Kan hon vara dräktig?

lakrits

Trådstartare
Min yngsta tik som är 1 1/2 år fick sitt första löp när hon var ca. 1 år.
På 22 eller 26 dygnet fick hon vara hos en väninna till mig då vi åkte bort och omöjligt kunde ha med henne.
Innan jag lämnade henne kollade jag upp hur många dagar en hund är i löp och läste att nån hade haft en tik som blivit dräktig på dygn 24 men att det var ovanligt.
Jag tänkte i mitt stilla sinne att det var nog OK att lämna henne, de har en liten hanhund därav att jag kollade mig för.

Nu blir jag däremot lite fundersam för det har skett lite förändringar med henne.
Hon är ingen kraftig hund i sig, lite vinthundskropp, men har nu blivit rundare om magen än tidigare. Vi bytte foder för två veckor sedan, från Royal till Pedigree, men då hon var svårfödd tidigare så känns det inte som att hon lagt på sig för fodret skull (kan ju vara så men det känns inte som att det är orsaken).
De senaste dagarna har också hennes spenar ( kallar man det så??? hm..hjärnsläpp) fyllts ut. Nu känner inte jag på dom varje dag i vanliga fall men det är klar skillnad på dom än för en månad sedan i alla fall. Det är som om hon börjar fylla på mjölk.

Jag har aldrig haft någon dräktig tik tidigare så jag vet inte riktigt om hon visar tydliga tecken på dräktighet eller om det bara är att hon utvecklas.

Jag vet att tikar kan bli skendräktiga men är inte det då under löptiden, eller kan dom bli det när som helst?
Hade en tik för några år sedan och hon blev alltid skendräktig när hon löpte, endast då.

Eller kan det vara så att hon bara blivit mer "kvinnlig" efter sitt första löp (i början på juli)?

Vi har räknat på det och OM hon är dräktig så är det två veckor kvar ca.
När börjar tikar fylla på med mjölk om dom är dräktiga?

Givetvis så ska jag ringa min veterinär på måndag och beställa tid för ultraljud så vi får ett garanterat svar men tänkte höra mig för lite här ändå.

Sv: Kan hon vara dräktig?

Min blev rund och go efter lförsta öpet. Tuttisarna blev större och hon kändes nästan som om hon "band vatten". Jag tror hon blev lite milt skendräktig helt enkelt, även om hon inte bäddade eller hittade "valpar".

Hon hade å andra sidan inte varit med någon kavaljer heller, så du kanske ska dubbelkolla ändå.

Nästan direkt, och så var hon sån i två månader, och så blev hon normal igen.

min tik blir också skendräktig efter löp, det håller i sig länge och det ser ut som hon gör sig redo för bäbisar.

Men bra att du kollar upp det och inte låter det rinna ut i sanden.

Jag vet att tikar kan bli skendräktiga men är inte det då under löptiden, eller kan dom bli det när som helst?
Tiken brukar bli skendräktig ungefär när hon skulle ha varit dräktig om hon parats. Det finns så avancerade skendräktigheter att tiken t o m kan skenvalpa...

Med två veckor kvar till beräknad valpning, så är tiken alltså i åttonde veckan (hon har gått i sju veckor efter parning) och bör ha tydligt juver, vara rund om magen (ingen midja), ha den typiska dräktighetsflytningen samt du ska kunna känna fosterrörelser i magen.

Troligen är din tik inte dräktig alls, om hon inte löpte om direkt på föregående löp eller gjorde ett avbrott i löpet och fortsatte det precis när hon var med hanhunden. Normalt löper inte en tik längre än 3 veckor.

Kollade i dag och hon började löpa den 30 juni (det var då vi såg blod första gången) och hon träffade hanen den 25 juli.
Har läst att det finns dom som blivit dräktiga på dygn 24.
Satt och kände på henne förut och tyckte det rörde på sig...satt en lång stund...men det kan ju vara jag som inbillar mig också nu när jag är så nojjig. Vet ju heller inte hur det ska kännas men det kändes hårt.

Senast ändrad:

Men är det någon som har sett att parning skett? Eller att hanhunden var intresserad av din tik ?

Tesora

Nej, det är ingen som sett själva parningen. Hundarna springer fritt på gården där dom bor, busar hela dagarna. Hanen är väldigt intresserad av tikar överlag vid löp m.m.

Vet en tik som blev dräktig och fick en stor kull då hon tjuvparas på 28:e dygnet!

Men var hanen intresserad av din tik?
Mina brukar tycka tikar luktar supergott i slutet av löpet och lång tid efter! De kan inte springa och leka med en tik som precis löpt klart, de skulle bara snuska.

Det kan jag inte riktigt svara på om han var eller inte vid just det tillfället. Han har varit på henne en del tidigare och tyckt hon varit intressant men då har hon inte löpt.

Nu är ultraljud bokat, torsdag fm. 11.30.
Det kunde inte vara omöjligt med en dräktighet enligt vet. men vi får se.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
453
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
416
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
812
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka