Sv: Kalktillskott, dräktigt sto.
Generellt gäller grundregeln hellre en aning för mycket kalcium än för lite i förhållande till fosfor. Kvoten ska vara minst 1,2, men hur mycket högre har jag läst olika uppgifter om. En kvot på 2 lär iallafall vara helt ofarlig, det är snarare kvoter på 4 eller mer som jag läst olika uppfattningar om, så det ska väl helst undvikas.
Enligt Planck/Rundgren har ditt sto följande behov:
Mån 8-11 Kalk: 0,55 g/MJ, P 0,35 g/MJ Mg 0,15 g/MJ
Antal MJ menas det beräknade energibehovet hon har enligt tabell. Multiplicera ovanstående faktorer med hennes energibehov månad för månad.
Det är jätteviktigt att du har en ordentlig koll på vad hon får i sej och att du gör en uträkning. Det finns bra litteratur till hjälp. Det är roligt också, och man känner sej tryggare. Fölet ska också ha beräknad foderstat de första åren, så det är lika bra att du börjar nu, om du inte redan har räknat.
Vad gäller Krafft Groov 125 så har det nästan exakt samma proportion på energi och protein som lucern, bara något högre faktiska värden, men lucern har i gengäld mycket högre kalcium. Är du osäker så byt ut en viss del av grooven mot motsvarande mängd lusern så får du mer kalcium. Jag har gett mitt sto enbart lusern, men funderar nu på att byta in en hel del groov för att jämna ut balansen. Dessutom kommer jag att ge protein special.
I Groov 125 har du en kvot på 1,2 och i lusernet en kvot på 4,3.
Om du inte utgår från analyserat hö, så läs i de generaliserade tabeller som finns. Ta reda på allt du kan om skördeförhållandena etc. Du ser också på hästarna hur de reagerar på höet. I tabellerna ser du också att mineralerna inte skiljer så jättemycket åt, om bara vallen är hyggligt välskött för övrigt. (Har jag uppfattat det som).
Lycka till!