M

MartinaN

Ska man ge hästarna kalk och i sånna fall varför och hur mycket??

Sv: Kalk

Varför ska du ge kalk? Är det kanske kalcium du är ute efter? För att en kropp ska tillgodo göra sig kalk måste det komma i kalciumform. Men varför?

Nej, frågan kom upp i stallet när jag och en tjej stod och pratade. Hon sa att hon alltid brukade ge kalk i fodret till hästen när hon var liten.
Varför kommer hon inte ihåg, men sen så börjar man ju undra om man ska ge kalk isånnafall varför det skulle vara bra!?
Alltså var det bara en ren fundering ifall man hade missat nått.

slangbella skrev:
Varför ska du ge kalk? Är det kanske kalcium du är ute efter? För att en kropp ska tillgodo göra sig kalk måste det komma i kalciumform. Men varför?
Jag har hört att man skall komplettera med foderkalk när man ger Chevinal Plus, det innehåller inget kalk :confused:

Kalk, dvs kalcium, behövs förutom till skelett även till muskelarbete.
Kalkbrist kan ge tillstånd liknande förlamning.

Så länge som hästen får i sig allt Fosfor som den behöver så behöver man inte vara rädd för att överdosera kalk, däremot så kan kalkbrist få svåra följder för hästen.

Man ska tänka på att spannmåls-skal (kli består bara av skal) innehåller Fytinfosfor vilket kan försvåra upptaget av kalk.
Ger man kli eller mycket spannmål (färdigfoder innehåller också spannmål...) så kan det vara på sin plats med extra kalk i foderstaten.

Jag ger min häst ca 1tsk kalk om dagen. Det är bra bla för skelettet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 002
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.