Kan det ha med fällningen att göra?

I

Import

Hej, var och (hopp)tränade med min ponny igår, gick superdåligt. Han är annars pigg på hinder osv men denna dagen vägrade han gång på gång på gång.
Han har garanterat inte ont någonstans, och är pigg vid hantering men så fort man börjar kräva något av honom orkar han inte.
Tränaren kom med många förslag på orskaker tex fällningen (då han blev seg förra året också vid fällning), dålig dag, för lite havre osv.

Finns det något man kan göra för att få honom pigg på hinder igen (måste poängtera igen att han garanterat INTE har ont eller är skadad)... Han går på ca 700g havre, 5 dl betfor (uppsvälld då) och b-vit, plus vanliga vit.. Han är 12årig arabvalack.

Har tex hört om jäst och b-vit sprutor men hjälper detta mot segheten?
Snälla vill ha svar... :confused:

Sv: Kan det ha med fällningen att göra?

Det kan ha med fällningen att göra. Blev han sånhär förra året med?

Hur VET du att han inte har ont någonstans?
Hästar behöver ju inte visa en uppebar hälta för att ha ont sas.
Om han normalt är pigg och tycker det är roigt att hoppa och nu helt plötsligt är seg och vägrar skulle jag (om jag var du) kolla hästen hos vet. iaf.
Jag tycker problemet verkar lite för stort för att "bara" vara B-vitaminbrist... Just det faktum att han inte "vill" eller "orkar" när du kräver saker om han normalt sett inte strular tycker ajg är en varningsklocka på att ngt inte står rätt till.

Senast ändrad av en moderator:

Är hästen frisk i övrigt kan det mycket väl vara fällningen. Det finns flytande b-vitamin att hälla i fodret, men även sprutor som vet. ger.

Cahs: Ja det blev han, seg och trött...

Mellis: Vet. var här för inte jättelängesedan och han hittade inget :P Han är endast seg vid hoppning, älskar fortfarande att galoppera och dressyra fast är seg att driva på.. Svårt att förklara :S

Dangerose: Han får redan flytande b-vit i fodret, tänkte mest om det var någon som kunde något om jäst :)

Förra året gick han även ner mycket i vikt vid fällning/pälssättningen

Om hästen går ner under fällningen kan det kanske vara en idé att öka fodergivan? Främst höet, men även kraftfodret.

Pälsfällning har hästar inga problem med, det är att sätta NY päls som tar kraft. Det du kan göra tills nästa år, för nu är det i senaste laget, är att öka proteinet till hästen. Det går åt mycket protein att sätta ny päls. Och du har helt rätt ang B vitaminet, effektivare är att ge injectioner istället för dagligen i maten. Men hästar behöver inte direkt b vitamin vid pälstider utan ökat näringintag. Visst kan en del märka skillnad vid b vitaminintag, men då handlar detta istället om att B vitaminet ökar ämnesomsättningen för hästen, inte direkt att den måste ha det bara för den sätter ny päls. Päls innehåller inget B vitamin.

kl.
jag ger mina flytande bvitamin pa hosten och aven emellanat. nu faller de som idioter och det viktiga ar att fortsatta borsta pa dem...

angaended hoppning Kanske du skulle lata bli att hoppa for ett tag och lata honom gora andra saker, som att bara vara hast.... Han kanske har surnat till lite, ochbehover en break fran det..For mkt av det "goda" ar inte heller bra.

Och det kan ju handa hasten har vartrotthet.. Jag ser det pa mina sma (unghastar) att vissa dagar ar de sa sega det liknar inte ngt.. Jag late bli dem da, och later dem bara vara.. En dag eller sa senare ar de som vanligt igen..

Pälsfällning har hästar inga problem med, det är att sätta NY päls som tar kraft. Det du kan göra tills nästa år, för nu är det i senaste laget, är att öka proteinet till hästen. Det går åt mycket protein att sätta ny päls. Och du har helt rätt ang B vitaminet, effektivare är att ge injectioner istället för dagligen i maten. Men hästar behöver inte direkt b vitamin vid pälstider utan ökat näringintag. Visst kan en del märka skillnad vid b vitaminintag, men då handlar detta istället om att B vitaminet ökar ämnesomsättningen för hästen, inte direkt att den måste ha det bara för den sätter ny päls. Päls innehåller inget B vitamin.

Intressant :idea:

Betyder det att man kan ge B-vitamin i viktminskningsfrämjande syfte?

Jag är inne på samma linje!
Om vi nu förutsätter att hästen är helt fräsch men ändå inte vill hoppa måste man hitta tillbaka till hopplusten igen! Helt ärligt - hur kul är det att hoppa med en häst som inte VILL?
Kanske behöver ni lägga om ert träningsschema? Rid ut mer och hoppa mindre.

Jag gav lite foderjäst till min häst när hon skulle ner i vikt, innehåller massa B vitamin + högvärdigt protein (hon skulle ju även sätta muskler)
Gav 10 kg hö + lite halm och krafft grov + lusern i liten mängd.
Hästens normalvikt är ca 420 kg.
Skrittade en timme om dagen och resterande halvtimme kombinerades skritt, trav, galopp under korta stunder i taget. Hon tappade snabbt övervikten och satte muskler fint :)
Vet ju dock inte hur stor del foderjästen påverkade ;)

Betyder det att man kan ge B-vitamin i viktminskningsfrämjande syfte?[/QUOTE]

Hade ju varit praktiskt, men nej, prova inte det, b-vitaminer ökar ofta aptiten också nämligen;)! En iof inte helt ologisk följd av ökad ämnesomsättning kanske...

Cahs: Ja det blev han, seg och trött...

Mellis: Vet. var här för inte jättelängesedan och han hittade inget :P Han är endast seg vid hoppning, älskar fortfarande att galoppera och dressyra fast är seg att driva på.. Svårt att förklara :S

Dangerose: Han får redan flytande b-vit i fodret, tänkte mest om det var någon som kunde något om jäst :)

Förra året gick han även ner mycket i vikt vid fällning/pälssättningen

Klart du kan prova foderjäst, b-vitinj, olja, ökat proteinintag osv om hästen verkar nergången - det är ju inte så ovanligt just vid pälssättningen. Det som gör mig fundersam är att det bara är hoppningen (om du nu inte hoppar väldigt mycket annars...) för då skulle jag ju vilja kolla upp hans rygg ordentligt, vet på klinik. Hade en väninna med en häst som också plötsligt gick ner sig och började vägra och hon hade kotförändringar i både rygg och hals. Nu kan vi ju hoppas på den enklare hoppfullare varianten om pälsen, men jag hade nog velat utesluta andra sådana saker!
Lycka Till!

Betyder det att man kan ge B-vitamin i viktminskningsfrämjande syfte?

Hade ju varit praktiskt, men nej, prova inte det, b-vitaminer ökar ofta aptiten också nämligen;)! En iof inte helt ologisk följd av ökad ämnesomsättning kanske...[/QUOTE]

Skit oxå ;) Visste väl att det skulle vara för bra för att vara sant.

Vår ponny började helt plötsligt att bli svettig utan att göra speciellt mkt och på träningarna visade han tydligt att han inte var sig själv,i boxen åt han inte upp maten.Då jag fört dagbok från förra året så såg jag att han visade samma symptom förra året och vi valde nu att efter ha pratat med vet. att ge honom B-vitamin spruta! Det var det bästa vi kunde ha gjort! Nu är han vår glada kille igen och han visar att han orkar igen.

Tack så jätte mycket för alla svar :D har nu en del tips till nästa år då :)

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 565
Senast: sorbifolia
·
Dressyr Äger en 8 åring jag haft i snart 3 år. Tanken var allroundhäst men vi fastnade för dressyren och har sen ett år tillbaka gått från LC...
2
Svar
27
· Visningar
4 602
Senast: Novali01
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 531
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 370
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka