Kan halm ge fång?

T

timjan

hejsan! jag funderar på att ge mina hästar halm så det har ngt att tugga på när de står inne och även ute i hagen på vintern.
Nu har en häst i stallet fått fång och veterinären säger att det kan bero på att den ätit för mkt halm. Finns det olika sorters halm och hur vet man vilken man inte ska ge? Ngn som vet?

Sv: Kan halm ge fång?

Om jag försått det hela rätt kommer halm från när man skördar till exempel havre och korn, jag gissningsvis kan det nog ha medvilket typ av sädesslag det kommer av, givetvis vet jag inte helt säkert, men det låter rimligt, har för mig att jag hört det nånstans.

Sen är det ju så att en häst kan få fång av flera orsaker, det kan vara förgiftningsfång, alltså att den ätit nåt som den inte tål, utöver "övergödningsfång". Förlossningsfång är ju en annan variant, men det låter ju inte aktuellt här.

Det man använder till häst är fram för allt vetehalm både till att äta och som strö. Innehåller ca 5 Mj och har i princip inget som helst näringsinnehåll . Havrehalm kan man använda men hästarna tycker ju ofta att den är väldigt god. Om det i halmen finns vete/havrekärnor kvar i axen blir ju näringsinnehållet ett annat. Jag har svårt att tro att enbart halmen har orsakat fången, det borde vara hela hästens foderstat som är fel i så fall. Min pålle som fick sitt första fånganfall i somras äter ca 1 kg vetehalm per dag.
//marti

Att kalla 5 MJ för noll näringsinnehåll låter lite konstigt!
Energin i halm kommen i stort sett bara från fiber som inte ger ngn ökad fångrisk. Däremot kan halmen innehålla spannmålskärnor o en hel del gräs/ogräs.
PL

timjan skrev:
hejsan! jag funderar på att ge mina hästar halm så det har ngt att tugga på när de står inne och även ute i hagen på vintern.
Nu har en häst i stallet fått fång och veterinären säger att det kan bero på att den ätit för mkt halm. Finns det olika sorters halm och hur vet man vilken man inte ska ge? Ngn som vet?

Knappast halmen isig men kärnorna om det är ax kvar eller om det är grönt (gräs) i halmen och hästen är känslig.
Sa veterinären verkligen så?

Halm ska ju tydligen vara till fördel att ge fånghästar har jag hört iaf

Tack för svaren! Enligt hästägaren så sa veterinären att hästen hade ätit för mkt halm ( den har fri tillgång) och att halmen troligtvis innehöll för mkt korn. Sen kanske hon sa att det finns andra orsaker till fång oxå, det vet jag inte ,jag har bara pratat med hästägaren.

peter_lundin skrev:
Att kalla 5 MJ för noll näringsinnehåll låter lite konstigt!
Energin i halm kommen i stort sett bara från fiber som inte ger ngn ökad fångrisk. Däremot kan halmen innehålla spannmålskärnor o en hel del gräs/ogräs.
PL
OK, det kanske blev lite dum formulering men vad jag menade var att halm inte innehåller vare sig protein, kalcium, fosfor, magnesium etc i några mängder som ger utslag på foderstaten.
//marti

marti130 skrev:
OK, det kanske blev lite dum formulering men vad jag menade var att halm inte innehåller vare sig protein, kalcium, fosfor, magnesium etc i några mängder som ger utslag på foderstaten.
//marti

Om man ska vara petig är det en sanning med mkt stor modifikation.

1 kg norsk havrehalm innehåller i gmsnitt i gram Ca 3,3, P 1,3, Mg 0,6, Na 0,5, kalium 22, klor 10, svavel 1,5, fetter 14 gram, råprotein 35 gram. Dessutom järn, koppar o zink + lite fler spårämnen samt ca 1300 mg av olika b-vitaminer. Har en smältbar energi på 8 MJ och omsättbar energi (vårt energimått) på 6,6 MJ.

Däremot tror jag inte en i ö frisk häst riskerar att få fång av ströhalm. Om det rör sig om foderhalm däremot, där axen är kvar är situationen en annan. HH

HelenaHandberg skrev:
Om man ska vara petig är det en sanning med mkt stor modifikation.

1 kg norsk havrehalm innehåller i gmsnitt i gram Ca 3,3, P 1,3, Mg 0,6, Na 0,5, kalium 22, klor 10, svavel 1,5, fetter 14 gram, råprotein 35 gram. Dessutom järn, koppar o zink + lite fler spårämnen samt ca 1300 mg av olika b-vitaminer. Har en smältbar energi på 8 MJ och omsättbar energi (vårt energimått) på 6,6 MJ.

Däremot tror jag inte en i ö frisk häst riskerar att få fång av ströhalm. Om det rör sig om foderhalm däremot, där axen är kvar är situationen en annan. HH
Svensk vetehalm 4,7 Mj, - smbrp, - Ca, - P, -Mg.
Svensk havrehalm 5,2 Mj, - smbrp, 2,9 Ca, 1,3 P, 1,3 Mg.
Alla värden enligt Christina Plancks "Hästen, Näringsbehov och fodermedel".

I nya upplagan av "Utfodringsrekommendationer för häst" utgiven av SLU finns följande värden för halm:
Stråsädeshalm ej behandlad. 6,3 Mj - smbrp, 3,3 Ca, 1,1 p, 1,3 Mg.
"Vem ska man tro på, tro på, tro på när, tro på när man är så här?"
//marti

Jag vet en häst som hade fång som de gav havrehalm, hur detta gick ihopa vet jag inte. Då det låter galet att ge en fånghäst det.

Osannolikt.

Man skulle kunna tänka sig att halmen ifråga är av dålig hygienisk kvalitet (möglig) och att något mögeltoxin har orsakat en störning i hästens tarmflora -> fång.

Tyvärr är man sällan lika noga med halmens (hygieniska) kvalitet som med höets/hösilagets.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
995
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
629
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama