Kan ej döpa bilderna.

åke

Trådstartare
Jag har lagt in endel foton i datorn nu. När jag byter namn så får jag upp en varning. Det står. "Om du ändrar filnamnstillägget finns risk att filen inte går att andvända". Vill du ändra det"?

Hur ska jag göra nu då?

Sv: Kan ej döpa bilderna.

Bilden har en filändendelse, troligtvis ".jpg"

t.ex.
"dcp004567.jpg"
när du byter namn till "Jag_i_stugan"
se till att behålla ".jpg"
dvs, "Jag_i_stugan.jpg"

Funkar ju inte då heller. Bilden försvinner och blir till ett dokument lixom. Sedan så får jag öppna via en annan väg. Får först gå till ett visnings program, välja ett program och sedan öppna.

Vad heter bilderna från början, skriv exakt som det står.
Högerklicka även på någon av bilderna och välj egenskaper, vad står det i editeringsfältet?

Så här står det bara. IM000817.JPG hoppas att det va det du menade.

Senast ändrad:

Om den varnar för att du har ändrat filändelsen, så "måste" du ha glömt att lägga till .jpg, eller stavat fel.

Nu provade jag på en annan bild, jag sparade då jpg. Då fungerade det. Kan man inte bara skriva pelle måste jag ha med jpg.?

Jag försökte bara byta från IM 000792.JPG till tak men det går ju inte för sig alls.

Ja, det har gått in. Men varför har det helt plötsligt blivit så då? Går det inte att ta bort?

Vart ändrar jag det? Jag har HP programmet i datorn är det i det som man ska ändra?

Öppna "Den här datorn" eller någon annan mapp på datorn. I Verktygs-menyn välj Mappalternativ... Klicka på fliken Visning, leta reda på alternativet "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper" och se till att det är markerat.

Jag tycker att det är bättre att visa filändelser. Ibland är det intressant att se det direkt, och för ovana användare minskar det i alla fall risken att en skadlig exekerbar fil är döpt till .jpg.exe med en .jpg-ikon, .exe visas då inte och man kan luras att tro att det är en .jpg-fil. Vidare så händer det att filer har fel ändelse, och man vill byta.

Öppna "Den här datorn" eller någon annan mapp på datorn. I Verktygs-menyn välj Mappalternativ... Klicka på fliken Visning, leta reda på alternativet "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper" och se till att det är markerat.
:bump::bump::bump: Det funkar nu. TACK, TACK TACK. :bow::bow::bow:

Jag tycker att det är bättre att visa filändelser. Ibland är det intressant att se det direkt, och för ovana användare minskar det i alla fall risken att en skadlig exekerbar fil är döpt till .jpg.exe med en .jpg-ikon, .exe visas då inte och man kan luras att tro att det är en .jpg-fil. Vidare så händer det att filer har fel ändelse, och man vill byta.
Hur menar du då?

en fil som installerar nagot pa din dator, t ex ett spel - eller t o m ett virus, har ofta andelsen .exe

Alltsa, det elftor menar (om jag har forstatt det ratt), ar att det ar battre att ha installningen som visar andelserna pa filerna, dvs .jpg, .gif, .exe. darfor att det vissa manniskor gor for att vara finurliga och fa folk att tro att det ar en bild, ar att istallet for att dopa den till exempel.exe, doper de den till exempel.jpg.exe.

sa:
filens riktiga namn, som du ser om du har installningen att andelser visas: exempel.jpg.exe
men om du har installningen att andelser inte visas, ser du istallet: exempel.jpg (.exe ar gomt)
vilket gor att det ar valdigt enkelt att ta for givet att det ar en blid, klicka pa det och vips sa har du ett virtus pa din dator.

Liknande trådar

IT & mobiler Microsoft Edge. Samsung A51. Varje gång som jag vill flytta foton från telefonen till datorn så scannar datorn in alla bilder som finns...
Svar
2
· Visningar
296
Senast: Migo
·
IT & mobiler Jag vill tatuera in mina barns namn men jag vill göra det i min mormors handstil för att på så sätt bära även henne med mig genom livet...
Svar
1
· Visningar
343
IT & mobiler Jag har ett par foton där jag skulle behöva sudda bort delar av bakgrunden. Finns det någon gratis app till iPhone där man kan göra det...
Svar
11
· Visningar
469
Senast: KesoNeso
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka