Kan det vara något annat än fång..? (hoppas)

FlipTheFrog

Trådstartare
Kort bakgrund: Min häst fick fång med lindriga rotationer som följd för två år sedan då hon ätit för mkt på en höstfarlig rajgräsvall. Hon vilade i 9 månader och har sedan varit igång och fungerat bra, gått på gräs november-mars och juli-september. Annars i grushage eller jordhage.

Nuläget: Hade en ny hovslagare vid förra skoningen (då min ordinarie ska få barn) och när han skott första hoven, vänster fram så ville hon inte sätta ner den. Han slog om alla sömmar riktigt låg, men trots det så rörde hon sig stelt och vände dåligt. Hovis tror att han verkat för hårt, men min häst har varit verkad rätt hårt förrut och aldrig reagerat så.

Några dagar efter denna skoning drar min häst runt i hagen och tappar en sko och blir då riktigt halt på denna hov, rör sig som en klassisk fånghäst. När skon kommer på igen ytterligare några dagar senare så blev hon sgs ohalt i skritt. Testade ej trav.

Nu har det gått två veckor (då hon har gått i liten hage med möjlighet att gå in och ställa sig på en mjuk bädd) och hon har hela tiden varit ljummen eller varm om en eller bägge fram. Hon rör sig obehindrat i skritt, vänder bra men är halt på höger fram i trav på hårt underlag.

Till saken hör två detaljer:
1) Natten till den dagen då min häst tappade en sko så fick hon mer gräs att äta än vad hon fått tidigare (vi hade flyttat ut staketet en liten bit var kväll)
2) Jag vet att en annan fånghäst har reagerat och blivit riktigt halt vid flera tillfällen efter denna hovslagares skoning, men att det rättat till sig med andra skor och annan söm (ev var denna häst lite 'plattfotad', men jag kan ha fel för mig).

Jag har väl tänkt att jag ska (när jag är mogen för sanningen) åka in och röntga min häst för att se ifall hovbenen har roterat eller ej (har ju plåtar från ett år sedan att jämföra mig då hovbenens läge blivit bra igen).

Men tills dess.. Är det någon här som kan försöka övertyga mig om att detta ändå inte är fång.....?

~Flip *griper efter halmstrån*

Sv: Kan det vara något annat än fång..? (hoppas)

När min häst fick fåmg, hade hon kraftig fång..
Men innan dess så var hon stel som attans, hon hade ju så ont i hovarna..När jag skulle vända henne gick det nästan inte, hon va ovillig att gå famåt, och låg ner i hagen.. Men som sagt detta va i ett sent läge och hon hade kraftig fång..Vi hade ej börjat ta in de än, så de gick än på bete..Men vi fick snabbt flytta de..
Kan inte lova dig att det inte är fång, men hade jag varit dig såhade jag kollat det.. alltid för att vara på den säkrare sidan..

Usch vad jobbigt det låter! Jag förstår om du är orolig. Det känns speciellt jobbigt när det blir samma tid på året som hästen insjuknade. Min ponny blev sjuk förra hösten och jag tycker det är extra jobbigt just nu.
Efter att ha läst det du skrivit i din förra fångtråd för ett par dagar sedan inser jag att du verkar veta mer om fång än jag så jag har nog inte annat än lite medkänsla att komma med. Sedan hade jag nog övervägt att byta hovslagare. Det verkar lite konstigt om en annan häst har blivit halt. Nu får jag väl alla hovslagare på mig men hur ska man tänka?

Min första reaktion var att hon reagerade på verkningen. Finns ingen möjlighet att sko på p.g-beslag alt. skor med sula. Försök hålla tån kort för lättare överrullning.
Har du känt någon digitalpuls?

En av mina f.d. hästar blev för kraftigt verkad en gång och det tog ca 14 dagar innan han blev bra igen. Aldrig att jag låter den hovslagare sko min häst igen!!!!

När hon var halt, var det dubbelslående steg då?

När min (plattfotade förvisso) xx-dam belv sulöm så hade hon ALLA klassiska fångtecken man kan tänka sig UTOM dubbelslående steg. Och det lilla faktum att det var mitt i vintern och hon var ett fbl då, dvs liiiten risk för fång.

Jag är ju också fångnojig och hade det med som 'otäckt alternativ' redan från början, så även vet och hovis. Hela sulor på och hon blev ohalt. Dock kvarstod värme (ljummet) och lite puls ett bra tag efteråt, vilket det enligt vet kan göra, då man får en inflammatorisk process när de blir ömma. Sen som bonus så TVÅ MÅNADER senare bröt hovbölden from hell, en djup rackare som legat och gonat lääänge, fram i tån, vilket kan förklarat en del av ljummenheten och pulsen.

Hon går sen dess med hela sulor ro, och inte haft minsta problem, och svala hovar utan puls.

Mitt ena sto fick fång första maj, ett lindrigt anfall, och röntgen några veckor senare visade att det inte skett några förändringar på hovbenen.
Jag satte igång henne försiktigt med tiden, och i slutet av sommaren var hon i toppform, hade bantat bortåt 100 kg och var fräschare än någonsin. Så, den 11 september, hittade jag henne halt i hagen. De gick fortfarande ute hela dygnet då och dagen innan när jag tittade till henne var hon helt OK. Vi hade inte bytt foder och det fanns gott om gräs i hagen.
Nu konstaterade jag att hon under natten lyckats sätta båda sina framskor, så jag ringde till hovslagaren som lovade komma under eftermiddagen. Men när jag gick för att spola av benen upptäckte jag att stoet hade svårt att svänga, framför allt till vänster. Fångspöket dök upp. naturligtvis, varför jag började jaga veterinären som behandlat henne i maj. Fick inte tag i den veterinären utan tvingades ringa till en som bor i grannskapet. Denna veterinär kom, tittade på hästen och sa att det såg ut som fång. Benen var inte svullna eller varma, och själv kunde jag inte känna någon förstärkt digitalpuls (men veterinären sa att hon kände det). Hon skrev ut Finadyne för tio dagar.
Två timmar senare kom hovis som slog på framskorna och konstaterade att detta kunde bara inte vara fång - stoet var fullständigt oberörd när han bankade. Hon stod t o m och vilade bakbenen emellanåt när hovis pausade. Hovis trodde på att något "våldsamt" inträffat under natten. att stoet eventuellt suttit hårt fast och därmed tappat skorna. Han visade också lamellranden, den var liksom "suddig" efter fånganfallet i maj, och han menade att stoet förmodligen fick ont i hovarna när hon gick utan skor.
Jag pratade med "ordinarie" veterinären senare på kvällen. Hon sa att det där med vändningsproblemen visserligen tydde på fång, men att skillnaden mellan fång och sulömhet kan vara hårfin.
Denna veterinär kom också och friskförklarade stoet sjutton dagar senare. Hon sa att hon hade svårt att tro att det skulle ha varit fång, det fanns inga som helst tecken på det. Så jag fick klartecken att börja skritta under tre veckor innan jag börjar trava.
Hovslagaren ska komma nu i veckan och lägga på sulor, allt enligt veterinärens rekommendation.

Immer

Senast ändrad:

Tack för svaren allihop!

Om nån mer har nån historia i stil med 'jag trodde först det var fång, men..' så vill jag höra den! Behöver lite uppmuntran.. Hästen ser fräsch ut i hagen som sagt, men jag drar mig för att testa på asfalt på nytt. Och jag drar mig för att åka in och röntga henne - jobbar på att ta mig samman.

Fast när min häst fick fång för första gången (och det vara garanterat fång) fick han inga dubbelslag i gången. Vi hann dock ta det så snabbt att det ej hann bli rotation.

Nej, de behöver inte ha det, men det är en bra sak att kika (lyssna) efter om man inte riktigt vet om man ska misstänka fång eller ej. Frånvaron av dubbelslående steg är inte en garanti, men finns de där kan man styra in misstankarna klart mer på fång.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 881
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar