Kan hon vara dräktig?

T

TaylorSwift

Kattungen smet ut för ca 1vecka sedan och jag hittade henne i trädgården med en pojkvänn:crazy:
Som grädde på moset tror jag att hon löpte också, hon hade iallafall varit väääldigt till sig de senaste dagarna och strykigt sig mot benen hela tiden.
Sen har vi varit borta denna veckan och när vi kom tillbaks var hon tjock! Hon växer ju fortfarande och så så det kan ju vara det också.

Hon är ca 6mån, kan hon bli dräktig då?
Har kollat upp med grannarna och om det var katten jag trodde är den kastererad men det var ju mörkt och jag såg inte så bra..

behöver hjälp!

Sv: Kan hon vara dräktig?

Hon kan vara dräktig, jag vet honor som börjat löpa redan vid 4 månaders ålder. En katt blir dock inte tjock efter en veckas dräktighet och var "pojkvännen" kastrerad blev hon ju åtminstone inte dräktig med honom, men hon kan ju ha hunnit träffa andra. Jag skulle ändå råda dig till att boka tid för kastrering så fort som möjligt, om det inte är tänkt att hon ska gå i planerad avel. Om hon är dräktig så aborteras fostren ändå i samband med kastreringen! :idea: Hon är inte för ung för att kastreras utan det är snarare bara positivt att kastrera henne nu när hon blivit könsmogen, så hon kan ägna sig åt att växa istället för att jaga killar. Löp kan vara väldigt tärande på honor och kan i värsta fall orsaka livmoderinflammationer.

/Erica

¨Tack för ditt svar!
Vi ska inte kastrera henne än eftersom vi tänkt att ta en kull på henne men det jag tänker på mest är att hon är för ung för att få barn?

Jag skulle inte låta en katt få ungar endast 8 månader gammal, så om hon är dräktig skulle jag kastrera direkt. Jag vet en katt som fick ungar så tidigt och hon är i dagsläget väldigt liten, som om hon stannade i växten.

1 år är absolut tidigast jag skulle para en hona första gången (efter hon testats för HCM, FIV, FeLV, blodgrupperats samt i mitt fall även ultraljudat njurarna).

Varför hade ni tänkt ta en kull på henne?

/Erica

Liknande trådar

Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 984
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 166
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama