Kakelugn eller kamin

QuickStar

Trådstartare
Jag vill ha in en vedeldad värmekälla på nerevåningen. Både för mysfaktor men även för att tillskotts värma lite och vid strömavbrott.

Men jag funderar på om jag ska ha en kakelugn eller en braskamin?

Man hittar ju fina kakelugnar för 4-5000kr men de är ju dyra att montera upp om man ska ha någon till att göra det, "hört" 10-15000kr.
Såg att det finns kurser i att lära sig att göra det själv. Kurserna låg på 1100kr ca och då tillkommer mat och för mig 80mil (t.o.r) samt antagligen boende 1natt. Jag skulle absolut inte ha något emot att gå en sådan kurs.

En braskamin jag tittat på ligger på ca 7000kr + frakt ca 1000kr och sen installation.

Vad är fördelarna med de olika alternativen?

Det har funnits en kakelugn i huset innan som tyvärr är nertagen, jag tycker det är synd och skam för de borde bevaras i alla gamla hus :o

En kamin blir väl varm fortare och jag antar att värmen sprider sig bättre i rummen om det är fläkt på den. Fördelen med den är att jag kan ha den hemma och installerat på ett par veckor.

Men det är ju en annan känsla med en kakelugn och det är ju skönt att de håller värmen bättre ½-1 dygn?
Nackdelen är ju helt klart att den är dyrare och att man inte kan elda i den förens den torkat vilket tar ett tag.

Hur är det med effekt etc på en gammal renoverad kakelugn och en ny modern braskamin?
Same same eller en jäkla skillnad?

Vad tycker ni goda buke kumpaner? :D

Kakelugn eller kamin?

Sv: Kakelugn eller kamin

Är själv i valet och kvalet om jag ska renovera kakelugnen eller sätta in en kamin istället. Det beror på hur du tänkt använda den? bara mysfaktor eller som ren uppvärmning.
En kakelugn är ganska känslig och behöver eldas rätt för att inte spricka. Det tar ju dessutom tid att bygga upp och torka så den hjälper inte dig denna vintern.
Det tar ganska lång tid att värma upp en kakelugn om den är kall så om du vill ha värme snabbt så är en kamin bättre. Sen har ju kakelugnen den fördelen att den håller lätt värmen till dagen efter.

Vill ha den som reserv värme vid strömavbrott och kunna stödvärma med när det är som kallast. Kommer sätta in en LVVP och de funkar ju som bekant inte så bra när det är som kallast ute.

Så tanken är väl att när det håller sig på -10 eller kallare så ska det eldas konternueligt i den, dvs 1-2 brasor/dag.
För delen är ju helt klart att den håller värmen så länge att den ändå gör lite nytta på morgonen eller efter jobbet, en kamin behöver ju mer passning o mer eldning då den inte håller sig så länge.

Just nu kör jag på gasolkamin och tänker nog fortsätta med det tills LVVPn är installerad så eg gör det inte jätte mycket om det dröjer ett
par månader innan man börjar med kakelugnen. Bortsett från om jag får strömavbrott för då hade det ju varit lysande att ha en eldstad..

Jag vet inte hur det är med husvärdet om det blir någon skillnad?
För min egen del så hade jag gärna betalat lite extra för ett hus med kakelugn, även om kamin varit + i kanten..

En kakelugn hade dessutom passat in bra i stilen och möblerna jag vill ha i rummet..

Vi har en köksspis som vi eldar i. Jättebra när strömmen går för då kan man laga mat på den. När stormen Gudrun härjade var den guld värd!

Vi har även kakelugnar och dom är helt gudomliga att sprida värme, men köksspisen är ändå nr 1. :love:

Kamin och kakelugn används på helt olika sätt. Det är nog där du får börja.

Om en kakelugn ska eldas "korrekt", dvs så den är avsedd för och på ett sånt sätt att den håller så länge som möjligt, så eldar man två brasor om dagen när det är kallt och luckorna ska vara stängda. Som uppvärmning är en kakelugn överlägsen kamin.

Vill du däremot myselda en liten brasa nån gång ibland, småelda hela dagen och se att det brinner är det istället en kamin du ska ha.

Som byggnadsvårdare känner jag också att det är rätt med kakelugn i och med att det funnits en i huset tidigare.

Personligen tycker jag att de allra flesta kaminer som finns idag är rätt fula, så därför hade jag valt en kakelugn. Sitter bredvid min stånkande kamin nu, en kamin jag värmer upp hela huset med. Ja, det funkar, men är inte lika effektivt som kakelugn.

Självklart inser jag att man måste ta hänsyn till vad plånboken tycker, men i mina ögon är de extra tusenlapparna för en kakelugn väl investerade pengar om man vill elda för uppvärmning.

Jag har ett stort hus äldre hus med mycket rum och hallar, gångar och vrår. Hade kikat på en stor rackarns täljstenskamin som borde räcka tyckte. Lika bra att ta i lite ordentligt.

Jag plockade ut en fackman som kunde komma med lite tips och råd innan jag slog till. Den modellen som jag valt ansåg han vara förstor och berättade att många gör felet likt mig och tror att stor alltid är bättre. I en kamin så måste man elda på ganska rejält för att kaminen ska kunna leverera optimalt. Har man en stor kamin sett till huset så är risken att man får för varmt.

Man "fiseldar" då och kaminen gör inte sitt jobb bra. Så det slutade med att jag lät installera en fin-fin kakelugn nere och en lliten täljstens kamin uppe (den lilla mest för att jag gillar värmen som eld ger)

Mitt råd är sådeles... ta hjälp av experter på området och be dom komma hem för att kunna diskutera på plats.

jag slår ett slag för kaminen vi har.

76535_460149540487_616090487_5665826_6240211_n.jpg

en av märket andersen med telgsten. och är nedmonterbar och kan flyttas i 6 delar.

stenarna håller värmen ca 6-10h efteråt beroende på hur mkt man eldat.
skulle det bli strömavbrott lyfter man av toppstenen så finns där kokplatta.
den kostar visserligen mer än vad du tittat på, vi gav 17000kr för denna. + röret upp till rökkanalen och röret i rökkanalen i skortstenen som kostar 1000kr/m så där blev det ytterligare 6000krvåran kamin värmer upp 80m2 är den blivit riktigt varm.

våran är ett par år gammal så jag tror den har sjunkit lite i pris. vi köpte den på hem o villamässa för ett par år sedan. glöm inte att sotarn ska provtrycka luftkanalen för att upptäcka ev läckage och även det kostar en slant.

det största tipset jag kan ge dig vad gäller kamin, köp så pass bred att längre ved går in (35cm långa gärna längre.), och undvik för billiga kaminer. köp då hellre en dyrare fast beganad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka