Kan hästar bli skendräktiga??

skogersson

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt
Mitt sto går ihop med ett annat sto, Problemet är bara att det går en 2årig hingst. Tror han är 2. ser så ut.Han vet nog inte om att han är hingst och har snopp. Men min häst är så jäkla kääär. Blir galen när hon brunstar.Nu när jag skulle rida så såg jag att det droppade lite mjölk ur tuttarna.
Kan man få utskrivet lugnande tro. Någon som har ett galet brunstade sto..( Åh... ska nog ha en valck nästa gång :confused:)
Är bara rädd att hon skadar sej själv:crazy:
Den ska tydligen flytta senast 1sep. Man man vet ju aldrig.

Sv: Kan hästar bli skendräktiga??

Jag hästar kan såvitt jag vet bli skendräktiga, men borde du inte ha märkt innan om hon var dräktig/skendräktig, när det kommer mjölk är det väl dags när som helst. (mina erfarenheter av dräktiga ston är dock ganska begränsad)

Undrar om det är lättare att bli skendräktig för ett sto som redan har fått föl förut? Hon har väl haft ett (eller två?) föl tidigare.

Stod o kollade på "hingsten" imorse, och kunde inte se några kulor - och det är kanske helt naturligt om han inte är könsmogen ännu. Men kan stoet ändå reagera på att det är en hingst? Har verkligen ingen koll på sånt här...

måste bara fråga, vad menas med skendräktig? *helt okunnig xD*

Eftersom hon har haft föl tidigare så kan de ha mjölk i juvret utan att vara skendräktiga.

På mitt gamla sto kan jag få ut mjölk om jag mjölkar lite och även när hon brunstar kan det droppa lite. Det är helt normalt och är endel i hormoncyklen. Du behöver inte oroa dig :)

Skendräktig = hästens kropp ställer in sig på att den är dräktig fast den inte är det kan bero på många saker men vanligast är att stoet från början varit dräktig och producerat en sk gulkropp denna har vid kastningen inte försvunnit utan kroppen tror fortfarande den är dräktig. Dvs magen börjar växa och juvret växer och kan börja producera mjölk. Finns tom ston som lägger sig ner för att föla trots att de inte bär på något föl.

Detta tror jag dock inte ts häst är utan jag tror hon är precis som min häst producerar mjölk utan att vara skendräktig.

Ärligt talat, så kan hon ha blivit betäckt, en hingst kan bli könsmogen från 7 mån ålder. Har själv en 2 års hingst och han vet om att han är pojk. Men brunstar hon så är hon ju inte dräktig.

Hingsten kom för sådär 5 veckor sedan, innan dess har stoet bara gått med annat sto (ja, hon går såklart fortfarande bara ihop med sto, fast det finns en hingst i en hage inom synhåll). Så dräktig lär hon inte vara.

Nej tror knappast att hon är dräktig. Hon brukarv visserligen kära ner sej första brunsten, brukar lugna ner sej efter 2:a 3:e. Var cool nu troligtvis börjat brunsta igen. Är så cool så svårt att avgöra. Får visserligen Placid och Stroppy Mare nu oxå. För att hon ska känna sej lite lugnare.

Jag hade en shettis som var hos hingst och blev betäckt för många år sedan.Tiden gick och dom sista 3 månaderna matade jag på henne med kraftfoder eftersom magen växte som den skulle.:confused:Tjock å högdräcktig såg hon ut. Men tiden gick å det kom inget föl.Tog även upp hingstägarna som var erfarna uppfödare.Dom konstaterade att föl va nog på gång för mjölk hade hon.Men det va inget ,hon va nog vad jag skulle kalla skendräktig.

Att medicinera bort ett naturligt beteende tycker jag verkar dumt. Flytta i stället den ena hästen utom synhåll.
Många ston som fått föl förut får vätska i juvren när de ser föl, faktisk även annars också. Det betyder inte att de är dräktiga eller skendräktiga.

Många påstår att hästar inte kan bli skendräktiga, men jag vet att jag läst här på buke om ston som visst haft alla symptom på dräktighet fast de varit tomma. Och varför skulle de inte kunna bli skendräktiga när ändra djur, som t ex hundar kan bli det?

Men varför i hela världen har du ett brunstigt sto tillsammans med en 2-årig hingst om du inte är ute efter ett föl?:eek:

Men varför i hela världen har du ett brunstigt sto tillsammans med en 2-årig hingst om du inte är ute efter ett föl?:eek:

Dom går INTE ihop. Hagarna bredvid varandra. Är säkert 100m mellan den ena hagen. Och den andra staket mot staket MEN skog emellan.
Är som vanligt nu. Denna brunsten märkte vi inte av. Men hur många ger inte Stroppy Mare till sina ston.....och Placid till dom som ska tävla för att lugna dom lite. Det är ju bara örter.

Som sagt hon brukar kära ner sej första brunsten med nya hästar. Nu är det inga problem

Jag puttar gärna på lite i den här tråden..

Mitt sto är skendräktig för tillfället! Hon är tjock, lite lat och hennes juver har börjat fyllas på nu med..

Vad ska man göra? När jag rider är det som om juvret töms igen, och sedan fylls det på. Antar att det bara är att rida som vanligt..

Någon som har erfarenheter? Berätta gärna!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Hästvård Jag har ett sto som vi försökte få dräktigt i somras. Hon har aldrig visat brunst innan, och gjorde det bara en gång när vi fick spruta...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: Mli
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 233
Senast: Zuzzi
·
Avel Hej! Nu hoppas jag Bukefalos flyttar detta inlägg om det blir på fel plats. Har ett fullblodssto som fick tvillingar (ultraljudat 3...
Svar
7
· Visningar
2 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka