lizzie

Trådstartare
Vet att man kan ge kamomillte och torkad kamomill till hästar. Jag har dock MILJONER plantor av kamomill i min vinterhage.

Kan hästar äta hur mycket som helst av färsk kamomill, eller behöver jag rensa hagen?

Någon som vet?

/Lizzie

Sv: Kamomill

Vi har också miljoner kamomill i vår vinterhage :p

OT
Inte för det har ngn betydelse men det är inte så vanligt med så stora bestånd av kamomill. Det brukar vara baldersbrå som beter sig så. Den kallas också doftlös kamomill på andra språk. Hästar kan äta båda sorterna men brukar inte tycka så mkt om kamomill. HH

OT
Inte för det har ngn betydelse men det är inte så vanligt med så stora bestånd av kamomill. Det brukar vara baldersbrå som beter sig så. Den kallas också doftlös kamomill på andra språk. Hästar kan äta båda sorterna men brukar inte tycka så mkt om kamomill. HH

Denna växt är garanterad INTE doftlös! :eek: Vad jag kommer ihåg så luktar kamomillen rätt starkt och inte speciellt gott. Och denna växt luktar hur starkt som helst.

Kusarna äter inte i första hand av växterna, men eftersom det inte finns så mycket gräs så slinker det ju med en och annan ned.

Just nu så går hästarna i sommarhagen där det är gräs, men dessa blommor (eller fröställningarna) kommer ju finnas kvar i höst också.

Men skönt att höra att kamomill inte är farligt för pållarna.

/Lizzie

Doftlös kamomill luktar inget eller? Med tanke på namnet alltså :p

Vår "kamomill" luktar också väldigt starkt! Inte direkt illa men de har en väldigt intensiv doft! Hon som äger marken (som har bott där hela sitt liv) säger också att det är kamomill.

KL. Googlade på baldersbrå och kamomill och fick då upp prästkrage-liknande växter. De vi har ser inte ut så så det är nog nåt annat! Men vad :confused: Finns det kanske olika sorters kamomill?

Edit: Sökte på kamomill igen och fick då upp något som kallas Gatkamomill, precis så ser våra ut och luktar som sagt jättemycket!
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/matri/matrmat.html

Senast ändrad av en moderator:

den där heter tunbalderbrå på norska, släkt med baldersbrå. och den luktar ja, men det är inte kamomill..

Som HH säger så är kamomill en rätt sällsynt växt och brukar inte förekomma i såna mängder om den inte är plantad.

Har du någon bild på hur plantan ser ut lizzie? :)

Det jag har i hagen blir ju nästan en halvmeter höga och luktar jättestarkt, så jag antar att det är vanlig kamomill.

/Lizzie

Fortsätter off topic.

Intressant om man gillar att klura på växter! Kamomill är rätt späd.
Den enda andra kraftigt doftande släktingen jag vet är stinkkamomill/surkamomill, Anthemis cotula. Den kan bli större än äkta kamomill. MEN den är nästan utrotad så det vore kul om det var den du hade! Det kan ju också tänkas att det finns korsningar i släkten som inte har ngt namn. HH

Det är säkert surtupp du har i din hage.
Eller baldersbrå som de tydligen heter utan för min hemby...;)

De växer i våra hagar också, i stora mängder! Får de växa upp så blir de runt halvmetern, annars är de kanske någon dm.

Luktlösa skulle jag inte kalla dem, de stinker ganska fränt faktiskt.:eek:

Fortsätter off topic.

Intressant om man gillar att klura på växter! Kamomill är rätt späd.
Den enda andra kraftigt doftande släktingen jag vet är stinkkamomill/surkamomill, Anthemis cotula. Den kan bli större än äkta kamomill. MEN den är nästan utrotad så det vore kul om det var den du hade! Det kan ju också tänkas att det finns korsningar i släkten som inte har ngt namn. HH

Stinkkamomill är rätta ordet :angel: Doften är VÄLDIGT starkt aromatiskt och när den är i full blom så blir de drygt halvmetern höga.

/Lizzie

riktig kamomill är ju ätbar, hur är det med de andra sorterna?
Tänker mest på torkad, typ som te eller nåt :P Men kan hästarna äta det?

Lånar min egen knapp. Ja 'våra' är bara en decimeter drygt. Intressant detta :D Ska jag ta kort på dem kanske?

Sökte på Tunbalderbrå och det är MYCKET likt de vi har.

Står också på den här samma sida som förut, att just den växten som heter Tunbalderbrå på norska, heter Gatkamomill på svenska.

"Hela växten doftar aromatiskt liksom den andra arten i släktet, kamomill (M. recutita)"
"är numera vanlig i hela landet på kulturpåverkad mark. Den växer ofta vid gårdar, vägar och stigar."
(Våra hagar är ju gammal mark som inte gödslats eller plöjts på vääääldigt länge.. Hästar har där gått endast några år.)

Då är det ju en kamomill i alla fall? Eller :p Den kanske har blivit planterad en gång i tiden.

HH vet vad hon snackar om:bow:

Det är OGRÄS!!!! Baldersbrå o är inte Kamomill.

Klart det kan vara baldersbrå. Viktigast är i alla fall att få reda på att hästarna inte blir sjuka av att äta det som växer i hagen. Om det sedan är kamomill eller baldersbrå är oväsentligt för min del. Enligt HH är båda sorterna ofarliga för pållarna och då litar jag på det :bow:.

/Lizzie

KL. Googlade på baldersbrå och kamomill och fick då upp prästkrage-liknande växter. De vi har ser inte ut så så det är nog nåt annat! Men vad :confused: Finns det kanske olika sorters kamomill?

Edit: Sökte på kamomill igen och fick då upp något som kallas Gatkamomill, precis så ser våra ut och luktar som sagt jättemycket!

Hej! Vet inte om någon fortfarande använder denna tråd. Men i alla fall måste bara påpeka att gatkamomill är GIFTIGT för hästar, det finns hästar som DÖTT av att ha fått i sig denna växt!:eek:
Så länge hästarna har annat att äta går dom inte på blommor eller liknande men när gräset tar slut äter dom även smörblommor, gatkamomill och andra "blomväxter"!

Hej! Vet inte om någon fortfarande använder denna tråd. Men i alla fall måste bara påpeka att gatkamomill är GIFTIGT för hästar, det finns hästar som DÖTT av att ha fått i sig denna växt!:eek:
Hur många "rykten" finns det kring olika växters giftighet? Borde nästan samla ihop alla i en egen tråd snart. Det blir litet som vandringssägner av typen Råttan i Pizzan...

Ja, det finns verkligt giftiga växter och några av dem äts även gärna av djur (sprängört, ekollon i stora mängder...). Det finns även växter som inte är giftiga men innehåller olika typer av bitterämnen så att de inte är populära bland hästar (skräppor!).

En bra lista över giftiga växter finns på naturhistoriska riksmuseets hemsida: http://linnaeus.nrm.se/flora/giftig.html

Giftinformationscentralens hemsida är inte lika bra för oss hästägare eftersom den även listar krukväxter och liknande: http://www.giftinformation.se/AlphaList_vaxt.asp?CategoryID=6231&pAlpha=all&pDisplayType=0

Ojdå. Våra hästar måste vara släkt med Jesus då de lever och mår bra fortfarande.

Det är fullt med "kamomill" (eller vad det är?) här som sagt. I år också, det doftar när man går förbi hagen bara. Smörblommor har vi också en del.

Men självklart har hästarna tillräckligt med bete/foder, så de äter inte kamomillen i vilket fall men de lär inte undgå att få i sig någon enstaka..

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
564
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
146
Senast: ako
·
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
259
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Dum fråga kanske men… När jag beräknar foderstat till våra hästar så behöver jag lägga till 20 gram MSM för att få rätt nivå på svavel...
Svar
10
· Visningar
470
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka