Kan en häst få för mycket E-vitamin?

W

Whitaker

hej alla! jag vet att B-vitamin kan man inte ge för mycket av.. men E-vitamin då? eller någon annan vitamin som man ska akta sej för att ge för mycket??..

Sv: Kan en häst få för mycket E-vitamin?

Är osäker på e-vitamin (någon annan som kan upplysa?). Däremot är jag säker på att för mycket a-vitamin är skadligt. Har för mig att det är så att det inte är vattenlösligt och därför lagras i kroppen.

E-vitamin är en fettlöslig vitamin, vilket gör att det kan bli för mycket eftersom den inte kissas ut. Dock ska man ge väldigt stora mängder för att det ska vara farligt...

Det finns ingen av vitaminerna som man kan ge hur mycket som helst utav, förr eller senare kommer man upp i de doser som kan vara giftiga. Rent generellt kan man ge högre doser av de vattenlösliga vitaminerna (B och C) eftersom överskottet normalt kissas ut. Vitamin B12 är dock ett undantag från de vattenlösliga vitaminerna, B12 kan lagras i levern flera månader. De fettlösliga (A, D, E och K) löses dåligt i vatten vilket innebär att det blir svårt för kroppen att göra sig av med överskottet utan det lagras i kroppen, allra helst i levern. A- och D-vitamin är de vitaminerna som man bör vara mest försiktig med att överutfodra.

Vad gäller vitamin E så är man inte helt säker på vilka risker som finns med det. Det man har sett i tester är tendensen att blodets koagulation (att det stelnar) blir sämre vid höga doser av E-vitamin.

Normalbehovet av E-vitamin för hästar är 25-100 mg per 100 kg kroppsvikt och dag. Till hårt arbetande hästar kan man behöva ge upp till 200 mg per 100 kroppsvikt och dag. (Källa: Attrell m.fl (2002) Hästens biologi, utfodring och avel).

/Sara

köp en doseringspump det är det enklaste, våran varmblodstravare ger vi ett pumtryck varje kväll. det är en rekomendation

I "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck och Margareta Rundgren (2005) står det att den rekommenderade dagliga tillförsen av e-vitamin är 400-500 mg per 100 kg kroppsvikt..

Max tollransgräns är enligt samma källa är 3000 mg per 100 kg kroppsvikt och dag.

Jag ska börja ge extra e-vitamin, då min häst snart börjar gå på hösilage med en torrsubstans på 40%. E-vitamin förstörs i ensileringsprocessen. Inplastat foder har överhuvudtaget lågt innehåll av e-vitamin.

_86a_ skrev:
I "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck och Margareta Rundgren (2005) står det att den rekommenderade dagliga tillförsen av e-vitamin är 400-500 mg per 100 kg kroppsvikt..

Max tollransgräns är enligt samma källa är 3000 mg per 100 kg kroppsvikt och dag.

Jag ska börja ge extra e-vitamin, då min häst snart börjar gå på hösilage med en torrsubstans på 40%. E-vitamin förstörs i ensileringsprocessen. Inplastat foder har överhuvudtaget lågt innehåll av e-vitamin.
Jag har den boken också, fast från 2003, och där står det faktiskt de värdena som du har angett. Hmm... det hade jag inte sett förut... Det är lite märkligt för på "Hästens biologi, utfodring och avel" står Christina Planck och Margareta Rundgren som medförfattare så då borde de ju skriva samma saker i sina böcker. Det skulle i och för sig kunna vara att de har forskat mera om E-vitaminet och konstaterat att man kan ge högre doser av det för boken med de avvikande värdena är ju äldst. Men då får jag revidera mina uppgifter om E-vitamin då!

/Sara

Ja, det är säkert så att de har forskat vidare. Lite konstigt bara, det skiljer ju så himla mycket. Det rekommenderade intaget av e-vitamin är ju rätt många gånger högre i den sista boken. Blir lite orolig när de ändrar sig så mycket..

Ska nog inte ge alltför mycket tillskott av e-vitamin, de kanske ångrar sig igen och kommer fram till att de mängderna av e-vitamin är jätte farliga! :crazy:

Forskning är bra, men man ska nog inte stirra sig blind på den.

jag har hört från min tränare att E-vitamin är jättefarligt att överdosera.

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
716
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 168
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30