Kan du "ärva" (muntliga) avtal när du köper en häst?

Sammet

Trådstartare
Fråga:

Säg att du köper en häst från person A. Du köper hästen per telefon (unghäst) och får veta att hästen står i Långtbortistan. Du köper hästen och förbereder dig för att hämta hem den.


När du ringer till Långtbortistan får du veta att jo hästen står där men...
A har ett avtal med Långtbortistans ägare om att hästens mamma (?) ska stå där i 3 år och du får inte hämta hästen du just köpt föränn om 3 år.

Kan Långtbortistans ägare kräva att du ska behålla din nyinköpta häst där när avtalet denna har är med A, som Inte informerade om något avtal?

Köparen har inte skrivit under något avtal och jag är lite fundersam över det hela för det verkar vara så att "Långtbortistans" ägare egentligen har ett avtal med säljaren om stoet (dvs mamman) inte om själva unghästen som idag är 1,5 år.

När köparen ringer och vill hämta hästen så säger de att denna utsätter hästen för onödigt lidande om den ska behöva lämna sitt hem... :confused:

Att ha kvar hästen där i all evighet är ett nej eftersom det är för långt bort för ägaren (skulle innebära ett heldagsprojekt att ta sig till stallet...)

En misstanke jag har är om de försöker få behålla hästen, en hingst, tills dess att den är 2 och de kan betäcka med den. Men jag kan förståss ha helt fel.



Frågan är helt enkelt, kan du omedvetet köpa med dig ett avtal?
 
Sv: Kan du "ärva" (muntliga) avtal när du köper en häst?

Nej det är väl klart man inte kan kräva det :D
Hade man skrivit ett avtal på det så visst. Men kan ju inte komma med det i efterhand. Sålt är sålt

ha ha.. alltså, tänk o precis köpt en häst och sen säger dom
"du kan komma o hämta den om 3år" :rofl:

Hoppas jag inte missuppfattade nått du skrev nu men detta lät helt otroligt i mina öron :)
 
Sv: Kan du "ärva" (muntliga) avtal när du köper en häst?

Nej, det avtalet är mellan säljaren och Långtbortistan. Däremot kan det ju bli joxigt att få komma till och hämta hästen, om den står hemma hos Långtbortistan och de inte lämnar ut den.

Jag hade tagit ett ordentligt snack med säljaren (A) och meddelat problemen. Och satt en sluttid för när detta ska vara löst, annars hävs köpet.
 
Sv: Kan du "ärva" (muntliga) avtal när du köper en häst?

(Detta är inte min häst)
Tack för svaret.

Du har om jag inte minns rätt bra koll på juridik?

Köparen vill inte häva köpet (h*n vill ha hästen). Säljaren hade tydligen gjort samma sak med stoet (fast till ngn annan), sålt det utan att informera om något avtal. Tvivlar på att säljaren kommer att vara behjälplig eftersom denna lurade köparen.

För min del låter avtalet väldigt... fuffens.

Är köparen (dvs den nya ägaren) enligt lagen berättigad till att åka och hämta sin häst? (Ska poängtera att hästen står i sverige och köparen liksom säljaren är svensk).
 
Sv: Kan du "ärva" (muntliga) avtal när du köper en häst?

Står hästen på allmän anläggning eller hemma hos Långtbortistan?

Om den står på allmän anläggning och hästen är köparens kan jag inte se någon anledning till att - efter överenskommelse med säljaren - ta varan i besittning.

Står hästen hos Långtbortistan (hemma hos) går det inte att få ut hästen utan att bryta mot lagen eller Långtbortistan lämnar ut den.

Huruvida man vill häva köpet eller inte är ju en fråga, men hur sjutton ska man kunna genomföra ett köp om man inte kan få ut varan?!
 
Sv: Kan du "ärva" (muntliga) avtal när du köper en häst?

Står hästen på allmän anläggning eller hemma hos Långtbortistan?

Om den står på allmän anläggning och hästen är köparens kan jag inte se någon anledning till att - efter överenskommelse med säljaren - ta varan i besittning.

Står hästen hos Långtbortistan (hemma hos) går det inte att få ut hästen utan att bryta mot lagen eller Långtbortistan lämnar ut den.

Huruvida man vill häva köpet eller inte är ju en fråga, men hur sjutton ska man kunna genomföra ett köp om man inte kan få ut varan?!
 
Sv: Kan du "ärva" (muntliga) avtal när du köper en häst?

Du har om jag inte minns fel bra koll på juridik? Skulle det förståss stå!...
 
Sv: Kan du "ärva" (muntliga) avtal när du köper en häst?

På hundsidan kan man få handräckning av polisen att hämta sin "vara" om man har giltiga papper på att man äger hunden.
 
Sv: Kan du "ärva" (muntliga) avtal när du köper en häst?

Man kan få hjälp med handräckning av KFM oavsett vad det gäller, så länge man har rätten på sin sida.

Men det är ju en betydligt större grej än att förmå säljaren att ordna upp sina affärer innan köpet genomförs.
 
Sv: Kan du "ärva" (muntliga) avtal när du köper en häst?

Jag är dock som sagt inte säker om 3 års överenskommelsen gällde köparens häst, eller hästens mamma...
 
Sv: Kan du "ärva" (muntliga) avtal när du köper en häst?

Det finns en hel del att reda ut med säljaren, och detta är ju faktiskt säljarens problem (som sålt en vara som inte kan lämnas ut p g a tredje part).
 
Sv: Kan du "ärva" (muntliga) avtal när du köper en häst?

Får återkomma med mer info senare.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 475
Senast: nexxa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 030
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 719
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 787
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp