Kalla händer

MissFideli

Trådstartare
Jag har problem med att vissa fingrar "fryser" fort, det är underligt nog mestadels 1 på varje hand. Pekfingret på vänster, långfingret på höger. De blir helt vita. Men bara ibland? Ibland blir det även fast det är 10 plus, ibland svettas jag om händerna utan vantar när det är 5-10 minus. Det gör oftast inte ont, men är obehagligt.
Jag har alltid tänkt att det härrör sig av ridningen på ridskola på i ung ålder där jag i princip varje vecka förfrös händerna. Jag fryser (och svettas) väldigt lätt om både händer och fötter. Men det är svårt när det är så olika?
Vad kan det vara?
Har aldrig rökt en cigarett i hela mitt liv.

Jag har problem med att vissa fingrar "fryser" fort, det är underligt nog mestadels 1 på varje hand. Pekfingret på vänster, långfingret på höger. De blir helt vita. Men bara ibland? Ibland blir det även fast det är 10 plus, ibland svettas jag om händerna utan vantar när det är 5-10 minus. Det gör oftast inte ont, men är obehagligt.
Jag har alltid tänkt att det härrör sig av ridningen på ridskola på i ung ålder där jag i princip varje vecka förfrös händerna. Jag fryser (och svettas) väldigt lätt om både händer och fötter. Men det är svårt när det är så olika?
Vad kan det vara?
Låter som Raynauds fenomen/syndrom.

Vad kan det vara?
Har precis samma. Och fingret som blir vitt blir så inihelvete kallt.....Är inte diagnostiserad men efter en hel del googlande för länge sedan landade jag också att det är Raynauds fenomen/syndrom. Om det inte är det, vad är det då?
Sålde hästen när det inte var hanterbart längre, jag var rädd att förfrysa fingrarna. Skulle ha sålt tidigare.
Att rida var det inte tal om, farligt både med förfrysningsrisk och risk om hästen blir rädd och fingrarna är så avdomnade att jag inte kan hålla i tyglarna/styra.

• Gilla
Reactions: Sel
Varit hos läkare som sade att det inte var det. Genomgick några tester. Men det var 15 år sen, saker kan ju förändrats. Hos mig blir det ju dock värre med åren.

Vad för tester var det?
Jag tycker också det låter precis som raynauds.

När jag var hos läkare så sa han att brukar testa fram det genom att man får hålla händerna under kallvatten i kranen, men jag behövde inte göra det för han såg på mina fingrar att jag hade symptom utan att göra testet.

Vad för tester var det?
Jag tycker också det låter precis som raynauds.

När jag var hos läkare så sa han att brukar testa fram det genom att man får hålla händerna under kallvatten i kranen, men jag behövde inte göra det för han såg på mina fingrar att jag hade symptom utan att göra testet.

Minns inte allt, men nån form av blodprov för reumatism togs i alla fall. Jag blir ju inte så varje gång det är kallt, så det testet är inte så säkert på mig.

Har precis samma. Och fingret som blir vitt blir så inihelvete kallt.....Är inte diagnostiserad men efter en hel del googlande för länge sedan landade jag också att det är Raynauds fenomen/syndrom. Om det inte är det, vad är det då?
Sålde hästen när det inte var hanterbart längre, jag var rädd att förfrysa fingrarna. Skulle ha sålt tidigare.
Att rida var det inte tal om, farligt både med förfrysningsrisk och risk om hästen blir rädd och fingrarna är så avdomnade att jag inte kan hålla i tyglarna/styra.

Det är just ridningen jag undrar över. Tittar på värmevantar, de verkar komma i smidigare versioner nu. Men kostar ju multum istället. Rider inte nu, mycket för att jag är så himla frusen om händer och fötter. Men vill kanske göra i framtiden. Eller så får jag köra, då är kravet på smidighet inte lika stort.

Jag försökte också rida i tredubbla fingervantar när jag växte upp, men gav upp i tjugoårsåldern och kör sedan dess tumhandskar och viker undan lillfingret inne i handsken. Spelar ingen roll hur tjocka fingerhandskar jag försökt använda (t.ex. Hestras tjockaste skidhandskar), det är när fingrarna blir ensamma som det inte funkar.

Jag får också väldigt lätt vita fingrar. Jag brukar lägga små värmekuddar inuti handskarna på handryggen. Jag tycker det hjälper att hålla fingrarna varma också.

Det är just ridningen jag undrar över. Tittar på värmevantar, de verkar komma i smidigare versioner nu. Men kostar ju multum istället. Rider inte nu, mycket för att jag är så himla frusen om händer och fötter. Men vill kanske göra i framtiden. Eller så får jag köra, då är kravet på smidighet inte lika stort.
Sedan jag sålde hästen märkte jag att jag blev bättre då jag slapp att kröka fingrarna om tyglar handtag på tunga vattenspannar, snören på tunga halmbalar och annat. Det verkar som det är det som utlöser mina vita fingrar.
Är dock inte helt besvärsfri. Om ratten på bilen är kall (vintertid) och jag tror att det har gått bra med bilkörningen så kan något finger mycket väl bli iskallt och vitna t o m när jag kommit hem i värmen och inte ens håller om något kallt. Fingret brukar bli varmt igen efter drygt 20 min.

Minns inte allt, men nån form av blodprov för reumatism togs i alla fall. Jag blir ju inte så varje gång det är kallt, så det testet är inte så säkert på mig.

Okej, inget specifikt test för raynauds då alltså? För jag tror inte det finns egentligen?

Jag blir inte heller det varje gång jag är kall, långt ifrån. Ena gången kan det vara -15 grader utan att jag blir vit och andra gången kan det vara +10 grader och jag blir vit. Verkar vara mer hur rått det är i luften eller vad jag ska säga. Man kan ju få det av stress också.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag säger elkläder!

Jag har bra strumpor. Sen en billig väst och billiga vantar.
Men det hjälper att klä mig lite för varmt om kroppen, då klarar sig fingrarna lite bättre oxå.

Okej, inget specifikt test för raynauds då alltså? För jag tror inte det finns egentligen?

Jag blir inte heller det varje gång jag är kall, långt ifrån. Ena gången kan det vara -15 grader utan att jag blir vit och andra gången kan det vara +10 grader och jag blir vit. Verkar vara mer hur rått det är i luften eller vad jag ska säga. Man kan ju få det av stress också.

Det var nått med kyla och så, men inget som gav nått. Men som sagt, mitt minne är inte 15 år långt 🙃

Jag säger elkläder!

Jag har bra strumpor. Sen en billig väst och billiga vantar.
Men det hjälper att klä mig lite för varmt om kroppen, då klarar sig fingrarna lite bättre oxå.

Blir också oftast bättre av varma kläder på kroppen, men inte alltid. Jag blir dessutom illamående om jag blir för varm, så det är en svår balansgång det där. Har tittat på elvantar, men jag har SÅ svårt för vantar som hindrar mig pga klumpighet så de billiga har jag valt bort. Har små händer. Och 2000 för ett par vantar kan jag inte förmå mig att betala.

Det är iaf till viss del genetisk, jag har det från moderns sida.
Hon brukar ha fått ett helt finger som försvinner, nån gång ibland.
För mig så försvinner tårna och delar av trampdynan när det blir kallt, så sover typ alltid i tjocksockar. En period fick jag kliva upp å tina upp fötterna i handfatet för att kunna somna.

Fingertoppar far ibland när det är kallt, men framförallt när jag är nervös. Köra till ridskolan for dom alltid 🙈

Aldrig hört talas om att man kan testa för det dock.

Men Raynauds kom faktiskt på tal på en arbetsmiljöutbildning idag, iom vibrationsarbete. Det har företagshälsan oxå påpekat när jag nämna mina symtom.
Att vara försiktig vid sån arbete alltså. Ingen aning om hur det faktiskt påverkar.

Blir också oftast bättre av varma kläder på kroppen, men inte alltid. Jag blir dessutom illamående om jag blir för varm, så det är en svår balansgång det där. Har tittat på elvantar, men jag har SÅ svårt för vantar som hindrar mig pga klumpighet så de billiga har jag valt bort. Har små händer. Och 2000 för ett par vantar kan jag inte förmå mig att betala.
Jag har ett par beställa från något billigt skitställe, för många år sedan. Tunna fingervantar liksom. Så jag får ha något annat över, ridhanskar tex.

Inte de här, men något liknande
https://fyndiq.se/produkt/eluppvarmda-handskar-stickade-handskar-svart-black-ff15a26a01a34eb1/

Minns jag rätt att det är du som kör buss? Om vibrationer i händerna ökar risken kan det kanske vara det, blir väl en del vibrationer upp i ratten ibland även om de försöker designa bort det?

Det stämmer. Men det ska tydligen inte vara tillräckligt för att orsaka sånt här. Det minns jag faktiskt att jag tog upp med läkaren som kollade det.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
859
Senast: Kakis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 367
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka