Kan det vara noskvalster?

Misiaczek

Trådstartare
Jag har aldrig haft hund som haft noskvalster innan så har ingen erfarenhet av det. Står mest att dom nyser/fnyser och kan andas konstigt. Men gör dom det hela tiden eller bara ibland?

Cashmir har nämligen börjat med något konstigt sen måndag-kväll. På promenaderna när han ska lukta så börjar han fnysa och frusta som en häst, ja alltså blåsa ut luft med stängd mun så att läpparna "skakar", om någon förstår hur jag menar.. Han gör det endast när han har näsan i backen och ska lukta, vilket blir ofta under promenaden.
Han fnyser inget hemma, han snarkar inte, allmäntillståndet är inte förändrat, han äter/dricker som vanligt och andningen låter helt normalt (inga konstiga ljud) när jag lyssnar på hans andning. Andra hunden har inga symptom.

Kan det vara noskvalster? Eller någon som har andra idéer om vad det kan vara?

Sv: Kan det vara noskvalster?

Olika hundar kan få olika symptom men det vanligaste är att de får kraftiga indragningar av luft och ja det kommer periodvis och andningen mellan "attackerna" brukar vara normal och utan biljud.

Okej, tack för svar!

Veterinärtid är bokad på fredag, får se vad dom säger då

Tycker också det låter som att det kan vara noskvalster, eftersom det kommer när han spårar.
På vår stövare märktes det knappt alls förutom nysningar och konstiga inandningar. Tur nog med jakthund så har vi bara behövt och ringa till veterinärkliniken för att få tabletter och behöver inte åka och testa varje säsong. Nu hade vi kvar sedan förra kuren men behövde till vår lilla hund, så de skickade receptet med posten.

Det kan mycket väl vara noskvalster. De "drar in snor", låter det som. Annars är de som vanligt.

Ingen av våra många hundar har någonsin haft noskvalster - såvitt jag vet.

Men igår mötte jag en dam med fågelhund, som ropade att jag skulle kalla in och koppla koppla min hund, för att den inte skulle springa fram till hennes, (vilket jag naturligtvis gjorde).

Hennes förklaring var att hon var rädd att hennes hund skulle få noskvalster vid en närkontakt, eftersom de just skulle åka iväg för en veckas jakt i Dalarna. Hon berättade att noskvalster ofta inte ens märks på vanliga sällskapshundar, d.v.s de kan ha det utan att visa symptom. Det påverkar dock luktsinnet väldigt negativt, vilket förstås är särskilt allvarligt för en arbetande jakthund.
Enligt henne smittar det bara genom närkontakt (nos mot nos), eller att hundarna dricker eller äter ur samma skål, inte av att de nosar på samma ställe.

Det här var helt nytt för mig, så jag tyckte det var väldigt intressant.

Smittvägar
Riktigt hur smittan sker vet vi inte men det är troligt att det inte krävs direkt kontakt mellan hundarna. Förmodligen räcker det med att hundar vistas i samma lokal, som vid utställning, eller använder samma liggplats även om det inte är samtidigt. Kanske kan man överföra noskvalster från en hund till en annan med händerna eller sina kläder. Vi vet inte säkert.

Så står det på http://vovve.net/Artiklar/Noskvalster.asp

Och på agria
Man vet inte hur kvalstren sprider sig mellan hundarna men det verkar troligt att de smittar vid direktkontakt hundar emellan. Eventuellt kan det också hända att en hund smittas indirekt eftersom kvalstren kan överleva ganska länge utanför nosen.

Min fick noskvalster efter att ha varit på kennel/hundhotell över en helg, där kan man vara ganska säker på att hon smittades via inredningen i det rum hon sov.

Senast ändrad:

KL

Jodå dom var ganska säkra på att det var noskvalster (andra hunden har oxå börjat nysa och fnysa), så nu fick dom en 3-veckorskur.

Men min fråga är då, hur mycket/ofta ska man tvätta sängkläder/bäddar nu? Vet sa att jag bör tvätta filtar, bäddar och sänglakan. Men hur ofta ska jag göra det egentligen? När dör kvalstren (dom i hunden)? Kan ju inte hålla på och tvätta varje dag i 3 veckor... eller? :confused::o

Det borde räcka med en gång. Frys ner om du kan. Jag hade ändå tänkt köpa nya, så jag kastade min hunds madrass och köpte ny.

Min veterinär tyckte att det räcker med en gång, och min hund blev symtomfri snabbt. Hon behandlades med Stronghold (selamektin)

Jag tror jag tog ut bädden, spritade buren och behandlade hunden. Alltså genast. Det kändes dumt att behandla, och sedan släppa tillbaka hunden i samma bädd. Men om jag minns rätt funkar Stronghold i flera dagar? Eller ljuger jag nu.:confused:

Edit: Så här står det på läkemedelsverkets hemsida:
Halveringstiden är cirka tio dagar och påvisbara plasmakoncentrationer kvarstår i en månad.
Maximal plasmakoncentration nås hos katt efter ett dygn och hos hund först efter tre dygn
Effekten visade sig vara oberoende av typ av päls och av bad/schamponering två timmar efter behandling.

Edit, igen. Du behandlar kanske inte med Stronghold, i och med att du nämner en tre veckors kur. Sorry för spammande av onödig info. ;)

Senast ändrad:

KL*

Fan fan fan!!! Nu verkar hundarna ha fått noskvalster IGEN!! :mad:

Så jäkla bra timing oxå...nu i dagarna flyttar vi till Malmö...men nu måste vi även hinna klämma in ett veterinärbesök innan dess oxå, som att det inte är stressigt nog med allt annat.. Och är det inte för j*vla typiskt oxå att det ska vara HELG närmast kommande när något händer med djuren..... :cool:

Min fråga är nu, ni som haft hundar med återkommande noskvalster, behövde ni åka in till veterinär varje gång eller kan man be dom skriva ut ett recept bara? :/

Vi har bara fått recept utskrivet innan, men vi tillhör en liten klinik som känner oss:)
Fast vi var där idag, vi behandlade i september och nu var det tillbaka:( Fick inte vår vanliga veterinär så inte var det något intressant samtalsämne eller svar på frågor, suck.

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
511
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 487
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM... 2
Svar
34
· Visningar
5 035
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka