Kan bett göra skillnad på som drar upp huvudet?

Indiskalit

Trådstartare
Som rubriken lyder, kan byte av bett göra skillnad på unghäst som gärna vill dra upp huvudet när man tar en förhållning? Tar man lite för mycket (mot vad hästen tycker) så slår hästen liksom upp huvudet rätt upp och "vänder" på det, dvs så att nosen pekar rakt upp. Kan detta vara en fråga om att hon inte gillar bettet (går på tredelat nu)? Om jag bör byta, vad tycker ni att jag ska byta till? Har fått förslag på rakt bett med tungfrihet, vanligt rakt bett, prova ett kortare tredelat, baucherbett, nova bett och delat eggbett. Är något av dessa bett alternativ? :)
 
Sv: Kan bett göra skillnad på som drar upp huvudet?

Det är mycket svårt att svara på. Hur gammal är hästen? Pågår kanske tandbyten? Finns det möjlighet för bettfel? Hur gör du förhållningar? För tydliga och hästen inte är stark nog för att bära sig och svara på dom? Det är rätt mycket som ska klargöras innan man kan ge ett bra svar så ta kontakt med en veterinär som kollar munstatus och anlita sen en bra tränare som kan lotsa dig rätt.
 
Sv: Kan bett göra skillnad på som drar upp huvudet?

Det är mycket svårt att svara på. Hur gammal är hästen? Pågår kanske tandbyten? Finns det möjlighet för bettfel? Hur gör du förhållningar? För tydliga och hästen inte är stark nog för att bära sig och svara på dom? Det är rätt mycket som ska klargöras innan man kan ge ett bra svar så ta kontakt med en veterinär som kollar munstatus och anlita sen en bra tränare som kan lotsa dig rätt.

Amen :bow:
 
Sv: Kan bett göra skillnad på som drar upp huvudet?

ett rakt mjukt bett hade jag nog prövat, om inte en mjukare hand och mjukare tygelhjälper har hjälpt. alternativt ett bettlöst träns.

min foderhäst slår med huvudet när man glappar i tygeln, hon är känslig för alla hjälperna helt enkelt och kräsen med tygelkontakten. men en remontnosgrimma lädertyglar och en stabil hand så är det mindre slängande. bäst är dock att sluta glappa :p.

men flyr hästen bettet genom att slänga upp huvudet så hade jag testat med rakt bett + remont och att ha så mjuk och stabil kontakt i bettet som möjligt. dvs stabilisera upp bettet så det blir mindre obehagligt för hästen om tygeln råkar glappa i övergångarna.

men en genomgång av tandläkaren är aldrig fel, små sår kan göra stor skada.
 
Sv: Kan bett göra skillnad på som drar upp huvudet?

Vi hade en liknande häst en gång. Han höll på mycket med huvudet alltså. Vi tog dit tandläkaren och det var anledningen var en vargtand :) är hästen också ung, så är det inte omöjligt
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet...
Svar
14
· Visningar
1 643
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 990
Senast: Aconite
·
Utrustning Har ni några tips till bett till känslig häst? Min häst har ett sprengerbett, dynamic med d-ringar, vilket fungerar bra men upplever att...
Svar
7
· Visningar
2 195
Senast: user19728
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp