Kan det vara mask?

glitter

Trådstartare
Har fått lite viktminskning på mitt sto (finns en tråd till om det).

Men jag undrar om symptomen säger mask??

Har tappat kanske 10-15kg och är uppdragen i flankerna.
finsn ingen synglig mask, hon äter upp allt foder hon får men älskar att gå och pilla i marken!
Dricker bra.

Har inte tappat överlinje men ser lite "bukig" ut eftersom flanken är uppdragen. Blank å fin i övrigt. Vad säger det er???
Är det bara pälsfällningen och jag fotsätter fodra på?
Ger bara 1dl olja, kanske ska den ökas??

tacksam för idéer!!

Sv: Kan det vara mask?

Har tagit kolla masken 2ggr per år i 3 år och hon har alltid över 1000EPG.

Banmith då antar jag?

Hellre se över era hagrutiner. Om hästen alltid ligger stadigt på 1000 Epg så måste ni börja på annat håll, nämligen sanera i hästens miljö.

Har tagit kolla masken 2ggr per år i 3 år och hon har alltid över 1000EPG.

Banmith då antar jag?

Vad har du avmaskat med och hur ofta när du fått svar på 1000 EPG på varje prov?

Banminth tar bara vuxna maskar (rundmaskar) och 4v efter avmaskning har du lika mycket ägg som sprids igen.

Jag skulle välja Cydectin Comp om provet visar på höga värden även nu ÄVEN om provet inte visar bandmask, den syns nämligen inte alltid.

Till alla:

Hästen har bytt miljö under denna tid och har bara stått i nuvarande stall 3månader. klart vi ska ha koll på våra nya hagar, nu gäller det lite akut då hästen avmagrat!

Trodde det var banminth som gällde till bandmask som är aktiv nu??
Ska jag ta den andra sorten då??

*novis*;)

Till alla:

Hästen har bytt miljö under denna tid och har bara stått i nuvarande stall 3månader. klart vi ska ha koll på våra nya hagar, nu gäller det lite akut då hästen avmagrat!

Trodde det var banminth som gällde till bandmask som är aktiv nu??
Ska jag ta den andra sorten då??

*novis*;)

Banminth i dubbel dos tar vuxna bandmaskar. De som heter "comp" tar fler stadier av bandmasken och ges i enkel dos, tar även rundmaskar ordentligt.

Ok, tack för hjälpen!

Glömde svar på hur hon är maskad innan.

När vi stog i förra stallet så hade vi en stallägare som ansvarade. Hon såg till att vi tog prover på våra hästar, hon tog emot svaren på mejl och pratade med vetten om vilket medel, sen la hon det i stallet och de som hade smittade hästar fick maska, så lite osäker på vilken mängd vilket år, men min har alltid maskats, osäker på vilken sort vi använt. Noromectin/bimectin och ngn gång banmith tror ja. Sist va det bimectin iaf!

Tack igen!

Men var det bara en avmaskning efter varje prov eller fortsatte ni under säsongen? Jag får känslan av att den vet ni haft kontakt med inte riktigt var med på hur medlen funkar.

Hmm, stallägaren pratade med labbet och "deras" vette, så jag hoppas verkligen vi har fått rätt grejer!

Men har nu pratat med min klinik och eftersom hon tappar hull och aldrig fått ngt "comp" medel så blir det det nu, tack igen!!

Liknande trådar

T
Foder & Strö Tänkte kolla om någon av har lite idéer kring mitt sto. Fullblod som går alla tre grenar, 11år. Nu kring fällning tappar hon i...
Svar
11
· Visningar
3 436
Senast: ch791022
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 812
Senast: zoowie
·
N
Foder & Strö Min häst har alltid haft lätt att hålla hullet, hon har blivit tjock så fort hon tittat på en grästuva och har inte behövt så värst...
Svar
13
· Visningar
825
Senast: Jessica
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka