Kan en kastrerad honkatt få juvertumör?

A

AnnikaH

Det undrar jag, någon som vet?

Hon är 2,5 år, har aldrig ätit p-piller och blev kastrerad vid 1 års ålder. För 4 månader sedan råkade hon ut för en olycka, blev påkörd av en bil, men är nu på benen igen. Hon har tappat en del i vikt under månaderna hon varit dålig men har börjat äta upp sig igen.

Längst bak vid de två bakersta tuttarna har hon liksom två "bullar". Det är inte hårda knölar, känns mest som fettansamlingar, typ som "bilringar". Hon har inte ont när man klämmer där, det ser mest konstigt ut, hänger liksom ner någon cm under magen långt bak strax innan bakbenen.

Jag har sökt veterinären idag och hon ska ringa upp mig under morgondagen, men tänkte jag kunde kolla om det är någon här som har någon idé om vad det kan vara?

Jag har två katter till, också dessa kastrerade honkatter men ingen av dem har något liknande.

Sv: Kan en kastrerad honkatt få juvertumör?

Risken är väldigt, väldigt liten. Jag tror risken för diafragmabråck är större.

Jag hade en hona som fick bulor på magen, de kändes som fett. Det var fett. Fett som klämt sig ut genom ett bråck (som antagligen berodde på att hon blev dåligt igensydd efter kastreringen några år tidigare). Det fixades med en liten operation.

Har katten blivit påkörd kan hon ju fått ett litet bråck.

Vill du förklara mera vad ett bråck är? Kan hon ha fått det vid kastreringen eller är det troligast att det blivit efter olyckan?

Bråck är en försvagning i muskulaturen som gör att fett och i värsta fall även inre organ kan klämmas ut. De kan uppstå efter en operation eller i samband med tex. en olycka som att bli påkörd. I ditt fall är det ju inte helt otippat att det hör ihop med olyckan.

Tack för ditt svar!
Jag hoppas att veterinären ringer mig idag, annars får jag ligga på. Det ser ju ljust ut om det går att fixa med operation.

För att organ ska komma ut krävs även ett hål i bukhinnan...

Jag tycker mer det låter som vanlig "hängmage", det får väldigt många katter oavsett kön, men det är nog vanligare att kastrater får det när de börjar lägga på sig lite i vikt. Min (fertila) hona har hängmage och den känns precis som du beskriver, som två mjuka "fettkuddar" precis under de två nedersta tuttarna. Det är inte farligt alls utan bara kosmetiskt, det behöver inte betyda att katten är överviktig som många säger!

/Erica

Vill bara berätta att jag pratat med veterinären och det troligtvis endast är "hängmage" min honkatt har fått :smirk:. Kissen har gått upp lite i vikt nu de senaste veckorna när aptiten kommit tillbaka och därför "lagrat" en del under magen.

Jag ska till Rehab och visa upp henne efter skadan om ett par veckor och då lovade veterinären att kika på "hängmagen" också, men hon tyckte inte att jag behövde oroa mig för det hela. Skönt, jag känner mig lättad! :D

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: maria_b
·
E
Katthälsa Jag har suttit och läst flera forumsinlägg av personer som har haft samma problem som vi nu har stött på, men kände ändå att jag behövde...
Svar
1
· Visningar
851
Senast: MonteRose
·
Katthälsa Vågar man kastrera en 12 år gammal honkatt och vad är riskerna med detta? Ägaren hade ingen kunskap om honkatter och kastrering när...
Svar
6
· Visningar
9 763
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 722
Senast: Ekblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama