Kallt!!!! Hur klär jag hästen.

K

Kellygirl

Imorgon ska vi gå till ridhuset och det tar ca 15 minuter att gå dit. En bra skrittrunda helt enkelt. Nu till min fundering. Det kan bli ner till 10 grader kallt, räcker det att bara ha ett ländtäcke på eller ska jag helt enkelt gå ner med ett vintertäcke?

Sv: Kallt!!!! Hur klär jag hästen.

Antar att du har klippt häst? Du kanske har någon riktigt tjock filt du kan lägga över hästen?

Jag har ett ylletäcke som påminner om filt, då kan jag ha ländtäcke och ylletäcke samtidigt. Min häst är klippt. Hur gör alla andra?

-10... det är ju inget! ;) här uppe har det varit ner mot -30 som kallast, jag red viseligen inte då... aja, hur som hellst så räcker det gott och väl med ett ländtäcke! jag använder ländtäcke till min klippta häst när det är mellan -5 och -20 ungefär! och hon fryser inte så länge man rör på henne... däremot så kan det ju vara fra att ha ett svetttäcke över sadeln och allt när mn går hem och hästen är svettig...

min pålle är halvklippt och ganska frusen, har en kvarts skritt tur till ridhuset, slänger på henne ett fleece täcke som jag sitter på, tycker det är enklare än ländtäcke då det bara är att dra av och på utan en massa spännen, sen är det gisigt att sitta på och är det kallt lägger jag det över benen :p

Kellygirl skrev:
Imorgon ska vi gå till ridhuset och det tar ca 15 minuter att gå dit. En bra skrittrunda helt enkelt. Nu till min fundering. Det kan bli ner till 10 grader kallt, räcker det att bara ha ett ländtäcke på eller ska jag helt enkelt gå ner med ett vintertäcke?

Eftersom du ändå säkert behöver någon form av täcke/ filt på hästen efter ridpasset, då den kanske är svettig?
Jag hade lagt på som någon skrev ovan, nån form av lite tjockare yllefilt och svettäcke typ Hansbo som absorberar svetten.:banana:

Min häst är helklippt och när jag rider ute när det är kallt har han ett vanligt ländtäcke fodrat med fleece och ett ridtäcke över också fleece fodrat med vattenavvisande ovansida. Det är ju viktigt att ta hand om hästrumpan när det är kallt :p

Jag bor i Skåne och exakt nu är det - 14grader och det är kallt för oss här i södern.

Kellygirl skrev:
Jag bor i Skåne och exakt nu är det - 14grader och det är kallt för oss här i södern.

Jösses :angel: - 14 C det är töväder för oss!!! Vi har haft kallt länge nu runt - 30 C, men i fredags stor termometern på - 38 C när jag vaknade. Det är kallt...och då är det problem med hästarna och vattnet i stallet!!!

~Ingrid

Jag tycker att ett, helst skrittäcke, gärna i ull eller liknande, men även ländtäcke funkarar, sedan ett stort fleecetäcke uppepå som man sitter på (om du skrittar uppsutten) Du kan du succesivt klä av hästen i ridhuset ju mer ni komme rigång, och har ett täcke kvar att lägga på efter träning!

Bäst är ett fleecetäcke utan gjordar med hals, om din häst blir svettid, du kan ha den nerdvikt på ditvägen, och uppvikt på hemväg.

Det farliga är inte at det är kallt ute, men när de är blöta är det oerhört viktigt att de inte blir kalla, vare sig de bor i Skåne eller Norrland ;)

Ingrid och Lukas skrev:
Jösses :angel: - 14 C det är töväder för oss!!! Vi har haft kallt länge nu runt - 30 C, men i fredags stor termometern på - 38 C när jag vaknade. Det är kallt...och då är det problem med hästarna och vattnet i stallet!!!

~Ingrid

har vart med om drygt -50 hemma uppe i pajko
termometern kunde inte mäta längre ner än det. har för mej att det var runt -54 -55 någonting..
DET var kallt :smirk:
när det sen gick ner till -35 kändes det som rena värmeböjlan

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka