W
Whitaker
hej alla! jag vet att B-vitamin kan man inte ge för mycket av.. men E-vitamin då? eller någon annan vitamin som man ska akta sej för att ge för mycket??..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har den boken också, fast från 2003, och där står det faktiskt de värdena som du har angett. Hmm... det hade jag inte sett förut... Det är lite märkligt för på "Hästens biologi, utfodring och avel" står Christina Planck och Margareta Rundgren som medförfattare så då borde de ju skriva samma saker i sina böcker. Det skulle i och för sig kunna vara att de har forskat mera om E-vitaminet och konstaterat att man kan ge högre doser av det för boken med de avvikande värdena är ju äldst. Men då får jag revidera mina uppgifter om E-vitamin då!_86a_ skrev:I "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck och Margareta Rundgren (2005) står det att den rekommenderade dagliga tillförsen av e-vitamin är 400-500 mg per 100 kg kroppsvikt..
Max tollransgräns är enligt samma källa är 3000 mg per 100 kg kroppsvikt och dag.
Jag ska börja ge extra e-vitamin, då min häst snart börjar gå på hösilage med en torrsubstans på 40%. E-vitamin förstörs i ensileringsprocessen. Inplastat foder har överhuvudtaget lågt innehåll av e-vitamin.