Kan "alla" hundar trivas i hundgård?

Bison

Trådstartare
Rubriken blev kanske lite oklar.
Nu drömmer jag fritt lite om framtiden och hur jag skulle vilja bo.
Dök upp ett jättefint litet torp ute på landet som var lagom stort och med stor, fin tomt och samtidigt ganska nära centrum.
Där hade det passat jättebra att bygga hundgård och isolerat hundhus. Men är det verkligen för alla hundar?
Jag har jättesvårt att se min bortskämda, latmask trivas där, han som vill ligga inne i en soffa och bli kliad på magen 😅

Vad har ni för hundar i hundgård? Hur ser hundgårdarna ut?
Hur länge är de där?

Jag är lite sugen på Shitzu som nästa hund, gärna två.
Skulle jag leva och jobba som jag gör nu skulle det inte bli heldagar i hundgård utan några timmar på förmiddag eller eftermiddag.

Det är väl en träningssak som allt annat. Tror det går att lära de allra flesta att tycka om att vara i hundgården. Däremot är det klart att det ofta är lättare att vänja in en valp från början än en vuxen hund (och självklart är det inte för alla-alla med det finns ju alltid undantag). :)

Nej, det är inte för alla. Men största problemet är ju rymmare och hundar med ensamhetsångest, upplever jag. Hundar som du beskriver din, kan jag ändå tycka vänjer sig efter en tid.

Som shih-tzufrälst säger jag förstås go fot it! Men med en varningens finger, pälsen kan bli ett bekymmer. Jag har ju hållit mina egna nerklippta och vintertid skulle det inte ha varit tal om att ha dem i hundgård eftersom jag rakat allt. Lämnas hår kvar bildas det fort snöbollar vid sådant väder. De är inte särskilt köldtåliga, och vissa är även värmekänsliga. Ensamhetsångest finns i rasen.

Jag tror inte heller att alla hundar trivs i hundgården. Vår hund accepterar att vara där, men det är inget ställe som han själv uppsöker.

Vi förbjuder att folk pratar med honom när han är hundgården, så vill man kela eller prata med honom så får han komma ut därifrån. Då vi har mycket personal på gården i perioder så är det ohållbart även för honom om han tror att alla vill prata med honom, men även att hundgården är hans fredade zon.
Hans tid i hundgården varierar, ibland är det bara nån timme och vid enstaka tillfällen kan det bli uppåt 12 timmar. Vi prövade att inreda hundgården men vi har upptäckt att han trivs bäst i hundkojan eller på liggplatsen där han har översikt över nästan hela gården så hundgården är väldigt enkel inredd.

Jag kommer sätta in en hunddörr i altandörren från vardagsrummet och hägna in trädgården. Min är en riktig soffpotatis och på vintern så vill hon mest ligga inne, jag håller henne korthårig och när det regnar behöver hon täcke.
Då tycker jag det är bättre hon kan ligga inne och gå ut och göra sina behov om hon behöver. :)

Nej, det är inte för alla. Men största problemet är ju rymmare och hundar med ensamhetsångest, upplever jag. Hundar som du beskriver din, kan jag ändå tycka vänjer sig efter en tid.

Som shih-tzufrälst säger jag förstås go fot it! Men med en varningens finger, pälsen kan bli ett bekymmer. Jag har ju hållit mina egna nerklippta och vintertid skulle det inte ha varit tal om att ha dem i hundgård eftersom jag rakat allt. Lämnas hår kvar bildas det fort snöbollar vid sådant väder. De är inte särskilt köldtåliga, och vissa är även värmekänsliga. Ensamhetsångest finns i rasen.

Ruben är snart 12 år och detta ligger några år framåt så det är inte säkert att han finns med mig då.

Ruben är nedklippt året runt och jag tänker göra likadant om det blir Shitzu. Behöver dock inte klippa lika kort på vintern :)

Annars kanske @Pilot s idé vara något.

Jag får fundera vidare hur jag skulle vilja ha det.

Ruben är snart 12 år och detta ligger några år framåt så det är inte säkert att han finns med mig då.

Ruben är nedklippt året runt och jag tänker göra likadant om det blir Shitzu. Behöver dock inte klippa lika kort på vintern :)

Annars kanske @Pilot s idé vara något.

Jag får fundera vidare hur jag skulle vilja ha det.

Ska man inte ställa ut rekommenderar jag verkligen nedklippt, så mycket mer lätthanterligt (och bättre för hunden, faktiskt). Fyfan när man stod och skulle reda ut de där pälsarna, en hund tog jävlar i mig två timmar... :arghh:

Dök upp ett jättefint litet torp ute på landet som var lagom stort och med stor, fin tomt och samtidigt ganska nära centrum.
Där hade det passat jättebra att bygga hundgård och isolerat hundhus. Men är det verkligen för alla hundar?
Jag har jättesvårt att se min bortskämda, latmask trivas där, han som vill ligga inne i en soffa och bli kliad på magen 😅

Hur länge är de där?

Skulle jag leva och jobba som jag gör nu skulle det inte bli heldagar i hundgård utan några timmar på förmiddag eller eftermiddag.
Jag skulle säga att det inte är för alla! Till stor del en träningssak, men vissa hundar trivs verkligen inte. Gråhunden och wachteln är väldigt snabba till hundgården när de ska in där medans de andra helst inte är i hundgården. Med Ata och Modo har vi gjort precis likadant, börjat när de var valpar men Modo tycker inte det är så kul att behöva vara där.

Våra hundgårdar är hyfsat enkla, en upphöjd liggplats och en koja med ”altan” 😅 Gråhunden sover helst i sin koja eller på bänken, så hon är ibland där mer än 12 timmar. Hundgårdarna ligger så till att de ser väldigt mycket.

Ska man inte ställa ut rekommenderar jag verkligen nedklippt, så mycket mer lätthanterligt (och bättre för hunden, faktiskt). Fyfan när man stod och skulle reda ut de där pälsarna, en hund tog jävlar i mig två timmar... :arghh:

Kan tänka mig det 😅
Ruben blir ju smutsig bara han tittar ut såhär års. Mardröm om han skulle vara fullpälsad.
Blir så mycket piggare, gladare, mer rörlig och lättskött nedklippt så det konmer jag absolut fortsätta med om det blir en till pälsig ras :)

Jag tror att det är en träningssak för de flesta hundar.

Men många hundgårdar som jag sett är på tok för små och har ingenting som bjuder till egen aktivitet hos hunden/hundarna, där tror jag att det finns mycket att göra för att få hunden att trivas.
Även hundhusen måste vara anpassade för den hund som ska vara där, både med liggplatser och trivsel.
Nej, hunden är inte en människa, jag vet det! Men den är inte heller gjord för att ligga och sova hela dagen och gå ut på en grusplätt eller gräsplätt på 10 m2 och pinka. Den behöver stimulans även när vi inte är där eller iallfall ska valet finnas där, tycker jag.

Jag vet en salukiuppfödare som gjort som @Pilot föreslagit. Hon hade ett litet rum i huset som blev hundrum, och därifrån fanns det lucka ut till en bit av tomten (inhägnad med riktigt bra staket). Att hon hade separat hundrum tycker jag var bra, för tja, hundarna kan ju inte torka tassarna på sig själva om de går ut när det regnar eller om de får för sig att gräva ute och sedan komma in :p

Hade jag haft möjlighet hade jag själv gärna bott så. Jag tror att mina hundar hade älskat det, framförallt att kunna gå ut och sola när de ville under sommaren.

Min border collie valp älskar sin hundgård som är av minimimått med ett hus på 2kvm och en utkiksplats. Hon ligger mycket hellre där än inne när hon inte kan vara med, då kan hon ju kika på massa intressanta saker. Ligger oftast i det halmade huset med huvudet utanför och kikar.
Just nu är hon där när vi ex åker och handlar och på morgonen och kvällen när hon får sin mat. Planen är att hon ska kunna vara där när vi arbetar. (Och planen är att de ska vara 2st)

Hon är uppfödd i hundgård från 4v ålder tills hon var 10v då jag hämtade henne så har inte behövt vänja henne.

Min ena skulle definitivt inte trivas i hundgård, den andra tror jag skulle göra det med träning. Tvivlar dock på att de någonsin skulle kissa där, än mindre bajsa.

• Gilla
Reactions: Sel
Min ena skulle definitivt inte trivas i hundgård, den andra tror jag skulle göra det med träning. Tvivlar dock på att de någonsin skulle kissa där, än mindre bajsa.

Med rätt koja tror jag att båda mina skulle kunna trivas, men det är samma här. Shiban skulle definitivt ALDRIG göra ifrån sig i en hundgård. Hon gick inte ens på föräldrarnas Enorma gräsmatta, utan var tvungen att hoppa över diket till åkern för att kunna kissa.

Jag kommer sätta in en hunddörr i altandörren från vardagsrummet och hägna in trädgården. Min är en riktig soffpotatis och på vintern så vill hon mest ligga inne, jag håller henne korthårig och när det regnar behöver hon täcke.
Då tycker jag det är bättre hon kan ligga inne och gå ut och göra sina behov om hon behöver. :)
Det är min plan framöver om livet går som jag hoppas, nytt boende med möjlighet att sätta hundgård i anslutning till huset istället. Men det blir som @Red_Chili skriver ett rum som jag kan stänga ifrån övriga huset, annars har vi nog lera överallt. :D

Det är min plan framöver om livet går som jag hoppas, nytt boende med möjlighet att sätta hundgård i anslutning till huset istället. Men det blir som @Red_Chili skriver ett rum som jag kan stänga ifrån övriga huset, annars har vi nog lera överallt. :D
Hade jag kunnat göra så hade det varit det optimala. Men min hund är bara hälften så grusiga som katterna, så det känns som ett större problem. :o
Jag kommer ha två utgångar till altanen, så tänker att den med hundlucka kan ha matta och dörrmatta, så hinner förhoppningsvis lite skit åka av påväg in.

Hur länge är de där?

Vi har hundluckan i köket till inhängnad trädgård. Kan varmt rekommendera det :)

Hur länge är de där?

Min corgi verkar trivas i hundgården. När han tycker att katterna eller kaninerna är för livade inne så kan han stå vid dörren och vänta. Öppnar jag så springer han själv till hundgården och går och lägger sig i hundkojan. Första gången det hände så försvann han när jag rastade honom på natten innan jag skulle gå och lägga mig. Jag ropade och ropade och till slut så hörde jag luckan öppnas i hundkojan och där stod en trött men ändå nöjd corgi. Jag har ganska långa arbetsdagar så för honom blir det tyvärr långa dagar i hundgården.
Hans hundgård är ganska liten. Jag ville beställa större men gubben sa ifrån. Så han har sina ynka 15 kvm att vara på. Hundkojan är isolerad och har värme, säng och läslampa.
Jag tror nog att dina hundar skulle klara av att vara i hundgård i ett par timmar förutsatt att de är ensamtränade och har lite bekvämligheter i hundgården.

Jag tror att vår Dalmatiner skulle ha svårt att trivas om det inte fanns ett ordentligt uppvärmt hus att gå in i när han fryser. Min BC har bott i hundgård och sovit på halm i sitt hundhus och var nog lyckligast i världen. Aussien skulle nog också trivas, men jag skulle nog behöva sluta klippa honom då, eftersom att han inte är så vädertålig med kortklippt päls, i fall att det regnar t.ex.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka