Kan de få hosta av styngflugeägg ?

gylle

Trådstartare
Har en fyra åring som oförklarligt pang bom börjat hosta då och då, torr skrällig hosta som för mig påminner mkt om hur fölungarna kan hosta när de får spolmask. Hon har aldrig haft problem med spolmask så verkar långsökt att hon skulle drabbas av det vid 4 års ålder.

Iofs går hon tillsammans med det sto vi har som har problem med att hon inte bildar immunförsvar mot spolmask men den är strikt avmaskad hela tiden så borde inte kunna släppa ut någonting.

Till saken hör att jag hittade styngflugägg på hennes ben några dagar innan jag hörde den första hostan.

Finns inte tillstymmelse till tendens till förkylning på henne och hostan är som sagt torr, det är inte mkt hon hostar utan det kommer ett anfall när hon hostar några gånger riktigt ordentligt för att sedan inte hosta på flera timmar.

Finns inga yttre omständigheter som skulle kunna utlösa hostan (som dålig luft eller dammigt hö) hon har heller inte haft kontakt med någon utifrån så att det skulle kunna vara smitta det handlar om.

Började därför fundera på det här med styngfluge äggen om de kan ge samma typ av retning som spolmasken ger iom att jag upplever hostan så snarlik som jag sett hos föl med spolmaskangrepp. Om så är fallet hur angriper man det avmaskningsmässigt, hon är dessutom endast 5 veckor gången sedan hon fick Noromectin (hade 350 epg blodmask på träckprov i våras så avmaskas med 8 v intervall) skulle man trots allt misstänka att det kan på något sätt vara spolmask från det andra stoet så hur gör man då, det stoet har ivermectinresistenta spolmaskar, är det spolmaskägg som spökar måste de alltså tas med bantminth vilket ju då inte tar om det skulle vara styngflugan då den tar ju bara ivermectin. Vad tusan gör man att köra i henne en av var känns inte så kul. Samtidigt är det ju inte vuxna äggläggande maskar det handlar om så de lär ju inte synas på ett träckprov.

Sv: Kan de få hosta av styngflugeägg ?

Styngflugans larver borrar sig ner i tungan och vandrar ner mot magsäcken och kan säkert orsaka retningar på vägen på vissa hästar. Spolmaskarna hamnar i lungan och hostas upp, så är inte fallet med styngflugans larver dock.

Styngflugans larver borrar sig ner i tungan och vandrar ner mot magsäcken och kan säkert orsaka retningar på vägen på vissa hästar. Spolmaskarna hamnar i lungan och hostas upp, så är inte fallet med styngflugans larver dock.

Ok då finns det alltså en chans att det kan vara det, för nog verkar det väl konstigt att hon skulle drabbas så hårt av spolmask att hon får hosta av det när hon är 4 år gammal (om vi bortser från att jag inte får ihop att hon skulle fått i sig ägg från det andra stoet trots allt).

Det finns väl ingen möjlighet att komma åt dessa styngflugelarver avmaskningsmässigt nu eller ?

Jodå, styngflugelarverna kommer du åt med ivermektin-medel redan nu. Risken är ju bara att hon blir återsmittad eftersom flugorna inte gett sig för året än.

Spolmaskens ägg kan leva i MÅNGA MÅNGA år i miljön, så nog kan hon plocka i sig sån smitta även om den andra är avmaskad.

Jodå, styngflugelarverna kommer du åt med ivermektin-medel redan nu. Risken är ju bara att hon blir återsmittad eftersom flugorna inte gett sig för året än.

Spolmaskens ägg kan leva i MÅNGA MÅNGA år i miljön, så nog kan hon plocka i sig sån smitta även om den andra är avmaskad.

OK men om man vill vara på den säkra sidan och avmaska för båda hur gör man då trycker i en spruta av vart ? Och kan jag ge henne ivermetin medel redan nu även om det bara är 5 veckor sedan hon fick senast ? Och hur ställer det i så fall till det med blodmask avmaskningen, iom att det inte tar alla stadier så är där väl ingen blodmask färdigvuxen nog att ta nu, fortsätter de då bara att växa så att om tre veckor är där vuxna äggläggande maskar ?

Har noromectin hemma nu dock slut på fyrantel skall jag trycka i henne en noromectin idag och se om hostan ger sig på ett par dagar och om den inte gör det (det andra stoet har ju delvis ivermectinresistenta spolmaskar så man vet ju inte vilka hon fått i sig om det skulle vara det) utan hon fortfarande hostar om några dagar då trycka i henne även en banminth (eller är det bättre att ta en axilur då, skall ju ändå fixa nytt recept så kan fixa vilket som)

Jag skulle inte avmaska en vuxen häst för hosta utan kontakta veterinären om det känns akut.

Jag skulle inte avmaska en vuxen häst för hosta utan kontakta veterinären om det känns akut.

??? Varför skulle du inte avmaska för hostan ? Hostan stör rejält när den kommer vid fel tillfälle och då damen precis är inriden och rejält efter redan och snart på gång och skall ut och tävla så är det uteslutet att bara låta henne hosta vidare.

Det finns som sagt inga andra symtom alls att gå på inget rossel ingenting och hon har inte varit utsatt för någon som helst smittmöjlighet varför smitta kan uteslutas totalt. Så jag förstår inte riktigt vad en veterinär skulle kunna göra i detta läge mer än gissa precis som jag gör på vad det skulle kunna komma av och säga prova att avmaska och med tanke på hur hostfrekvensen ser ut så är det högst troligt att veterinären inte ens kommer att få höra henne hosta när hon är här. Roligare än så kan man ju ha för sina pengar.

Om styngflugelarver orsakar hostan skulle jag vilja ha ut veterinären, det kan vara bölder eller liknande som orsakar det hela och det behövs mer än bara avmaskning. Tror du att det är spolmask så ta Axilur.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka