Kan detta stämma?

Albatross

Trådstartare
Har en varmblodsvallack på 18 år. Eftersom man till och från varit skadad har han mer eller mindre stått i hagen (en stor och kuperad dock) samt promenerats vid hand ca 40 min per dag. När jag köpte honom var han inte direkt mager men ändå i smalaste laget - hans tidigare (stall)ägare sade att han är mycket svår att få upp i hull trots att hon proppar i honom mat och att det är typiskt för travhästar att vara svåra att hålla i hull.

Nåja, jag tog hem honom och eftersom jag inte visste något om foder satte min stallägare ihop en foderstat och hästen gick snabbt upp i vikt, till slut blev han t.o.m lite rund.

Nu beräknar jag min foderstat själv men blev mycket fundersam när jag jämförde med min kompis hästs foderstat. Hon har också en travare, något yngre, som hon rider regelbundet - dvs. hennes häst rör sig mycket mer än min häst. Ändå står hennes häst på ungefär 65-70 MJ medan min får 100 MJ (eller mer :eek:). Min fråga är nu om det kan stämma att min häst behöver så mycket, enligt alla fackböcker skall han ju ha betydligt lägre. Samtidigt så mår han bra av att få så mycket, är lagom pigg och i lagom hull.
 
Hästar är som människor, olika individer. En del hästar blir tjocka bara av att titta på grönt bete medan andra kan äta hur mycket som helst och ändå vara på gränsen till tunna. Det spelar ingen roll om de arbetar eller inte. Mina araber får 102 Mj/dag och är inte tjocka.
 
men efter att ha varit inne på galopp-sidan har jag förstått att dina araber går löp. Min står i hage (visserligen kuperad men ändå en hage) och får lika mycket MJ som dina när de tränas (eller får dina araber 102 MJ/dag under vila?)
 
Jo, förvisso tävlar de galopp men vad jag ville komma fram till va att alla hästar är olika. Mina hästar äter 102 Mj/dag, tränar 5 dagar i veckan och vilar 2 dagar, drar inte ner fodret de dagar de vilar. Framåt vintern kommer de att ha 1 månads vila, förmodligen kommer jag sänka intaget något, men inte särskilt mycket. De kommer fortfarande skrittas i skog och mark bara för att få komma ut. Dock blir det ingen galoppträning i den form de utför idag. Det blir deras semester.
Jag vet många E-fullblod som kräver minst 100 Mj trots att de inte utför något kraftigt jobb alls. Innan jag körde igång mina ordentligt stod de ändå på ett foderstat på runt 90 Mj, vilket ju är ganska mycket.
 
Att räkna ut foderstater är jättebra!!! Men det som ändå måste avgöra är ju hur hästen ser ut... Är hästen tunn får man lägga till mer foder, är den tjock får man dra ner. Nu på sommaren när hästarna går på bete är det ju stört omjöligt att räkna ut en foderstat eftersom man inte vet hur mycket hästen får i sig och vilken kvalitet det är på betet.

Om man vill kan man mäta hästen bakom runt magen (bakom manken) lite då och då. Då ser man direkt om hästen är påväg upp eller ner i vikt!
 
hej!! mitt varmblodssto som är 9 år, rids lugnt 4 dar i veckan allt som allt äter ca 145 MJ per dag... drar jag ner något blir hon supertunn. enligt mina foderstatsberäkningar skall hon äta ca 70 MJ och ca 600g smb rp. men hon får ca 1200g smb rp. men jag kan ju inget annat göra än att låta henne äta så mycket eftersom hon går ner i vikt på en gång annars! lita på din häst, du kännerhan/henne bäst!!
 
Det är helt individuellt vad hästarna behöver. När din häst är i normalhull behöver den troligtvis inte lika mycket, men den mängd den fått har varit vad som behövts för att den ska ta sig.

Sen kan man ju fråga sig vad "hur mycket som helst" är i förra ägaren ögon.

Mitt xx-sto behövde 100 MJ vid vila för att hålla normalhull.
 
tack!

skönt att veta att min häst inte är ensam om att äta som en häst ;)

Sen kan man ju fråga sig vad "hur mycket som helst" är i förra ägaren ögon.
ja, hon hade bara ponnyer så jämfört med dem kanske han åt "hur mycket som helst". men det är intressant för under mina få år som hästägare har jag träffat ett par hästägare som haft hästar vilka, enligt dem själva, varit omöjliga att få upp i vikt. efter ett kort samtal har det dock i samtliga fall visat sig att de antingen inte hade någon foderstat eller underskattade hur mycket energi deras häst behövde.
 
Hästar har mycket varierande behov, så du ska inte vara orolig.

Sen är det ju inte alla gånger man lyckas få ett representativt prov av skörden till analys, vilket gör att analysvärdena faktiskt kan vara missvisande.

Stirra dig inte blind på siffrorna! Så länge hästen är pigg och glad och i bra hull har du en lyckad foderstat!
 
Mitt E.Fullblod behöver ca 107 mj för att inte se ut som ett skelett.Och då har hon jobbats väldigt lätt, varvat med att ha varit konvalecent...
 
Mitt varmblodssto får 125 Mj och är på ökning, hon rids mycket sparsamt. Jag har två ponnys som det är åt andra hållet med istället. Och det är värre :crazy: för om man inte nästan har ngt att utgå ifrån från första början och sedan ska minska! Och ändå hålla sig innanför ramen för hur mycket tuggbehov de har, tja det är näst intill omöjligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 064
Senast: Estivuz
·
Hästvård Jag har en ny hästkompis sedan två månader tillbaka så vi håller på att lära känna varandra. Det är en mycket vaken individ som lätt...
Svar
17
· Visningar
1 519
Senast: Rialavargen
·
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 940
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Lösa benbitar
  • Ramla av varje uteritt?!
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp