Kamerainställningar

lizzie

Trådstartare
Ska ut ikväll och förhoppnignsvis fota fyverkerierna vid slottet i stan. Ska ha med mig min systemkamera, men jag har aldrig fotat just fyverkerier. Vilka inställningar är lämpliga att använda? Alltså när det gäller tid och bländare. Behöver jag ha med mig stativ?

Tacksam för tips!

/Lizzie
 
Sv: Kamerainställningar

Synd att jag inte såg den här tråden igår, innan jag gav mig av. Fick du några bilder? :)

Själv placerade jag mig på en udde med utsikt över mälaren och halva staden Västerås.
En av bilderna:
377507_10150652805507542_727117541_11863722_940861770_n.jpg
 
Sv: Kamerainställningar

Testade lite och fick några bra bilder. De som blev bäst varpå inställningen bländare 8 och 2 sek, ISO 200. Släpade med mig stativet som tur var :)

/Lizzie
 
Sv: Kamerainställningar

Synd att jag inte såg den här tråden igår, innan jag gav mig av. Fick du några bilder? :)

Själv placerade jag mig på en udde med utsikt över mälaren och halva staden Västerås.
En av bilderna:
377507_10150652805507542_727117541_11863722_940861770_n.jpg



Jättefin bild!

En slutartid på 13 sek, innebär det att bländaren är öppen i 13 sek? Jag tänker att bilderna borde bli jättesuddiga eftersom fyrverkerierna rör sig så snabbt :)
 
Sv: Kamerainställningar

Ja, det betyder att bländaren står öppen i 13 sekunder. Jag använder stativ, slår på live view och sen zoomar jag in på en viss punkt, i detta fallet fokuserade jag på husen på andra sidan vattnet. (Detta för att kunna se ordentligt att jag får skärpan rätt) Sen tog jag en testbild med slutartid på 2-3 sekunder, bara för att kunna zooma in på bilden och kontrollera skärpan. Det är lätt att skärpan sitter precis på husen om man har en för liten bländare, men iom att jag ställde den på 11 så har jag ett lite större skärpedjup. Hade jag haft bländaren på 2.8 hade skärpedjupet varit svårt att placera rätt. Om fyrverkerierna i den här bilden hade skjutits ut över vattnet, så hade jag fått fokusera på husen och sen dra bak fokus någon millimeter. Annars hade fyrverkerierna varit närmare än skärpe-punkten och blivit suddiga :) Nu drog jag bak fokusen en anings aning, en halv mm kanske, för att få ljusspåren perfekt skarpa och få husen något, lite mer oskarpa för att skilja ut fyrverkeripjäsen.

Raketerna skjuts ju upp väldigt snabbt, men det är faktiskt ingen nackdel här. Då slipper man nämligen få med uppskjutningsljuset :) Nu får man bilden från att pjäsen briserar, och ljusspåren blir långa och fina. Och så länge skärpan sitter där den ska, så blir det inte suddigt :)

Det kräver lite träning att få det precis som planerat, men det är ju lite det som är utmaningen :)
 
Sv: Kamerainställningar

Du hittar mina bilder på min blogg. Se länk i min profil.

/Lizzie
 
Sv: Kamerainställningar

Förhoppningsvis blir det fler tillfällen till att fota fyverkerier :). Tack för länken!

/Lizzie
 
Sv: Kamerainställningar

Lite sent ute, men stativ är väl nästan ett måste tycker jag. Annars blir det stört omöjligt att få till de långa slutartiderna som behövs. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Mamma har ett par gjutjärnspannor som hon gillar att använda men har slutat att vilja använda dem sen de slutade sälja det bästa...
Svar
16
· Visningar
439
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
620
Senast: lizzie
·
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
606
Senast: lil-sis
·
Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
1 025
Senast: Gulis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp