Kan det va kissing spines??

S

Sorba_

Okej nu har jag läst lite i olika trådar om kissing spines....
Har en valack som har väldigt svårt att både länga och samla sina gångarter. Han masseras typ en gång i månaden av en massör och hon har sagt att han är spänd i ryggen, precis ovanför virvlarna. Det har dock släppt mycket efter hennes behandlingar. Ponnyn är en låång häst. Han ömmar inte i ryggen alls.. men funderar ändå på om det kan vara ks?? Ibland i traven blir han jätte "hackig" när han går på volt i vänstervarvet, alltså inte halt men det känns nästan så. Min tränare brukar säja att jag bara ska driva fram det och då släpper det men... det känns ändå konstigt. Händer inte på rakt spår eller i höger varv. Han har extremt svårt att bygga muskler.
Överlinjen är typ obefintlig :eek: Iofs går han på en ej analyserad foderstat men om två veckor får vi hem nytt hö och det ska göras en analys. Men oavsett hur mycket mat man proppar i han så bygger han ingen överlinje..

Hur märker man ks?? Han har sett ut som att han har ont när man rider och är alltid glad. Men framåtbjudning har han inte alls :crazy:

Vad tycker ni?? Han har inget i benen eller så, kollades på klinik för ett halvår sedan typ... när tränaren trodde att "hacket" var hälta.

Sv: Kan det va kissing spines??

Något fel är det ju. Mycket stämmer in på min förra ponny som togs bort i KS, men en del inte- som att han inte ömmar. Kolla upp så fort som möjligt säger jag.

Kolla upp hur? Genom röntgen? Går sånt på försäkringen :crazy:
Är för tillfället inte rätt tidpunkt att göra ännu mer hål i plånboken och vill inte oroa mamma (hon mår inge vidare just nu :() med nåt sånt här.. det var därför jag tänkte spåna lite här vad det kan vara innan vi gör något. Massören har sagt att när han går och hon tittar på honom bakifrån så skjuter han lixom ut rumpan till vänster hela tiden och hon har sagt att hon tror att han har en sne kota? Hon tyckte även att vi skulle ta honom till en kiropraktor som skulle lösa nåt ... tror jag :crazy:

Hejsan! Vad jobbigt det låter för dig :( Jag har inte erfarenhet av kissing spines men kan berätta om vår superfina 6 åring som dömdes ut pga ks...

Vi upplevde att han var lite ojämn bak i höger varv när vi red, ställde honom på vila 2 veckor och red i gång igen, samma sak. Hade veterinär ute som ville ha honom till klinik för röntgen. Vi åkte med honom, de röntgade och kom ut och sa att han har kissing spines, det är bara att ta bort hästen!!! Vi blev helt chockade, våran fina häst :cry:
Veterinären kände och klämde, och han visade inte att han hade ont alls. Det kanske var lite dumdristigt men vi ville inte avliva honom bara sådär när han inte hade ont. De hittade också en inflammation i ett bakknä som de behandlade och vi åkte hem.
Uppfödaren äger halva hästen och skulle åka med en annan till en annan klinik senare i veckan. Hon visade då plåtarna för chefsveterinären där, eftersom hon tyckte det var så konstigt att hästen gått 130 felfritt flera gånger med KS. Han tittar på dem och säger, -Det där är INTE kissing spines. Plåtarna är dåligt tagna, det är inget fel på hans rygg! Men vill ni vara helt säkra så kan ni komma hit och röntga ännu en gång.
Sagt och gjort, och visst! De nya plåtarna visade inget ovanligt alls. Nu är han i full gång igen och kvalad till Flyinge =D Debuterad 140 med ett nedslag.
Tänk om vi hade tagit bort honom!

Ja det där blev ju lite utanför tråden, men ville göra alla uppmärksamma på att det inte alltid stämmer med diagnoser, och det gäller att kolla upp ordentligt om det känns som att något inte stämmer!

Hejsan!
Har en häst med ks. Fick diagnosen ganska nyligen, 2 månader sen. Hon ömmade väldigt mycket i ryggen och en veterinär var ute och kände igenom. Hon rekommenderade att vi röntgade igenom ryggen och hon var även lindrigt halt vid longering.
Samma som det var för din var hon lite hackig på böjt spår mest i höger varv. Hon gick och slängde rätt mycket med huvudet i alla gångarter i stort sett, böjt spår var bara att glömma då hon bara snurrade omkring och blev som en förändrad häst.

Klinik, böjprov visade att hon var halt på nästan alla 4 benen och både högt och lågt. Men sakta men säkert blir hon bättre och bättre. Röntgen visade en massa förändringar (har bara haft henne drygt halvår) bland annat ks, lös benbit pålagringar. Det blir dyrt men med kiropraktor verkar det bli bättre och bättre. Kiropraktorn sa till veterinären, när han känt igenom hästen, att det var bland det värsta han sett. Hennes ländkotor var förskjutna 3 cm vilket är enormt! Nu är hon mjuk och fin i halsen, ömmar inget vid tryck på ryggen, och hon blir rakare i kroppen. Alla hennes täcken har åkt på sniskan oavsett, nu vart det ju väldigt klart varför.
Det enda som är kvar nu är den lösa benbiten som spökar, måste nog tas bort ändå.
Hon är ju i varje fall väldigt fin att se på i hagen :angel:
Och världens finaste häst. Vill bara ha henne frisk...:love:
Lycka till med fin kuse, ks är inte lika med avlivning....
Röntgen går på försäkringen om ni inte fått reservationer på ryggen tidigare.

Hur kunde din häst gå igenom en veterinärbesiktning med såna "fel, skador"? Du hade bara haft henne i ett halvår va?
Hoppas hoppas det blir bra!!!
Inte hade jag en aning om att hästar kunde bli återställd från KS :o

Röntgen går på försäkringen om ni inte fått reservationer på ryggen tidigare.

Hur mycket går på försäkringen? Hur mycket kostar en röntgen? Är självklart orolig men samtidigt har han aldrig visat något tecken på att han har ont och det menar jag verkligen. När han bjuder framåt, tex. ute på en åker om jag jobbar honom på böjt spår hackar han inget? (konstaterade jag idag) Har det något med saken att göra? Borde han inte hacka hela tiden oavsett vart vi rider det böjda spåret på om han har ont?

:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Puttar så att fler ser och svarar!

Hihi, nu kom jag på hur man hittade tillbaka till trådar man svarat i.. :angel:
Svarar Bellini och Sorba samtidigt.
Hur mycket som går på försäkringen är olika. Om du har fast självrisk +20% på beloppet. Annars blir det bara självrisken.
Sist vi var in och röntgade (framhov) 6 bilder blev det totalt 1270 kr. Sen tillkommer det för lugnande och sen förhoppningsvis behandling.

Min pålla var till och från. Vissa dagar kunde hon gå hur fint som helst på böjt spår i form, men andra blev bara hemskt. Hon har fuskat med vänster bak och när hon har gjort det hon gått finare men inte lika ärligt. När man kommit åt henne ordentligt har hon protesterat. När vi kände igenom ryggen trodde vi att det onda kom från en ny sadel (som ligger bra), från att ha gått med en för liten sadel som inte alls passade.

Men ja, frågan är HUR hon kunde gå igenom en besiktning. Vi misstänker starkt att hon fått smärtstillande. Det är ju lätt att ge i maten och hur många tänker tanken att ta ett blodprov?!

Hästen kan ju aldrig bli "återställd" från KS men man kan ju lindra och hålla smärtan borta.
Ärlig form tar isär kotorna lite lite och med lite extra muskler ovanpå. Huvudet högt blir tvärtom, trycker ihop kotorna lite. Brukar själv sitta och fundera och trycka ihop och dra ut ryggraden lite.

Men tyvärr Sorba så skulle jag åka in för att verkligen kolla upp vad som är på G. Att hon är sned pekar ju på något.
Lycka till!

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 636
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 902
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 756
Senast: klystron
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 042
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka