Kan id-chipet vandra i hundens kropp?

bananabambi

Trådstartare
Min valp var när hon kom till mig chipmärkt i nacken. Jag kunde då känna den lilla hårda grejen under huden. Men nu, igår, frågade sambon mig vad det var hon hade på bröstet, och i samma storlek som chipet finns där en liten avlång hård sak, en dryg centimeter lång. Och i nacken, där den satt förr, finns ingenting kvar. Är detta någonting vanligt förekommande?

//BananaBambi

Sv: Kan id-chipet vandra i hundens kropp?

ja, det är inte omöjligt, det är ett av de argument som finns mot just chipmärkning

Okey. Gör man någonting åt detta, eller är det bara att låta det vara?

Ja det händer att de vandrar. Inte så mycket man kan göra åt. Men det är ju bra att ni vet vart det sitter om hunden ska läsas av någon dag :D

Då behöver jag inte oroa mig då :)

Tänkte att man kanske skulle vara tvungen att ta bort det gamla och märka om henne, men det behövs alltså inte.

Nejdå! Det skulle i så fall vara om det vandrade ned på nått ställe så att det gjorde ont eller så. Så att det rent mekaniskt skaver på nått sätt. Men de jag känner till så har det stannat någonstans på bröstet/framsidan av halsen. Å det är ju helt lugnt!

ja det kan vandra en bra bit.

Jag tror inte att det skaver där det sitter nu. Det är en massa löst skinn ( :love: ) som hon förmodligen inte kommer växa i :crazy:

Jag tror att det är därför det ofta stannar där... Alla hundar är ju mer eller mindre lite så där "köttiga" på framsidan.

Ja, det stämmer nog. Hoppas bara att det stannar där också. Jag har bara inte märkt att det har flyttat på sig. Det har alltid gått att känna, och så har jag inte kännt på ett tag och vips sitter det någon annanstans.

Mina hundars chip har vandrat jätte mycket!Varje tävling har dom fått leta , p.g.a dåliga avläsare som bara läser av på några mm avstånd.

Oj, då kanske man ska försöka ha koll på vart chipen tar vägen. Kan ju vara värt att känna efter dom någon gång ibland.

En variant är att göra som jag har låtit göra. Öronmärka samtidigt som höftledsröntgen.
Av mina 3 chipmärka hundar är det bara en som har det kvar på rätt ställe.

Tydligen skiljer det mellan chippen också hur vandringsbenägna de är, fick åtminstone det svaret av en tävlingsveterinär på en draghundstävling där jag kollade chippen.
En del hade chippen nere i frambenen.
Tycker fortfarande att öronmärkningen är bäst, den vet allt folk om att de ska söka efter, chippen är svårare eftersom det kräver dosan och är det dessutom en ovan avläsare kan det hända att de inte hittar något.

Absolut att de kan vandra. En gång när jag skulle läsa av en rottishane på en korning, så hittade jag chippet högt upp mellan bakbenen, så jag blev tvungen att trycka upp avläsaren nära pungen. :crazy: :D Han var smått road. :angel:

Nej usch, stackars hund. Tänk om det sätter sig någonstans där det skaver? Huh, nu lovar jag att jag kommer hålla koll på om chipet vandrar iväg någonstans.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 923
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 586
Senast: Shark
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 343
Senast: Mirre
·
J
Hundhälsa Idag small det ordentligt... Jag hade stängt in min snart 2 år gamla schäferkille i stallet när jag skulle på promenad med hästen... Han...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 439
Senast: iowa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar