Kan hästar ta upp tuppkam i tarmen?

Boerperd

Trådstartare
Hittade ett fodertillskott som ska innehålla tuppkam..

Kan hästar ta upp tuppkam igenom mag-tarm systemet?

Varför tar man då risken och sprutar i lederna?

Eller är detta ännu en bluff produkt på marknaden?

Sv: Kan hästar ta upp tuppkam i tarmen?

Du menar det som kallas kosttillskott "Conquer" vad?
Har använt det och tycker att det funkar,det går ju ut i hela kroppen och inte lokalt som då man sprutar en led.
Har dock inte använt det vid hälta eller sjukdom utan i förebyggande syfte vid igångsättning av hästen efter vintervila.

Om du har använt det i förebyggande syfte, hur vet du då att det funkar? Speciellt som hästen inte vilade pga hälta?

Ingen direkt kritik mot dig, utan jag söker lite mer vetenskapliga undersökningar...

Hittar inget på SLUs hemsida

Det blir bäst effekt när det sprutas direkt i leden. Då blir koncentrationen som högst. Sen om det bara finns små problem kanske det räcker med att ge oralt.

Min häst fick Conquer efter lös-benbit-operation. Jag har ingen aning om vilken effekt det haft.

Händer att man sprutar Tuppkam i blodet också, först sprutar i leden sen efter en tid lite extra i blodet.

Hittade ett fodertillskott som ska innehålla tuppkam..

Kan hästar ta upp tuppkam igenom mag-tarm systemet?

Varför tar man då risken och sprutar i lederna?

Eller är detta ännu en bluff produkt på marknaden?

“Tuppkam” är hyaluronsyra (HA) och kan med fördel ges oralt (i fodret). Det finns ingen anledning att injicera det i leden. Det finns alltid en risk med en injektion i leden. Personligen skulle jag aldrig låta min veterinär göra detta. Ge hyaluronsyra som tillskott i fodret. Det funkar!

http://www.drtheo.com/

Om du använt det förebyggande efter en vintervila (alltså ingen skada?), hur kan du säga att det funkar? Vad upplevde du för skillnader gentemot de gånger du satt igång hästen utan detta?

För övrigt har jag sett väldigt många ledinjiceringar och varit med om ytterst få reaktioner till följd av detta. En häst fick ett bakknä sprutat ochs vullnade upp i området dagen efter, fick feber. Allt la sig på ett par dygn. Men som sagt jag har varit med om många ledbehandlingar utan konsekvenser så jag tycker det är lite uppförstorat det här med riskerna att spruta en led.

Vår äldsta häst har fått ledinjektioner av HA, veterinären rekommenderade också oralt intag för bästa effekt. Så har vi också gjort, men vi har givit som i kurer vilket har funkat utomordentligt för pållen. Det är 3 år sedan nu, och han har inte behövt någon mer injektion, och då har han ändå rejält slitna bakben. Men röntgen visar att ingen försämring har skett sedan dess, så helt klart är att preparatet ger effekt dit den är avsedd för.

Händer att man sprutar Tuppkam i blodet också, först sprutar i leden sen efter en tid lite extra i blodet.

Nu när du säger det så har jag nog hört det jag oxå...

Men jag har aldrig tidigare hört att man kan ge "tuppkam" som kosttillskott..

Man lär sig varje dag!

Det stod en äldre hopphäst i vårt stall som fick något som skulle motsvara tuppkam i fodret (det kändes/såg ut precis som ledvätska, sådär trådigt). Det fungerade för honom! :laugh:
Jag skulle också göra allting innan jag sprutade in något direkt i leden - det kan ju få så onödigt ödesdigra konsekvenser...

Ja,söker du lite mera vetenskapliga undersökningar så fråga inte på ett forum.......

Jag har sökt på SLUs hemsida, och även googlat, men inte hittat nåt...
Man brukar kunna bli hänvisad till artiklar här.... Men inte än...

Jag är fortsatt nyfiken och letar vidare, om du har hittat en sådan studie så är ingen gladare än jag för en länk!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 058
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka