv och ofta har man då "inte velat backa dem iom att de inte får lära sig tänka bakåt".
En del kan hasa sig bakåt något steg avsuttet iom att man gjort det. Men man har aldrig gjort det uppsuttet. Och då det blir tid för det får en del problem.
Jag upplever det som att de hästarna ofta har lite känslig balans och just då de ska backa tror de faktiskt att de ska välta. De har då lagt sig till med att resa sig i vissa fall om folk pressat dem på fel sätt.
Ofta brukar de hästarna rygga med bakbenen långt bakom sig till en början. Och ibland fryser frambenen liksom fast som om de inte riktigt fattar att de kan röra dem bakåt just då utan att välta. När de väl flyttar dem är det mkt släpigt först. För att ha nära till marken och hålla balansen.
Jag brukar ta sånt i träns, avsuttet. Jag lägger hästen i form(det tränas in före). Sen ryggar jag sakta(!) på det viset och låter hästen ta korta steg om den vill, den får stanna. Men den får inte köra upp skallen/spänna till och den får inte gå fram.
För max belöning kan man släppa tygel etc helt när de gjort rätt och pausa.
Sen upprepning befäster ju.
Och till slut börjar stegen bli längre, mer avspända och komma mer in under hästen i takt med att de dels slappnar av och vågar lita till sin balans. Men också att de faktiskt stretchas ut en del i muskulaturen.
När hästen förstår och känner sig trygg i övningen kan man börja uppsuttet.