Kan en hund förställa sig?

Hellas

Trådstartare
Jag uppfattat det som att den vetenskapliga ståndpunkten i princip är att hundar inte förställer sig eller spelar teater. Min ena hund gör något som får mig att undra över detta. Under sitt liv har han haft ett flertal lindriga ögonskador. Lindriga tack och lov, men ändå. De brukar upptäckas genom att han kisar med det skadade ögat. Det händer också hyfsat ofta att han på promenad får någon liten partikel i ögat som man får sköja bort.

Nu har jag flera gånger uppmärksammat att han under promenaden, lagom till att vi börjar gå den sista sträckan mot bilen, stannar och kisar ömkligt med ögonen. Givetvis blir jag orolig och går fram till honom för att kolla ögonen. Brukar sätta ögondroppar också för att skölja bort eventuellt skräp, men han fortsätter ändå att kisa ömkligt hela vägen till bilen och under bilfärden. Eftersom jag börjar misstänka att han faktiskt fejkar säger jag, så fort hundarna har hoppat ur bilen att de ska få "pinne" (vilket i vår familj kan betyda allt från märgben till råhudsben). Då spärrar den lille rackaren upp ögonen och ser plötsligt precis ut som vanligt. Detta hände senast i dag. Nu har det gått en timme, han gnager glatt på sitt märgben och visar inte minsta tecken på något kisande fastän han i bilen såg ut som världens mest ömkliga hund. Vad är detta? Spelar han teater för att han inte vill att promenaden ska vara slut? Han är en energisk hund som i princip kan vara ute i skogen hur länge som helst.

Sv: Kan en hund förställa sig?

Det handlar väl inte om teater som vi människor skulle gjort. Bara att han insett att om man gör så så får man stanna längre och blir lite omhuldad.
Inte att dom tänker i flera steg.

Mina tänker absolut i flera steg och fintar varandra.

För bara några dagar sen låg jag på sängen och klappade Boss på magen. Fritte vet att det inte lönar sig att tränga sig fram, men bevakade oss ganska svartsjukt. Helt plötsligt kommer han på något, kutar in i badrummet och hämtar Boss favoritleksak (en gammal valpkong) som han mycket övertydligt kastar runt med i rummet. Självklart hoppar Boss genast ned för att ta över leksaken, varpå Fritte kastar sig upp i sängen till mig och lägger sig med magen i vädret. Där stod Boss med lång näsa!

Så visst sjutton kan de tänka i flera steg, luras och retas med varandra...

Jag tycker det verkar som han otroligt lättlärd.

Min egen hund lärde sig väldigt snabbt att utnyttja oss när det var synd om henne. Dvs hon blev allvarligt sjuk en gång (livmoderinflammation) och efter operation blev hon otroligt ompysslad av allt och alla. Alla gav henne godsaker och klappade. Hon fick sova på mjukaste filten i sängen osv osv. Ganska snart lärde hon sig att om hon betedde sig som att det var synd om henne, gick långsamt, fick svårt att hoppa upp i soffan så blev hon ompysslad igen. Tror att hon kom i håg vilket beteende som gav bäst resultat helt enkelt.
Nu har vi slutat att dalta så hon har också slutat att vara ömklig emellanåt.

Visst kan dom det , mina bc blandningar har fintat varandra mer än en gång :D ...t ex när den ena låg skönt i soffan o den andra också ville upp så morrade den som redan låg där grovt....då spände sig den andra, kollade och RUSADE skällande mot dörren o den som låg i soffan flög såklart upp o skulle kolla vad som hände....då tvärvände den smarta o slängde sig själv i soffan :rofl: och den andra var mer än lovande paff :rofl:

Ibland blir man förvånad över de där hundarna... :p
Min Flippan bor hos min mamma och hennes sambo nu för tiden. Hon går ofta fram till mammas sambo när han ligger i soffan, gnäller lite och vänder sig om som för att "få med" honom, hon visar att hon tydligt vill något. När han reser sig upp för att se vad hon vill hoppar hon genast upp på den uppvärmda platsen i soffan och kurar ihop sig till en oskyldig liten boll :angel:

KL

Nu tjatar jag igen om min kurs, men det är ju så himla intressant :p

På en föreläsning berättade Kenth Svartberg om en studie man hade gjort gällande imitering.

Man hade satt upp en ställning med en godisbehållare högst upp. Ned för den hängde två kedjor med en pinne mellan, ser ut ungefär som en gunga. Och om man belastade denna gunga öppnades en lucka i godislådan och godis ramlade ut.

Grupp 1 fick gå in (en och en) och undersöka detta själva. Av de som listade ut hur de fick ut godiset drog 80% i pinnen med munnen och 20% med tassen.
Grupp 2 fick se en tränad hund använda tassen för att belasta pinnen. Denna hund hade samtidigt som han utförde övningen en boll i munnen. Av dessa hundar blev utfallet samma som för grupp 1, 80% använde munnen och 20% tassen.
Grupp 3 fick se samma sak som grupp 2, fast denna gång hade hunden ingen boll i munnen, men använde alltså ändå tassen.
I denna testgrupp använde 80% av hundarna tassen och 20% munnen.

Vad deras slutsats var av detta var att hundarna som fick se hunden med bollen i munnen antagligen tänkte: munnen är ju upptagen, därför använder han tassen.
Medan de hundar som såg hunden utan bollen tänkte: det måste finnas något syfte med att han använder tassen och inte munnen, därför gör jag det med.

Ganska häftigt om man väljer att tro på den slutsatsen.
Det säger ju ganska mycket om hur hundar kan resonera.

Källa:
Range et al., Selective imitation in
domestic dogs, Curr Biol (2007)

KL

Tack för era historier! Då är jag alltså inte ensam om att ha en hund som har lärt sig vilka strängar man ska spela på. Den lilla filuren! Han har uppenbarligen lärt sig att just detta med ögonen ger maximal uppmärksamhet.

Mina tänker absolut i flera steg och fintar varandra.

För bara några dagar sen låg jag på sängen och klappade Boss på magen. Fritte vet att det inte lönar sig att tränga sig fram, men bevakade oss ganska svartsjukt. Helt plötsligt kommer han på något, kutar in i badrummet och hämtar Boss favoritleksak (en gammal valpkong) som han mycket övertydligt kastar runt med i rummet. Självklart hoppar Boss genast ned för att ta över leksaken, varpå Fritte kastar sig upp i sängen till mig och lägger sig med magen i vädret. Där stod Boss med lång näsa!

Så visst sjutton kan de tänka i flera steg, luras och retas med varandra...

Liknande saker har jag varit med om flera gånger. Dessutom är Wahidah expert på att "lura" min morsa. Wahidah älskar nämligen att sitta i fåtöljer, men hos morsan finns bara en fåtölj och den är oftast upptagen.
Några gånger har då Wahidah gått till vattenskålen och tittat olyckligt på den, eller betett sig som om hon absolut måste ut och kissa. Min mor reser sig då ur fåtöljen för att fixa vatten eller så. Vips ligger det en saluki i fåtöljen och ser oerhört belåten ut! Det nya vattnet i skålen? Ja det är totalt ointressant :D

Min äldste har många gånger överlistat mig när vi har mött en hund han av olika anledningar inte har fått hälsa på. När vi stått och pratat en stund så har han dragit iväg i kopplets fulla längd åt andra hållet, alltså från den andra hunden. Sen har han väldigt snabbt gjort en helomvändning och sprungit fram till hunden i alla fall.

Inlärt beteende. Han har lärt sig att om han gör si gör matte/husse så. Inget konstigt över det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka