Kan hästar vara pollenallergiker?

T

Tant Asta

ja ni ser ju rubriken. Kan de det? Jag har börjat fundera över det nu ett tag... Min ponny beter sej precis som min mamma nu på våren, och hon är pollenallergiker (mamma alltså). Ögonen rinner, vattnigt och genomskinligt snor rinner och han fnyser mycket mer än han annars gör, percis som om det kliar eller något irriterar. Förra våren lånade jag mammas ögondroppar som hon använder när det är mycket pollen ute och använde på ponnyn, och det blev bättre. Veterinären ska komma ut om några evckor och kolla på en annan häst i stallet så då tänkte jag höra med henne om vad hon tror, men tänkte att jag kunde kolla här också om någon vet någonting :) Han är alltså bara sån här på våren då det är mycket pollen ute, när mammas allergi lugnar ner sej blir hans symptom också mindre. Är det bara ett sammaträffande eller är han allergisk?

Sv: Kan hästar vara pollenallergiker?

Ja det kan de vara..

Har en pollenallergiker (trädpollen), han har från mars -okt nästintill konstant rinnande näsa, ögonen brukar vara irriterade, han blir onormalt trött och orkeslös och han får även astmatiska besvär vid ansträgning. Precis samma symtom får min dotter av sin allergi.

Tidigare år har jag inte brytt mig så mycket då han är unghäst och han har klarat sig när han bara gott i hagen. Men i år då han skall ridas så blir det mer jobbigt för honom. Så länge han inte MÅSTE ha så kommer jag medicinera med "snäll" medicin, vill inte riskera att övermedicinera eller ta itu med diverse biverkningar som verkar vara att räkna med på ex. kortisonbehandlingar.

Nu sedan ca en månad tillbaks så går han på Kestine 1-2tabl. om dagen och det har hjälp väldigt mycket hittils å han är så här långt piggare än någon vår tidigare. Skulle dock vilja hitta nåt som lindrar hans rinnande nos bättre.

Senast ändrad:

Vad tror du om att ge människo antipollen nässpray till hästar?

Funderar på om den nya nässprayen som de gör reklam för kan hjälpa. Den där en pulver går in och lägger sig som en skyddande hinna. Vet du vilken jag menar?

Hmm, den har jag nog missat. Förra året köpte jag Nazaleze på hälsokost för den fått så gott omdöme, men den tyckte min dotter inte funkade ett smack.

Därmot så fungerar Liviston (stavning?)näs/ögon mycket bra. Har funderat själv på att prova nån nässpray för att se om det kan avhjälpa.
Det finns även homeopatmedel som jag skall handla hem. Han har fått homeopatmedel mot annat tidigare år som fungerat och även mina andra hästar genom åren så jag tror ju det kan vara nåt.

Okej, tack för svaret :) Finns det något man kan ge honom för att minka symptomen, men som inte är farligt om det inte skulle vara pollenallergi? Ska självklart fråga vet. också.

De pollenallergiska hästar jag läst/hört om hittils har alla får humanmediciner av olika slag. Själv håller jag mig till receptfritt och cortisonfritt.

Jag har haft en pålle som var pollenallergiker, konstaterat av veterinär! Han snorade o hostade om våren, först trodde vi det var förkylning, men det var allergi. Han brukade bli bättre när det regnat nyligt, pga att pollenhalterna inte är lika höga då. Knepigt men sant!

Ja,det märker jag på min häst också. När det regnat så verkar han må mycket bättre! Låter som om jag också har en allergiker...

Ja det kan dom. Har en i stallet som är det (det är konstaterat med prover av veterinär, ja).
Han har "head shake" hela sommaren vid ridning, huvudet går som en propeller. Då hjälper det att han har ett nät eller ett flyveil på tränset som täcker nosen.

Några av mina är extra känsliga, men det beror på insekterna. Så fort det blir ca över 10 + grader och insekterna blir aktiva, blir de rinniga i ögonen. Så flughuvorna åker på. De blir av med rinnet och inflammationerna med ögonsalva. Om de tex kliar av sig sin fluguva en dag, kommer ögonbesvären som brev på posten.

Så ögonbesvär kan nog bero på olika saker hos olika hästar.

Jag har en kompis vars häst var pollenallergiker. Han behandlades med enorma mängder nässpray. Tyvärr blev det bara värre och värre och till slut utvecklade han allergi även mot andra saker och började klia sig sönder och samman (inte bara man & svans utan han var i princip skinnflådd på hals och bogar). Det slutade med att hon fick ta bort honom :cry: . Men just denna hästs allergi var mkt ovanlig.

Min häst är pollen-allergiker. Vilket vi fick redan på genom blodprover.

vi har en häst med någon sorts gräs/pollen allergi, började för 3 år sen han var då 4-år, svullnar i näsborrarna och kliar sig mkt mot backen och mot andra hästar. Provade med Equsitros secreta och han blev mkt bättre nästan helt symtomfri, han äter ur en burk per vårsäsong, det tar 3-4 dgr att se resultat. Börjar ge honom det så fort man ser att han börjar bli lite svullen i nosen efter utevistelse, är alltid bra inne i stall och efter regn. Det tog lite tid första året att lista ut vad han reagerade för och vet trodde han var förkyld först.

Ja en väns häst blev det + att han utvecklade astma. Han fick prova med kortison men blev inte bättre och fick avlivas.

Hej,

Har också en häst med allergi. Om det är pollen, gräs eller jordpartiklar vet jag inte men han hostar alltid under vår och sommar, samt är rinnig i ögonen. Har provat med allergimedicin för människor och det funkar ganska bra. Har dock inte fått några bra svar från veterinärer - vad har ni gjort för tester på era för att få allergi konstaterat?
Dag-Otto: kan du berätta lite mer om Equisetros som du gett till din häst, vad är det och var får man tag på det?

Gå in på equistro.se. det heter secreta pro. jag har också en häst med pollenallergi. Ska prova detta nu:idea:

Liknande trådar

Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
395
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa På människa vet man att pollen och gräsallergier kan ge magproblem (IBS symptom) men hur är det på hund? Finns det någon forskning på...
Svar
9
· Visningar
1 173
Senast: russinbulle
·
Hundhälsa Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 641
Senast: em-pirre
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 891
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka