Kala fläckar i ansikte

B

brosen

Min kompishäst häst har börjat fått kala fläckar i ansiktet, huvudet. Det är rosa hud som är framme, och mycket runt ögonen. Där hon har sin häst har rästen av hästarna också fått det förutom en.
I fläckarna är det som små små sår, sårskorpor.
Det är endast på huvudet de har fått detta, och hon har försökt smörja med Helosan, men det har dock bara blivit värre.

Är det någon som vet vad det kan vara, det är inte skav av grimmor, flughuvor eller liknande, för de är utan i hagen, och är ute dygnet runt.
tACKSAM FÖR SVAR!

Sv: Kala fläckar i ansikte

Låter som att det kan vara ringorm?? är fläckarna runda?? isf testa att smörja med pevaryl som finns receptfritt på apoteket. svampkräm till människor. man ska smörja två gånger om dagen i ca tre veckor sa min vetrinär till mig.... kanske värt att testa.. men det kan ju vara svårt att få bort när alla hästar har det eftersom att ringorm är väldigt smittsamt. om det nu är det. Mvh nathalie

Sv: Kala fläckar i ansikte

Min har också det och hade det förra sommaren med. På henne börjar det när flugorna är som värst och det blir bara under hennes ena öga eftersom det av någon anledning rinner mest.

Sen verkar det som att flugorna gillar att sitta i det där rinniga och jag tror dom biter och irriterar dom områdena så att det blir små sår. Jag har också provat att smörja men jag tror det bästa är att bara tvätta med vatten och sen flughuva så det får vara ifred. Hennes försvann av sig självt. Sen vet jag ju inte om det är samma men det låter likt, förra året försvann det på ett par veckor. Annars ta ut vet så får du ju svar. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst har fyra vita kotor. De har alltid varit lite känsliga men denna sommaren är det värre än vanligt. Han får något som liknar...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 380
Senast: Maggan 59
·
Hästvård Min häst har fått kala fläckar på utsidan av halsen, pälsen reser sig och lossnar. Huden är mjuk och fin utan blåsor eller sår, kliar...
Svar
7
· Visningar
915
Senast: Hokahult
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama