Kan en häst bli kräsen?

T

Tuki

Hästen ifråga väger ca 500 kg. För nuvarande står han på 8 kg hö, 1.7 kg lucern, 200 g mustang protein+ samt betfor och linfröpellets.

Under hösten var han smal (utan att vara mager) men gick åt upp sig under vintern. Det som jag har reagerat på är att hans aptit minskat efter att han gått upp i vikt. Pelletsen och lucernen äter han upp snabbt, men höet kan han stå och plocka i och ta lång tid på sig att äta upp det. Först tänkte jag att han kanske blivit sjuk, men han äter ju upp allt bara att det tar lite längre tid. Tänderna är kollade. Kan det vara så att han inte är hungrig (eftersom hästarna får mat med mycket jämna mellanrum) eller har han blivit kräsen? Det som talar för det andra alternativet är att vid insläppet är han så van att få lucern att han inte äter av höet om jag inte hunnit bära in lucernen utan står och väntar.

Höet är analyserat, luktar gott och har ingen mögel.
 
Det kan vara så att han föredrar lucern framför hö och då äter han givetvis upp det först och blir då mätt men äter det som finns kvar - höet. Min häst gör på liknande vis, han får pellets blandat med korn kross i krubban och han petar ut pelletsena först för att sedan gå på kornet. Så visst kan hästar vara kräsna!
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 065
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp